تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

دستگاه K&C که در انحصار کمپانی "مورز مژرمنت" (Morse Measurements) قرار دارد، در واقع ابزاری برای تست عملکرد یا هندلینگ خودرو به صورت درجا است. نام K&C در حقیقت از سرواژه کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری" گرفته شده است. این ابزار، به قدری پیشرفته طراحی شده است که می تواند الگوهای حرکتی خودرو در حین رانندگی و نیز بازخورد سیستم تعلیق را به دقت در حالت سکون شبیه سازی و آنالیز کند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

این ابزار 3 میلیون دلاری که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید، از 6 بخش عمده تشکیل شده است و نقش هر بخش، کنترل و اندازه گیری معیار مشخصی از عملکرد خودرو است. بدین صورت که سنسورها و واحدهای به کار رفته در قسمت های مختلف این دستگاه که به خودرو متصل هستند، با اعمال نیرو به نواحی مختلف، چگونگی گردش چرخ ها، عملکرد ترمزها، و نحوه شتاب گیری خودرو را مورد بررسی قرار می دهند. وظایف هر بخش از این دستگاه، در زیر آورده شده است:

  1. سنسورهای مانیتورینگ چرخ های جلو در طی تست
  2. لرزاننده های الکتریکی جهت لرزاندن خودرو در جهت های مختلف
  3. ربات هوشمند کنترل کننده فرمان جهت ثبت گشتاورهای حاصل از فرمان دهی
  4. پدهای تعبیه شده در زیر چرخ جهت شبیه سازی عملکرد سیستم تعلیق
  5. تنسومتر (دستگاه سنجش تنش) جهت اندازه گیری زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر
  6. پد زبر جهت جلوگیری از لغزش در هنگام اعمال نیرو به تایرها

گفتنی است، خودرو در حین انجام تست، محکم سرجای خود نگه داشته می شود و دستگاه از ناحیه شماره 2 با بالا و پایین کردن آن سعی می کند تا بهترین شرایط دینامیکی شبیه سازی حرکت خودرو در سطح جاده را فراهم کند. هر تایر بر روی پدهایی قرار داده شده است که می توان نیرو را در جهت های مختلف به آن وارد کرد. یک روبات نیز که در پشت فرمان خودرو جاسازی شده  است، در تلاش است تا گشتاور فرمان را اندازه گیری کند. سیم های متصل به دستگاه سنجش تنش که توسط قطعات ثابتی روی توپی هر رینگ ثابت شده اند، به سنسورهایی اتصال داده شده اند که می توانند زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر را اندازه گیری کنند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

هوشمندی این ابزار به قدری بالاست که وقتی همه اتصالات و سنسورها به خودرو وصل شده باشند، تنها با یک کلیک در کامپیوتر می توان به انبوهی از اطلاعات مفید راجع به عملکرد یا هندلینگ خودرو دست پیدا کرد. در تصویر زیر، نمونه ای از گزارش هندلینگ خودرو که توسط دستگاه K&C تهیه شده است را مشاهده می کنید. استفاده از ایده کلیک برای گرفتن یک خروجی جامع، حاصل تلاش های "باب سیمونز" (Bob Simons) صاحب کمپانی "مورز مژرمنت" است.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

اگرچه تست های K&C به ازای هر ساعت کار، چیزی در حدود 800 دلار هزینه بر می دارد، اما این دستگاه در حقیقت یک ابزار قدرتمند برای رفع خلاء بین طراح و راننده به شمار می رود، و قبل از تولید انبوه یک خودرو، به راحتی می توان عیوب احتمالی در آینده را از پیش برطرف کرد. بنا به گفته "سیمونز"، سیستم تعلیق در حال لغزش، آثار نامطلوبی بر روی راننده دارد و زمانی که یک ماشین مسابقه، تحت آزمایش با این ابزار هوشمند قرار می گیرد، این دستگاه نقطه  ضعف های این خودرو، مثلاً شکستگی بخشی از شاسی در حین مسابقه، را گزارش می کند. حال، مهندسان طراح با در دست داشتن چنین اطلاعات سودمندی می توانند به رفع مشکلات این چنینی در خودرو بپردازند.

این مقاله به سفارش سایت یک پزشک و توسط سایت 1Car آماده شده است.


منبع

Caranddriver

برچسب : دستگاه K C , فن‎آوری , تکنولوژی , فناوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن نجفی
0

کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
این دو کلمه در اینجا برمیگرده به "هندسه سیستم تعلیق (طول و محل قرارگیری و زاویه های اجزا)" و "ضرایب سختی یا فنریت اجزای سیستم تعلیق"، عباراتی که شما استفاده کردید مفهوم صحیح رو نمیرسونه

با تشکر از سایت خوبتون
م. نجفی کارشناس ارشد مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت
20:16  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدی : کسی میدونه مکان تحویل رو میتونیم تغییر بدیم یا نه؟ مثلا شهرستان باشه بزنیم مرکز استان؟
احسان : سلام منم فاکتور شدم ۱۴ اریبهشت انشالله همه فاکتور بشن الان نگاه کردم
محمدی : ما 17 اردیبهشت تکمیل وجه کردیم، الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ و اینکه تحویل به شهرستان ها ممکنه زمان فاکتور کردنش با تهران یا مراکز استان متفاوت باشه؟؟
احسان : سلام منم ۱۴ اردیبهشت هستم چرا فاکتور نشدیم نعلت به سایپا دیگه پدرمون در اوردن عجب گرفتاری شدیم
مهدی پلاس 14اردیبهشت : به خدا دیوانه شدم ازبی ماشینی 14اردیبهشت اول صبح تکمیل وجه کردم پس چرا فاکتور نمیشم دیگه اعصاب نگذاشتن واسم خدایا خودت کمک کن فردا فاکتور بشم
X5تیر : چه تاریخی شاسی شده بود؟
علی تارا V1p بهمن : دوستان با توجه به این که‌ در طرح جدید فروش ايران خودرو، خودرو تارا وجود نداره به احتمال زیاد در تحویل خودرو شاهد تأخیر یا مشکل نشیم و از طرفی با توجه به پیام‌های که دوستان گذاشتند به نظر میاد حتی شاهد تحویل زودتر از موعد باشیم؛ انشالله
J7 اردیبهشت دو مرحله ای،تحویل آبان : دوستان من ماشین رو تحویل گرفتم،اگر سوالی دارین درخدمت هستم
T9 : در مورد قیمت اطلاع ندارم ولی در مورد سال خودرو اینجوریه که یکی دو روز مونده با پایان سال فاکتور صادر میشه براتون تا مدل ۴۰۴ بشه ، البته اون خودرویی که برای من اینجوری شد تحویل ۱۳ اسفند بود
امین : سلام دوستان من هفته چهارم دی ماه هستم به نطرتون دعوت نامه همون دی میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : داداش واسه من هنوز پلاک نشده پیام تحویل حضوری اومد منم زدم الان ی هفته هست که زدم ولی هنوز پلاک نشده سوم آذرم ثبت نام کردم بدون دیگه دارم 20 روزه پلاک شده حتی سند ماشینو پست آورده ولی خبری نیست
کوییک تحویل مرداد : من نمایندگی اهواز هستم.. ب احتمال زیاد تا فردا واسه شماهم فاکتور میشه
دنا6دنده : خیر ماهم تحویل دی ماه هستیم خبری نیست دنا رینگ ندارن
علی : تحویل 90روزه ارتقایافته هم اگر کسی فاکتور شده بگه لطفا
دنا6دنده : سلام داداش دنای شما رینگ هست یا قالپاق
حمید : دوستان از تحویلی های آبان و آذر رنگ مشکی کسی هنوز مونده؟ دی ماه چطور؟
کوییک ثبتنام21اردیبهشت : من کوییک آر اس 85گانه هستم
حمید : سلام،3 تا قیمت تقریبا 97و 3تا تقریبا 473برای هر دستگاه،حدودا 80 هم سود مشارکت کسر میشه
حسین : سایت بازه چرا داستان درست میکنی
مختار : چه فایده الکی فاکتور میکند الان یک ماه فاکتور شدیم هنوز خبری نیست