تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

دستگاه K&C که در انحصار کمپانی "مورز مژرمنت" (Morse Measurements) قرار دارد، در واقع ابزاری برای تست عملکرد یا هندلینگ خودرو به صورت درجا است. نام K&C در حقیقت از سرواژه کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری" گرفته شده است. این ابزار، به قدری پیشرفته طراحی شده است که می تواند الگوهای حرکتی خودرو در حین رانندگی و نیز بازخورد سیستم تعلیق را به دقت در حالت سکون شبیه سازی و آنالیز کند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

این ابزار 3 میلیون دلاری که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید، از 6 بخش عمده تشکیل شده است و نقش هر بخش، کنترل و اندازه گیری معیار مشخصی از عملکرد خودرو است. بدین صورت که سنسورها و واحدهای به کار رفته در قسمت های مختلف این دستگاه که به خودرو متصل هستند، با اعمال نیرو به نواحی مختلف، چگونگی گردش چرخ ها، عملکرد ترمزها، و نحوه شتاب گیری خودرو را مورد بررسی قرار می دهند. وظایف هر بخش از این دستگاه، در زیر آورده شده است:

  1. سنسورهای مانیتورینگ چرخ های جلو در طی تست
  2. لرزاننده های الکتریکی جهت لرزاندن خودرو در جهت های مختلف
  3. ربات هوشمند کنترل کننده فرمان جهت ثبت گشتاورهای حاصل از فرمان دهی
  4. پدهای تعبیه شده در زیر چرخ جهت شبیه سازی عملکرد سیستم تعلیق
  5. تنسومتر (دستگاه سنجش تنش) جهت اندازه گیری زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر
  6. پد زبر جهت جلوگیری از لغزش در هنگام اعمال نیرو به تایرها

گفتنی است، خودرو در حین انجام تست، محکم سرجای خود نگه داشته می شود و دستگاه از ناحیه شماره 2 با بالا و پایین کردن آن سعی می کند تا بهترین شرایط دینامیکی شبیه سازی حرکت خودرو در سطح جاده را فراهم کند. هر تایر بر روی پدهایی قرار داده شده است که می توان نیرو را در جهت های مختلف به آن وارد کرد. یک روبات نیز که در پشت فرمان خودرو جاسازی شده  است، در تلاش است تا گشتاور فرمان را اندازه گیری کند. سیم های متصل به دستگاه سنجش تنش که توسط قطعات ثابتی روی توپی هر رینگ ثابت شده اند، به سنسورهایی اتصال داده شده اند که می توانند زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر را اندازه گیری کنند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

هوشمندی این ابزار به قدری بالاست که وقتی همه اتصالات و سنسورها به خودرو وصل شده باشند، تنها با یک کلیک در کامپیوتر می توان به انبوهی از اطلاعات مفید راجع به عملکرد یا هندلینگ خودرو دست پیدا کرد. در تصویر زیر، نمونه ای از گزارش هندلینگ خودرو که توسط دستگاه K&C تهیه شده است را مشاهده می کنید. استفاده از ایده کلیک برای گرفتن یک خروجی جامع، حاصل تلاش های "باب سیمونز" (Bob Simons) صاحب کمپانی "مورز مژرمنت" است.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

اگرچه تست های K&C به ازای هر ساعت کار، چیزی در حدود 800 دلار هزینه بر می دارد، اما این دستگاه در حقیقت یک ابزار قدرتمند برای رفع خلاء بین طراح و راننده به شمار می رود، و قبل از تولید انبوه یک خودرو، به راحتی می توان عیوب احتمالی در آینده را از پیش برطرف کرد. بنا به گفته "سیمونز"، سیستم تعلیق در حال لغزش، آثار نامطلوبی بر روی راننده دارد و زمانی که یک ماشین مسابقه، تحت آزمایش با این ابزار هوشمند قرار می گیرد، این دستگاه نقطه  ضعف های این خودرو، مثلاً شکستگی بخشی از شاسی در حین مسابقه، را گزارش می کند. حال، مهندسان طراح با در دست داشتن چنین اطلاعات سودمندی می توانند به رفع مشکلات این چنینی در خودرو بپردازند.

این مقاله به سفارش سایت یک پزشک و توسط سایت 1Car آماده شده است.


منبع

Caranddriver

برچسب : دستگاه K C , فن‎آوری , تکنولوژی , فناوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن نجفی
0

کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
این دو کلمه در اینجا برمیگرده به "هندسه سیستم تعلیق (طول و محل قرارگیری و زاویه های اجزا)" و "ضرایب سختی یا فنریت اجزای سیستم تعلیق"، عباراتی که شما استفاده کردید مفهوم صحیح رو نمیرسونه

با تشکر از سایت خوبتون
م. نجفی کارشناس ارشد مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت
20:16  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : انشالله همه چیز درست میشه
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه