چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
شاهین : ما که شرمنده زن و بچه شدیم آخه این چ کاریه با مردم میکنین وقتی قطعه ندارین چرا ثبت نام میکنین خب همین کارها میکنین که مردم رو از دین و آیین جدا کردین مسلمانی ب عمل هس نه ب گفتار
X5 : سلام اما این فروش اقساطی که گذاشته با تحویل سه ماهه , شکی نیست بعد از اولین چک که اردیبهشت 405 میباشد تحویل میده
محمد x5 : سلام خوش خبر باشید
تارا تیتانیوم دستی : سلام. تارا دستی تا چه تاریخی فاکتور شده؟
cvt مهر1402 : شاهين cvt سانروف تا تكميل وجه شده هاي 20 اسفند 1403 فاكتور شده. كسري قطعات پس از تامين ، روي خودروي ناقص نصب ميشه و خودرو كامل ميشه و فاكتور ميشه. اين روند كند هستش اما كم كم داره انجام ميشه. هر 15 روز تا 20 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يكروز ميره جلو بصورت قطره چكاني. من تكميل وجه 22 اسفند هستم و فعلن هيچ خبري نيست.
شاهین + فاکتور 3 آبان : واقعا راست میگی ،سه ماهههه ،پس من زیاد امیدوار نباشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Rs : سلام پارس خودرو هنوز افزایش جدید قیمت محصولاتش اعلام نکرده به نظر شما کی اعلام میکنه؟؟؟ من کوییک Rsتحویل اذر 404 دارم فکر میکنید دعوت نامه اش کی میاد و مبلغش چقدر باشه پرداخت اولیه اردبیهشت 404انجام دادم به مبلغ209/500/000
اطلس خسته بهمن : سلام توی پیام های قبلی گفتم من دوهفته پیش رفتم.جواب درستی ندادن.باپررویی گفتن اگه عجله داری تبدیل بزن.خواهشا اگه همه میان منم بیام .چون به سختی مرخصی میدن.نیام اونجا تنها باشم
207تبدسل ی رینگ تحویل مهرئ : سلام برای منم پلاک شده از پنج شنبه تا حالا روی حمل مونده مگه چقدر طول می کشه ضمنا استان فارس
علی : بدون شک اکسنت خیلی بهتر از ابی هست
قباد : نگران پلاک نباشید . علت ابنکه این مشکل پیش امد استاندارد تایید نمیکرد ابی را ولی با ورود دادستانی مشکل حل شد و یکجا 9500 عدد نبسان رفت برای پلاک . این که تمام بشه دیگه هرکی ثبت نام بکند دقیقا سر ماه تحویل و پلاک میشه
مجتبی : فاقد صف فاکتور یعنی هنوز تو صف گزاری برای فاکتور قرار نگرفتین ، و زمان میبره که پروندتون در صف قرار بگیره ، اینی که میگن فاقد صف فاکتور یعنی زود فاکتور میکنن اشتباهه ، بعد یکی دو هفته میرین تو صف قرار میگیره پروندتون و میزنه ماه جاری در حال فاکتور میباشد اول که واریز کنید میزنه فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست میشه از منم اول زده بود فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست شد عجله نکنید پروندتون میزارن تو صف فاکتور شدن صبر کنید فقط
قباد : از این به بعد فقط اکسنت تولید میشه و قطعا اکسنت از ابی خیلی بهتره. رانندگی کردنش راحت هست امکانات داره .
سجاد : پذیرش29/5
بهداد : آقا تو رو خدا هر کی می دونه منو یه راهنمایی کنه ، من سال پیش 219500 پول ریختم واسه کوییک gxl, الان قیمتش شده587400,شامل افزایش قیمت شدم ، کسی می دونه موقع دعوتنامه چقد باید واریز کنم ؟؟؟؟؟؟
مجتبی : مرداد ماهی ها همه تحویل گرفتن ،الان دارن ابان و مهر رو فاکتور میکنن ، احتمالا شما یک نقصی دارین که تا الان تحویل نگرفتین یا دعوت نامه منقضی بوده دوباره دعوت نامه براتون اومده و پرداخت کردین