چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : شاهین cvt مهر 1402 مبلغ 290 تومن واریز کردم تاریخ 1404/05/07 برام دعوت نامه اومد مبلغ 399 تومن واریز کنم شنبه رفتم نمایندگی 11 /05 رفتم نمایندگی با پول بیمه بدنه 408 میلیون جدا ازم گرفتن و برا آپشن هم ۶ میلیون جدا ازم گرفتن مجموعا 414 میلیون واریز کردم
صالح : خسته نباشید، دمتون گرم که رفتین خدا لعنتشون کنه به نظر درست میگن، چون بیشترین تعداد ثبت نام ها تو این 2 روز آخر بوده گرفتار شدیم بخدا الان که دیگه قیمت کارخونه و بازار به حداقل رسیده برا چی باید صبر کنیم آخه شانس نداریم بخدا
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
شاهین جی : شفاف سازی کنن تکلیفمون مشخص شه
حسین : سلام.کسی هست ک ۱۲ مهر ۴۰۲ واریز اولیه پرداخت کرده باشه و براش دعوتنامه ارسال شده باشه؟ دوسال گذشت همچنان در انتظار دعوتنامه😞
شاهین جی : نباید با اونا مثل آدم حرف زد که یکم سروصدا کنین حساب دستشون میاد
Vt9 : کسی تی۹ گرفته،لطفا تاریخ ثبت نام رو هم بگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاکتور : الهی به امید پروردگار شرکت سایپا فراموش نکنید فقط تا 15 شهریور وقت دارید لطفا زودتر فاکتور کنید
هادی : داداش گلم سفید شیری زده .تهران
اس : سلام دوستان من الان زنگ زدم فوق العاده 7 بهمنم گفتن آخر مرداد فاکتور میشی خد لعنتشون کنه
تبدیل به 207 : 6 تیر رو چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟
امیر : اقا هادی اخوی رنگ ماشین چی زده سفید یا سفید شیری بعد تحویل کاشان بودی یا تهران ممنونم جواب بدی
مهدی : ایرانخودرو خیلی حرومی تر از این حرفاس منم 4 شهریور بودم شدم 31 شهریور
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟