چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام من ۵ ماه پیش یک فک پلاک داشتم همون پلاک برام ثبت شده و از فاکتور تا ثبت پلاک کلا دو روز طول کشید . سخا را چک کنید که نشانی منزل درست باشد و یا شاید نیاز به تایید راهور داشته باشد .
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام ۱۶ ام اردیبهشت فاکتور شدم و الان چند روز روی ارسال مدارک باقی مانده استعلام از سخا گرفتم دیدم بار کد پستی صادر شده ولی هنوز مرسوله به دست پست جهت ارسال نرسیده . به نظر میرسه رنگ خودرو خیلی در تحویل خودرو تاثیر داره
Ali : چه مشکلی دارد؟خود نمایندگی گفته خراب است؟
bac x3 : سلام دوستان bac x3 رنگ خاکستری ثبت نام آذر ماه برای کسی شاسی شده؟
محمد j4 : از برنامه پلیس من چک کن پلاکت ثبت شده دیر تو سامانه پلاک شد ثبت میکنن
شاهین : مبارکتون باشه الهی
محسن : سلام از اسفندی ها کسی هست براش پیامک تکمیل وجه نیومده باشه؟
مریم j4 سفید مشهد : برید پلیس من ببینید شاید پلاک شدید منم دقیقا شرایطم همینجوری بود ولی دیروز دیدم پلاک شدم
مهدی صدرا : سلام به سایت پلیس مراجعه کن ، احتمال خیلی زیاد پلاک شما صادر شده است .
احمد123 : فروش فوری طرح عادی واریزی12/12/1403ردیف قرارداد15365مابه تفاوت هم 21/11404واریز کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسروی : سلام کسی هست تحویل سی بهمن گرفته باشه؟
حمید : احتمالا جمع کلش شده 8400 یعنی اونم حساب کردید
مهدی : تماس گرفتم نمایندگی گفتن 7932000 تومن دیگه باید بابت الزامات قانونی پرداخت کنید.
اطلس 8مهر : قدردان حضور ارزشمند تمام افرادی که امروز در تجمع شرکت کردند هستم. انشالله موثر واقع بشه و زودتر همه به ماشینشون برسند.سپاس
مهدی : این تفاوت رو برای چی میگیرن؟
نیلوفر : Gxl پذیرش 3 دی تحویلی خرداد ماه الان چک کردم دعوتنامه صادر شده ؟؟ تا مهلت پرداخت 1404/02/28
فاک‌تور شده : از من فاک‌تور شد تکمیل وجه اسفند ساینا اس
علی : ببر
17بهمن : سلام دوست عزیزهروقت فاکتورشدیدبگیدچون من بعدازشما هستم
17بهمن : سلام دوستان کسی هست از15بهمن فاکتورنشده باشه انشاالله امروز 16بهمن فاکتوربشه