چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : بچه ها یک چیز بگم بخندیم دیشب من خواب دیدم فاکتور شده پلاک رفتم تحویل بگیرم دیدم ماشینی نیس گفتم ماشین کو پس گفت اون لودر میبینی سایپا بجای شاهین لودر بهت داده گفتم دیر داد ولی دمش گرم لودر داد
پلاس ۳ اردیبهشت : من ۷ آبان فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز زنگ زدم از تو سیستم گفت راهور بازدید کرده رفته مرحله بعد
حامد j7 : درود بر دوستان دو مرحله‌ای فروردین کسی با قیمت جدید تکمیل وجه انجام داده
حامد : سلام منم امروز شنیدم که شاهین پلاس ۳ اردیبهشت فاکتور شده یعنی چی اگه سانروف نیست چطور برای پلاس هست چرا برای شاهین جی اینهمه مشکل می‌تراشند جریان چیه ما تا کی باید منتظر بمونیم هیشکی هم جواب گو نیست نه نمایندگی نه خوده سایپا
احسان شاهین دستی : ۲۰روزه ازفاکتورگذشته ولی هنوزپلاک نشده لعنت برجدآبادتان لعنت برفرزندان حرامزادتان
تارا V4 اتومات : سلام دوستان من تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشدم زنگ به نمایندگی زدم میگه احتمالا تا آخر آبان ماشین تحویلتون میشه دیگه نمی دونم راست و دروغشو
شاهین جی ال : من کوردم یک مثال داریم میگه گفتن خرس یک تخم گزاشت گفتن از این دم بریده هیچی بعید نیس جریان سایپاس
شاهین پلاس : دوستان من که کامنت بالا رو گذاشتم دو روز بعد از فاکتور پلاک شدم سوم فاکتور ،پنجم آبان پلاک ولی هنوز چراغ تحویل روشن نشده
بابائی : دوستان من کلاً یک روز بعد فاکتور پلاک شد
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
من : سلام مبارک تون باشه کی براتون پیامک اومده وبگید که چندم پلاک شدید
مهدی دوگانه تحویل مرداد : تا کی صبوری ما طلا فروختیم که ماشین زیر پامون نو باشه و حمایت از کالای ایرانی کردیم خواهشا خواهشا دوگانه ها مشکل چی دارن؟؟؟؟کپسول پس این طرحی که شرکت نفت گذاشته رایگان دوگتنه میکنه جریان چیه چرا اونا کمبود ندارن؟؟؟
مجید : نه من هر روز زنگ میزنم به نمایندگی میگن هنوز دارن فاکتورهای شهریور رو صادر میکنن لعنت بهشون من برج 11.1403پول واریز کردم اونو اون موقع میدادم طلا الان دوتا دنا پلاس میدادن
نیسان : سلام دوستان امروز پیامک تحویل حضوری اومد
تک سوز : الکی مردم نامید نکن من امروز پلاک شدم تکسوز پذیرش 23 /6
جواد : 5 مهر فاکتور شدم .سوم پلاک شدم .امروز غروب پیامک تحویل اومد
هادی : خدا وکیلی من موندم این دروغ ها رو از کجا میارین که اینقدر تلاش میکنید به خورد مردم بدی اخه مگه بچه های سایپا بیکارن بیان اینجا سم پاشی یا طرف بیکاره بره فاکتور فیک با فتوشاپ درست کنه که چی بشه به همه حق میدم اینقدر اعصابمون خورده که همه چیز از ذهنمون عبور میکنه ولی نباید اینجا مطرح کنیم با اعصاب بقیه بازی کنیم کلا سایپا برا کوییک هر مدلی که باشه بعد از 4 ماه و 10 روز بعد از تکمیل وجه فاکتور میکنه
30 دی : تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟؟؟؟؟
پیش فروش اسفند : سلام اگر فاکتور شدی به منم خبر بده حدودا نزدیکم یا شما یا من یکیمون زودتر فاکتور میشه پشت سر هم هستیم
سایناsفجز : آذربایجان غربی خوی