رنو پشت چراغ زرد سایپا

رنو پشت چراغ زرد سایپا

گروه خودرو: وال‌استریت ژورنال روز گذشته به نقل از مدیرعامل شرکت پارس خودرو در حالی از فروش نیمی از سهام این شرکت به رنو خبر داد که ناصر آقامحمدی، مدیرعامل پارس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن رد این خبر تاکید کرد که گروه خودروسازی سایپا به‌هیچ‌وجه قصد فروش سهام پارس خودرو را ندارد. وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به نقل از مدیرعامل پارس خودرو از مذاکراتی برای خرید زیرساخت‌ها نظیر تاسیسات‌خودروسازی متعلق به شرکت مادر پارس خودرو یعنی گروه خودروسازی سایپا نیز خبرداده است.
 
در این گزارش اما سخنگوی رنو در پاریس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.این موضوع در حالی عنوان می‌شود که این خودروساز فرانسوی تمایل به فعالیت بیشتر در ایران دارد تا موقعیت بهتری در بازار ایران به دست بیاورد.در این بین هر چند این شرکت فرانسوی برخلاف رقیب خود یعنی پژو اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرد، اما فروش بخشی از سهام پارس خودرو به شرکت رنو از اواسط سال 92 تاکنون‌مطرح است. در واقع این موضوع چند ماه پس از اظهارنظر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس مبنی‌بر تمایل دولت برای فروش سهام خودروسازان کشور به خارجی‌ها مطرح شد. برهمین اساس برخی از دست‌اندرکاران خودرو، فروش سهام پارس‌خودرو را جزو استراتژی‌های از پیش تعیین‌شده گروه خودروسازی سایپا می‌خواندند. به طوری که در سال گذشته هیات‌مدیره این شرکت مصوب کرد که در اولین مرحله، 20 درصد از این سهام واگذار شود. 
 
این موضوع در شرایطی عنوان شد که بنا به گفته مسوولان شرکت سایپا، رنویی‌ها نیز نسبت به خرید سهام پارس‌خودرو ابراز تمایل داشته‌اند. اما همواره مانع بزرگ میان دو طرف تحریم‌های بین‌المللی عنوان می‌شد. به طوری که مسوولان دو طرف جدی شدن این قضیه را به توافق هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها وابسته می‌دانستند.در همین زمینه مجید سوری، مدیر سرمایه‌گذاری و بررسی‌های اقتصادی سایپا آبان‌ماه سال گذشته از اشتیاق مسوولان شرکت رنو برای خریداری بخشی از سهام پارس خودرو خبر داده بود و بر مذاکرات میان مدیران سایپا با برخی از مسوولان شرکت رنوپارس که نماینده رنو در ایران هستند، تاکید کرد. سوری جدی‌تر شدن این موضوع را در صورت به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای و رسیدن به توافق در زمینه قیمت مورد قبول طرفین برای واگذاری سهام، وابسته دانسته بود.به این ترتیب، احتمال سرمایه‌گذاری رنو در خودروسازی ایران به خصوص شرکت پارس خودرو در حالی سال گذشته قوت گرفت که بارفع تحریم‌های صنعت خودرو این خودروساز فرانسوی، فروش قطعات خودرو به ایران را از سر گرفت و این قطعات توسط شرکای ایرانی برای مونتاژ خودروهای تندر 90 استفاده می‌شد. 
این در حالی بود که رنو ارسال قطعات به ایران را در سال ۲۰۱۳ در پی تشدید تحریم‌های کشورهای غربی به‌ویژه تحریم‌های بانکی که دریافت پول از ایران را تقریبا غیرممکن کرده بود، متوقف کرد. با این حال از سرگیری دوباره ارسال قطعه از سوی این شرکت به ایران برای افزایش تولید خودروهای برند رنو احتمال سرمایه گذاری این شرکت در خودروسازی‌های ایران را افزایش داد. به طوری که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو این رفتار رنو را مثبت و در جهت گسترش همکاری تفسیر کردند. اما انتصاب مهدی جمالی به عنوان مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا ابهاماتی در مورد چگونگی همکاری دو شرکت داخلی با رنو را به‌وجود آورد. در این شرایط مدیرعامل سایپا از مذاکره با مسوولان رنو خبر داد و شرط آن را همکاری به صورت انحصاری با این شرکت عنوان کرد.
 
این در حالی بود که شرکت رنو با ایران خودرو نیز وارد مذاکره شده بود و در همین راستا ایران خودرویی‌ها به واردات خودروی «کپچر» از رنو پرداختند و از داخلی‌سازی این خودرو در آینده نزدیک خبر دادند. در حال حاضر نیز مذاکره درباره تولید خودروی دیگر شرکت رنو به نام «کوئید» بر سرزبان‌هااست.در همین حین گمانه‌زنی درباره سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران در حالی بار دیگر از سوی رسانه‌های خارجی و به نقل قول از مدیرعامل شرکت پارس خودرو مطرح شده که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به سرانجام رسیده و تحریم‌ها که مانع بزرگی میان طرف‌های تجاری بوده است نیز تا چند ماه دیگر لغو می‌شود. با این حال مسوولان دو شرکت سایپا و رنو که بزرگ‌ترین مشکل خود را تحریم‌های بین‌المللی می‌دانستند، ظاهرا هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نکردند. به طوری که ناصر آقای محمدی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تکذیب خبر وال استریت‌ژورنال می‌گوید: اساسا مذاکره میان دو طرف تجاری براساس قوانین تجارت باید محرمانه باقی بماند و کسی حق رسانه‌ای کردن آن را ندارد.
 
شرکت‌های داخلی در اولویت
 
در حالی فروش بخشی از سهام پارس خودرو به شرکت رنو بار دیگر مطرح شده که گروه خودروسازی سایپا به دنبال تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده خود است. در همین راستا بسیاری از کارشناسان موضوع فروش سهام برخی شرکت‌های تابع سایپا را به دنبال استراتژی این گروه در جهت احیای مالی شرکت می‌دانند.در همین رابطه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه فروش سهام پارس خودرو در راستای برنامه مالی سایپا است می‌گوید: با توجه به اینکه سایپا نزدیک به 80 درصد سهام شرکت پارس خودرو را دارد، قرار است بخشی از سهام این شرکت را واگذار کند. به گفته وی، در این باره مدیران شرکت پارس خودرو پیشنهاد خرید بخشی از سهام این شرکت را به برخی خودروسازان خصوصی داخلی نیز ارائه کرده و اکنون منتظر پاسخ آنها هستند.
 
با این حال، ناصر آقای محمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: بحث واگذاری بخشی از سهام این شرکت باید توسط مدیران ارشد عنوان شود. وی تاکید می‌کند که مدیریت جدید گروه برنامه و چارچوب مالی را مشخص کرده است که براساس آن پیش می‌رود.وی در این باره عنوان می‌کند: با توجه به جذابیتی که شرکت پارس خودرو دارد، چنین موضوعی مطرح نیست با این حال ممکن است براساس چارچوب جدید مالی که مشخص شده، خیلی از شرکت‌های دیگر واگذار شوند.فروش بخشی از سهام پارس خودرو به رنو و شرکت‌های خودروساز داخلی در حالی مطرح است که مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش از تشکیل کارگروه آماده‌‌سازی شرکت‌های زیان‌ده سایپا خبر داده است.

برچسب : رنو , چراغ قرمز , خودروسازهای ایران , سایپا , حسن روحانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

خدا آخر و عاقبت همه مارو به خیر و خوشی ....
00:10  1394/05/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
شاهینG : سلام‌ کسی‌ تکمیل‌وجه‌ ۱۱‌ آذر‌هست‌که‌فاکتور‌نشده‌باشه ؟؟
شاهین cvt : 12 اسفند فاکتور نشدم
شاهین‌ gl : افرادی‌که‌ چهارشنبه‌ ۱۷ پنچ‌شنبه‌ ۱۸‌ اردیبهشت تبدیل‌زدن‌ ایا‌‌ امروز‌‌ فاکتور‌‌ شدین ؟؟؟
شاهینgl : دوستان‌glتا‌۱۶‌ اردیبهشت‌فاکتور‌شده من‌خودم‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌‌ تکمیل‌وجه‌کردم ۲۸‌ اردیبهشت‌ نشسته‌توی‌سیستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : سلام ببخشید نمی دونید کوییک ار اس تحویل 30روز تکمیل وجه 17اردیبهشت رو کی میدن گفتن 30روز الان 80روز شد برای مشهد
کوییک gxrl : دوستان کسی تغییر رنگ کوییک gxrl نشسته تو پروفایلتون والا برا ما که هنو همون رنگه و آماده تخصیص مسخره کردن به خدا زنگ هم میزنی اصلا خبر نارن کارشناسان گاوشون
خرزوخاک سایپا : با این راهنمایی ها و شوخ طبعی ها در حق خانم سما 😂 فک کنم بیخیال حواله ش شد رفت فروختش 😂👊
اطلس دوران جنگ : جالب اینجا هست که ماشین تحویل گرفتن خدمات نمیده سایپا شاید باور نکنید هیچ خدماتی اصلأ هیچ شما بگو یه پیچ یا مهره بهتون نمیدن میگن برو آزاد انجام بده فکر اون طرف داستان هم بکنید اطلس نمیدن اونوقت که میدن بدون خدمات هست
مهدی : سلام طرح تبدیل قالپاق به رینگ الان واسه چه ماهایی امده فقط تیر یا مرداد و شهریورم امده؟
مهدی : سلام من از این میام پیشگوییت درست از اب درامده الان الان 1 تومنه 207 امروز تاریخ برج 5 سال 404 اینو برای ایندگان مینویسمسال 1406 احتمالا رو دو میلیارده نمیدونم اینده چی پیش میاد فقط خدا خودش کمکمون کنه
سامی ایلام : نه بابا چرت میگن من پذیرش 27 اردیبهشتم هنوز خبری نیست
Ali : منم این تاریخم پلاک شده تحویل ندادن
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : خدا لعنتشون کنه من گفتم امروز دیگه فاکتورم ظاهرا حالا حالا ها نمیدن
علی : واریزی تکمیل11تیر تبدیل به تک. 25 آذر403. فاکتورشدین