راه شکایت از خودروسازان هموار شد

راه شکایت از خودروسازان هموار شد

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو از تشکیل "هیات حل اختلاف" برای رسیدگی به شکایت مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو خبر داد.
عباسعلی غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: براساس تبصره یک ماده 63 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و موارد نارضایتی مشتریان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این هیات به پرونده‌های ارجاعی از سوی واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای سه نفره این هیات هستند و ریاست آن نیز با کارشناس رسمی دادگستری است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: این انجمن نیز به عنوان دبیر هیات حل اختلاف تعیین شده و براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جلسات و امور اداری و قانونی این هیات انجام می‌دهد.
وی افزود: در این زمینه پرونده مشتریان ناراضی از طریق اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات حل احتلاف ارسال می‌شود و این هیات موظف است ظرف 20 روز از زمان دریافت و ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و کتبا اعلام رای کند که در این زمینه نیز ملاک رای، نظر اکثریت اعضای هیات است.
غیاثی با بیان اینکه اگر طرفین اختلاف به رای صادره هیات اعتراضی نداشته باشند، رای صادره ظرف مدت 10 روز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: اما در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رای صادره، آنها 20 روز فرصت دارند تا ضمن اعتراض به رای موضوع را در دادگاه صالحه پیگیری کنند و دادگاه نیز باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و صدور رای کند. این رای قطعی بوده و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده رای، اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است. البته برای جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ تصمیم گرفته شد تا زمان تصویب اصلاحیه، جلسات هیات حل اختلاف مطابق با متن پیش‌نویس این قانون تشکیل و به پرونده‌های مربوطه رسیدگی کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو خاطرنشان کرد: مشتریان و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و خارجی می‌توانند موارد شکایت و نارضایتی خود از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را به واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی ارائه کنند. پرونده این شکایات از طریق وزارت صنعت به هیات‌های حل اختلاف ارجاع شده و ظرف 20 روز رسیدگی و صدور رای خواهد شد.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : هیات حل اختلاف , مصرف کنندگان , خودروسازان , وارد کنندگان , راه شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : سلام طاها جان ❤️😘 مبارکت باشه چرخش برات بچرخه چقدر سود تاخیر بهت دادن
اسماعیلی : 26 اردیبهشت 1403 مبلغ 231 میلیون جهت سهند s واریز کردم . تحویل هفته چهارم اسفند بوده ، الان هم اردیبهشت 1404 داره تموم میشه ولی خبری از دعوتنامه و واریز قسط دوم نیست . لطفاً راهنمایی کنید ، بعد از یکسال تکلیف چیه ؟ آیا این عدالت اجتماعی است چرا خودرو سازها خلف وعده می کنند
دستی اسفند : سلام ردیف قرار داد هم بگید
حمیدی : سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا می‌خوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
شاهین : منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
حامد : مبارکه چه رنگی بود
حامد : خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
کوانج : سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
آیدین سالاری : سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : مگه من گفتم عیبه
امیر : نه روز هایی تعطیل هم حساب نمیشه
هادی : اگر 10 تومن بود من مال تو هم میدم ساده هستی
هادی اریزو : میره
سورت تحویل 3تیر : سلام احتمالا تحویل حضوری منظورش هست؟
رضا : سلام. خودروی دنا اتومات شما چه رنگی سفارش داده بودید؟
محمد 19مهر : اصلا فکر کن ما تغییر کردیم شما که تغییر نمیکنی میومدی از حقت دفاع میکردی متاسفانه مشکل ما ایرانی ها همین فقط بلدیم تز بدیم همین اگه مرد عملی خودتم میومدی من به شخصه واسه حق خودم رفتم نخیر داداش ما با دیدن سود تاخیر تغییر نکردیم به من شخصه گفت دو هفته دیگه تکمیل میشه و شما جزو اولین ها هستی فاکتور میشی من دو هفته دیگه صبر میکنم اگه شروع به فاکتور نشد با بچه هایی که اومده بودن شماره هاشون و گرفتم هماهنگ میشم میریم اونجا دوباره
کوییک gxrl : الکی زده تمام کوییک ها 8سوپاپ هستند
کوییک rs : آقا توحید من تبدیل زدم پیش فروش بودم تاریخ پذیرش اردیبهشت 1403بودم کوییک gxrl که دعوت نامه پیشنهادی برام اومد کوییک rs که13 بهمن تکمیل وجه کردم که گفتن یک هفته الی 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدیم الان سه ماه گذشته هنوز فاکتور نکردن
محمد محمدی : الان من 13 اسفند تکمیل وجه کردم فوقالعاده تحویل 11 خرداد.. 8400 هم واریز کردم.. جریان اون 280 چیه چجوری واریز کنم؟؟ چون تو سایت ایرانخودرو نیستش