عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

 
 صنعت قطعه‌‌سازی ایران در حالی با تبعیت از فضای رکود بازار خودرو به مرز بحران رسیده که طی دو هفته اخیر به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو حدود 10هزار کارگر قطعه‌ساز اخراج شده‌اند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل سبب شده موج رکود از بازار خودرو به بازار قطعه ‌برسد. در حالی قطعه‌سازان کشور به بن‌بست تقاضا رسیده‌اند که این روزها اغلب تولیدکنندگان قطعه مدیریت چنین شرایطی را سخت عنوان می‌کنند.
 
آنها بر این باور هستند که این بار اول نیست که بازار از ناحیه تقاضا به صنعت قطعه شوک وارد می‌کند و در سال 90 نیز باری دیگر واحدها قطعه‌ساز مشابه این وضعیت را تجربه کردند. گرچه آنها این فروش بی‌رونق خود را ناشی از ظهور روابط جدید خودروسازان با بزرگان دنیا به دلیل زمان‌بر بودن این قراردادها نمی‌دانند اما معتقدند اگر رکود در صنعت قطعه تشدید شود و تقاضا در بازار تحریک نشود، در ماه‌های آینده تعداد بیشتری از شاغلان صنعت قطعه کشور بیکار خواهند شد.
 
در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور همانند صنعت خودرو از نبود تقاضا رنج می‌برد و به دلیل اینکه سفارشی برای خرید قطعات ساخت داخل نیست، بیشتر خطوط تولید واحدهای قطعه‌سازی در روزهای هفته تعطیل شده‌اند و چون مدیران واحدهای قطعه‌سازی در برابر پرداخت هزینه نیروی انسانی ناتوان هستند، کارگران اخراج می‌شوند یا به خواست خود دست از کار می‌کشند.
 
محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این وضعیت فعلی صنعت قطعه‌سازی کشور همانند شرایط سال 90 است، گفت: در آن مقطع هم با چنین بحرانی مواجه شدیم و تولید بر اثر کاهش تقاضا افت پیدا کرد و دولت هم به داد این واحدهای تولیدی نرسید و اکثر نیروهای انسانی تعدیل شدند و از سال 92 باز بر سر کار برگشتند اما تفاوت الان با گذشته این است که این بحران ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی افزود: بیشتر صنایع در شرایط حاضر دچار این رکود هستند و کاهش قدرت خرید مردم و نبود نقدینگی سبب کاهش تقاضا در بازارها شده است. در حال حاضر 190 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور مشغول به کار هستند که امیدواریم با تدوین بسته خروج از رکود دولت شرایط بهبود پیدا کند. صنعت قطعه‌سازی صنعتی مادر است که با توجه به فضای اشتغالزایی آن نباید گرفتار رکود و نبود تقاضا در بازار شود. از این رو باید دولت هر چه زودتر به لحاظ وخیم‌تر شدن شرایط نیروی انسانی در این زمینه تمهیدات ویژه‌‌ای داشته باشد.
 
در همین زمینه، ابراهیم احمدی نماینده قطعه‌سازان اصفهان درباره وضعیت نیروی انسانی واحدهای قطعه‌سازی کشور به اقتصادنیوز گفت: در حال حاضر تقاضایی برای خرید قطعات‌مان وجود ندارد به همین دلیل بسیار از کارگران قطعه‌سازی‌ ما به دلیل ناتوانی ما کارخانه در پرداخت حقوق دست از کار کشیده‌اند و رفته‌اند.
 
او با بیان اینکه دولت باید هر چه زودتر به واحدهای صنعتی یارانه تزریق کند، گفت: الان بیشتر واحدهای قطعه‌سازی کشور از هفت روز هفته فقط چهار روز تولید دارند و فعالیت خطوط تولیدشان را در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه متوقف کرده‌اند. امیدواریم برنامه‌های دولت در خروج صنایع از رکود نتیجه مثبتی در فضای تولید داخلی قطعه به همراه داشته باشد.
 
به تازگی دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌‌سازان خودرو هم از اخراج 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی خبر داده‌ است. او با بیان اینکه اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار خواهند شد، گفته است طی دو هفته گذشته بسیاری از واحدهای قطعه‌‌سازی کشور تعطیل شده‌اند و تعدادی دیگر نیز دو تا سه روز در هفته با یک شیفت‌کاری فعالیت می‌کنند.
 
این فعال عرصه صنعت قطعه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی اظهار کرده است: متاسفانه صنعت قطعه‌سازی کشور به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین تحت فشار مضاعف است حتی دولت نیز کمک نمی‌کند و هر روز در بخش بیمه و مالیات خواستار دریافت مطالبات خود است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط نامطلوبی قرار دارد. کارشناسان بر این باور هستند که مهمترین راهکار حل مشکل منابع مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق نظام بانکی، تعیین تکلیف معوقات شرکت‌های خودروسازی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های معتبر خارجی با هدف تقویت و افزایش تشکیل سرمایه در صنعت قطعه‌سازی است. بررسی‌ها از صنعت قطعه‌سازی ایران نشان می‌دهد در چهارساله منتهی به سال 1390 حدود 100 واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا از چرخه تولید حذف شده‌اند که این امر با توجه به تداوم این روند در سال‌های اخیر، دورنمای مناسبی از این صنعت را منعکس نمی‌کند.
 
از سویی مدیرعامل ایران‌خودرو به تازگی سیاست ایران‌خودرو برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را مبنی بر این دانسته بیش از 95 درصد پرداخت‌های این خودروساز به قطعه‌سازان به روز باشد. او در خصوص انتقاداتی که نسبت به کیفت قطعات مورد استفاده در خودرو مطرح است نیز گفته است: دیگر تعارفی با تولیدکنندگان قطعات کشور نداریم و از آنجایی که 90 درصد یک خودرو را قطعات آن در برمی‌گیرد، معیار همکاری را کیفیت تولیدات آنها گذاشته‌ایم که قطعه‌سازان باید بر اساس آن کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند. هاشم یکه‌زاع همچنین اعلام کرده سازندگان قطعه ایران که محصولات‌شان فاقد کیفت لازم هستند قرار است یا از همکاری با ایران خودرو حذف شوند یا کیفیت قطعات‌شان را افزایش دهند تا همکاری‌ها دوباره از سر گرفته شود.
 
کارشناسان معتقدند روند میزان ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی در این سال‌ها افزایشی بوده اما جایگاه آن در خروجی بخش صنعت در سال‌های اخیر به نوعی دچار افول شده است. بر اساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، کل ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی کشور در سال 1390 حدود 22365 میلیارد ریال بوده که سهم آن در خروجی بخش صنعت نزدیک به 6.3 درصد است. بررسی‌ از یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که ‌صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر بیش از 6 درصد کل اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت را به خود اختصاص داده و با دارا بودن بخش اعظمی از نیروهای انسانی نقش مهمی دراقتصاد از آن خود کرده است. حال باید دید نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل اشتغالزایی این صنعت را به چه سمتی خواهد برد؟
 
 
 
 
عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : عصر یخبندان , رکود قطعه سازان , خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
16

با دروغهایی که میگن میخوان افکار عمومی و با خودروسازها همراه کنند. اینقدر ماشینهای اینها خراب میشه که قطعه سازها اگر 3شیفت کار کنند باز هم بازار تشنه لوازم مرغوب هست پس الکی جو ندین وارد کنندگان لوازم چینی. مردم خیلی وقته که از این بازیهای کثیفتون خبر دارند یه مقدار سرتون و از تو برف بیرون بیارید ببینید که مردم چی میگن
00:36  1394/07/20
پاسخ دادن
امید
0

به جای اینهکه ننه من غریبم بازی از دزدیای علنی و غیر علنیتون بزنین‌قیمت ماشینو کم کنین بعدش دعا کنین این آشغالای از رده خارجتونو مردم بخرن
خداتونم شکر کنید که این بازار انحصاری گیرتون اومده
23:54  1394/07/19
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
23

این قطعه سازا و فرغوووووون سازای .... رو یا باید اعدام کنن یا تبعیدشون کنن به جاهایی مثل سیبری که آدمیزاد نباشه توش...خخخخخ
22:31  1394/07/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمیدی : سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا می‌خوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
شاهین : منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
حامد : مبارکه چه رنگی بود
حامد : خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
کوانج : سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
آیدین سالاری : سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
شهابx5 آبان : مبارکت باشه و دلخوش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دوست عزیز وارد پنل کاربری بشین قید شده چک بابت چی هست
اطلس جی آذر : آقا بشیر شیر مرد من وویس شما تو گروه اطلس سواران شنیدم خیلی مرد هستید دم شما و نفراتی که با شما رفتن برای تجمع گرم واقعا ما رو شرمنده کردید بنده اهوازم و مثل شما مسیرم دوره تا حالا دو بار تجمع گذاشتن حواله داران یکی برج 10 یا 11 بود یادم نمیاد ابنقدر تو گروه همه گفتن میایم آخرش 10 یا 15 نفر رفتن و سایپا نذاشت بنز باز کنن و مستقیم اونا رو بردن داخل و بعد از کلی داد و بیداد آخرش اونا رو با یه تبدیل کوییک اس قانع کردن تجمع دوم مال ششم اردیبهشت 1404 بود هفته پیش که تو چند تا گروه گفته بودن ششم بریم تجمع باز اونارو با یه سری چرندیات مثل کمبود قطعه و اینا قانع کردن بعد خواستن ردشون کنن گفتن قطعات تامین شده و تا چند هفته دیگه فاکتور مبشید میخواستم بگم یکی از دلایلی که من یا افرادی دیگر نمیان اینه که میدونیم برای تجمع فقط تعداد کمی میان و نتیجه ای آنچنانی نمیده و سایپا زورش زیاد
مورچه خشمگین : آقا اینجا چه خبره ؟ در مورد چی صحبت میکنید؟ فقط معلومه یکی بدجوری مالیده در همتون
اشتری : قرار ما فردا ساعت 9 دفتر مرکزی تهران.هر کی نیاد معلومه با این اوضاع راضیه که مدیران بماله درش.
داوود 6دنده تحویل فروردین : دوستان کسی 6 دنده تحویل فروردین فاکتور شده؟
احمد از شیراز : دوستان من خرید فروش ماشین می کنم البته فقط ثبت نامی از ایران خودرو و سایپا تا حالا 10 تا ماشین تحویل گرفتم برگه سبز ماشین کمتر از بیست روز می آمد الان دوتا کوییک و یک عدد ساینا تحویل گرفتم برگه سبزش نیامده الان 4 ماه گذشته نمیدونم چرا برگه سبز را ارسال نمی کنن.... البته یه وانت پراید هم پیش فروش برداستم پارسال ای کاش بر نمی داشتم پارسال برج 11 چند بار پیامک واریزی آمد نشد واریز کنم الان هم قیمتش شده 409 از بازار گرونتر شده😮‍💨😮‍💨😮‍💨😮‍💨😮‍💨
محمد : کوییک Gx_L پذیرش 18 دی،طرح پیش فروش تحویل هفته چهارم خرداد ،13 اردیبهشت صدور دعوتنامه به مبلغ 218304000 تومان
بشیر : اونایی که بلدن داد و بیداد کنند چرا نیامدن؟ رفتیم چیکار کردیم؟ از حقت دفاع کردیم خدا وکیلی چطور میشه شمایی که نیامده آید اینقدر طلب کارانه بگید خب چیکار کردین، به خدا من خجالت میکشم این کامنت ها رو میخونم، وایی برما واییی
Arizo 6pro : شما نقدی واریز کردین؟تاریخ تکمیل وجه کی بوده؟
سعید اسدآباد : 15بهمن فاکتور شدم