قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
+Sadegh : به هیچ جا، اصلا انقدر جمعیت نداشتیم که بخواهیم کاری کنیم، همینهایی هم که بودند بعضی هاشون یکدفعه غیب میشدند، از ساعت ۱۱.۵ رفتیم داخل تا ۳ موندیم، شرکت رو تعطیل کردند و در رو بستند، یک رئیس فروش درپیت هم داشتند اومد فقط گفت قطعه نداریم، ماشین نیست، صبر کنید کنید بالاخره یک روزی بهتون میدیم
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
شاهینg : چی گفتن حالا دردغشون چی بوده
شاهین جی : سلام نترسید کسی فاکتور نشد من خودم تا آخرین لحظه اونجا بودم .یه مشت دروغ بارمون کردن بعدشم گفتن خوشگلدی
شاهین اتومات : با سلام دوستانی که تکمیل وجه 12 اسفند هستن و فاکتور نشدن اعلام کنن ببینیم همه فاکتور شدن یا نه؟
وحید : باسلام.چن‌دقیقه پیش ی‌پلاک دیدم رو‌پراید بود 66ق166ایران 66جالب بود
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : تحویل 19خرداد با 27میلیون تاخیر فاکتورنشده خدا لعنتشون کنه.
6 تیر تبدیل 207 : از منم فاکتورنشده هنوز
اپشنال اتومات : ما شهریوری ها حالا حالاها مونده تا فاکتوربشیم
سورن پلاس 13تیر : چند روز بعد از فاکتور شدن تحویل گرفتی
سورن پلاس 13تیر : درود برادر ماشین شما چه رنگیه مگه؟؟؟اخه من 13تیر بودم دیروز فاکتور شد
چین : چرا این مدل کوییک دیر فاکتور میشه خب نخرید محبور نیسید که مدلهای دسگه که سریع تحویل میدن بخرید
اطلس مشکی 28مهر : سلام دوستان این که دادستان گفته تا 15 شهریور باید تحویل بدید اصلا چیز خاصی نیست الان اگه تحویل ندن میخوان چیکارش کنن الان 10 ماه تاخیر داره بعدهم میگن شرکت ورشکست نمیتونه تحویل بده تمام الکی دلخوش به دادستان و دولت نباشید
پانا فولاد مادران : سلام پانا فولاد طرح مادران فروش فوری موعد تحویل 17خرداد فورش فوری واریزی 20اسفند با 27میلیون سود تاخیر هنوز فاکتور نشدم
6 tir : بله فوق العاده،15414465
پانا : سلام واریزی اول 21بهمن واریزی دوم 16اردیبهشت 8مردادتبدیل زدم 9فاکتورشدامروزم پلاک شد