قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 محسن : سلام دوستان ۱۱ مرداد ثبت نام اقساطی داشتم هیچ خبری نیست کسی خبر داره
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام بسلامتی ببخشید تعقیر رنگ دادی که فاکتور شدی؟ لطفا جواب بده
اهورا : انشاالله که حرفتون درست باشه. چون من فقط رنگ سفید میخوام. عصری بهم پیام امد ولی تغییر ندادم. حالا دارم دعا میکنم زودتر شاهین سفید بهم بدن
15اردیبهشت : با سلام خدمت دوستان من همین الان فاکتور شدم ان شا الله همه به زودی تحویل بگیرن
مهدی پلاس 15 اردیبهشت : من رنگ دیگه نمی‌خواستم فقط رفتم دیدم نوشته مشکی صدفی و پز آمدم بیرون عموما قبل از فاکتور شدن پیام تغیر رنگ میاد بعد چند روز فاکتور میشه به سلامتی انشالله همه دوستان زودتر به ماشین نشون برسن راحت بشیم
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : مشکی x5 ، خوبی برادر خبری نشد واسی تحویل ماشین؟؟
x5 مشکی : شرایطمون دقیقا یکیه ولی برای ما ک اهوازیم خبری نیست
۱۵ اردیبهشت : خوب اگه سفید بخایم، چطوری میشه؟ نمیدن؟
V1p ۲۶ دی : جهت اطلاع دوستان تارا v1p واریز وجه ۲۶ مهر تحویل ۲۶ دی امروز فاکتور شد رنگ سفید طرح عادی.انشاله همه ژودتر فاکتور سپس تحویل بگیرن
۱۴ اردیبهشت میلاد : سلام من برام پیامک تغیر رنگ اومد رفتم تغیر بدم نوشته امکان تغیر رنگ وجود ندارد از قبل تو خونه سایت زده بود سفید جربان چی کسی میدونه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی ماه 403 : پس این اطلس اس چیه که پیش فروش کرده
محمد : بی زحمت عکس بزارید تا ما هم به کم امیدوار باشیم.
اطلس دی ماه 403 : اگه یه نگاهی به قراردادت بکنی سود تاخیر در تحویل سالیانه رو ما از همه جا بی خبر امضا کردیم چی رو میخوای شکایت کنی
علی : هنوز به 56هزار نرسیده
اطلس 19 : چرا اتفاقا بعد هر بار تجمع یسری ها رو فاکتور کردن هم سری قبل هم این سری
حشمت : الهی ایران رو بمباران کنند سایپا رو بمب باران کنند کوئیک قیمتش بره پشت ابر
مراد بیگ : اکر خودت بری زانو بزنی شاید کور شدی ماشین بهت دادن
کوییک اس دی ماه : سلام دوستان فرق سفید شیری با سفید چیه که بعد فاکتور داره اضافه میشه به فاکتورها .آیا فرق میکنن
31 شهریوری : یعنی آنقدر آدم بیکار داریم
کوییک اس : دوستان کسی جواب نمیده