قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام منم برج 10پارسال 291واریزکردم تحویلم اذربوده الان پیام اومده برای کوییک اونم معلوم نیس کی بدن چیکار کنم بنظرتون تکمیل وجه کنم برای کوییک
نازنین : دعوتنامه اصلیتون برای چه ماهی بود؟ تبدیل بودید یا جی؟ اصلی برای خرداد بود یا تیر و مرداد؟؟
سالار : ن خبری نیس منم الان 2هفته فاکتورشدم پلاک نمیشه
X5تیر : Aliاقا شما تحویل کی بودید که شاسی شدید؟
بابک : سلام دوستان، ببخشید دعوتنامه تکمیل وجه پیش فروش چند روز قبل موعد تحویل میاد، من دنا پلاس ثبت نام کردم در کانال نظرات دنا هیچکس جوابمو نداد کسی اطلاع داره لطفا بگه، ممنون
سعید : خدا روشکر امروز شاهین جی ال تحویل دادن تکمیل وجه ۲۸ خرداد فاکتور ۲۸ مهر پلاک ۳۰ مهر
شاهین Gl : دوستان بتون قول میدم اگه چند روز سایپا تحت فشار قرار بدیم هم اونای که پلاک نشدن به ماشین میرسن هم اونای که هنوز تکمیل وجه نکردن و هم اونایی که پول دادن کامل هنوز ماشین نگرفتن
cvt : بدیل بدهی سایپا به راهور
cvt : فعلا پلیس راهور بدلیل طلب ش از سایپا محصولات سایپا رو پلاک نمیکنه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : 12335378 فاکتور نشده
سیاوش : سلام نه علی آقا برای اون دوستی که 25 فاکتور شده بود فرستادم من یکم تیر ماه پولو واریز کردم gxl هنوز تو مرحله تخصیصم
فرسوده آذر احسان : بردار های عزیز دعوتنامه فرسوده اذر اول ماه بعد میاد انشالله از بالا خبر گرفتم گفت نهایت اول ماه میاد امکان داره گفت تا25تا 30ام امکان داره گفت بیاد ولی 1آذر گفت تضمین میکنم میاد ازاون اونورتر نمیره انشالله سریعتر بیاد مام واریز کنیم سری به ماشینمون برسیم🤲🏻
محسن : دوستان شنیدم پیمانکار ثبت پلاک و ارسال خودرو ها هنوز تعیین نشده گذاشتند مناقصه اینایی هم که ترخیص شدند پیمانکار قبلی بوده که سقف تعهدش کامل شده باید صبر کنیم برنده مناقصه الصاق پلاک و کاری مربوطه تعیین بشه که یه کم زمان بره 🤣
207 فرسوده تحویل آذر ماه : ممنون که خبر دادین انشالله خبر صدور دعوتنامه را هرچه زودتر بدی
ساینا : چرا فوق العاده رو فاکتور نمیکنن
حسین : سلام از پیش فروش های دهه فجر کسی ماشین تحویل گرفته ؟ تکمیل وجه چندم بوده؟
رادوین : ما مال آذر 1403 هستیم هنوز دعوتنامه نیومده
مجید : من رنگ مشکی بودم ، که میگفتن مشکی نمیده ، نوبت بعد از من هم گرفتن ، الان ده روزه تغییر رنگ دادم گفتن ده روزه دستته ولی تا الان فاکتور هم نشده ، از نمایندگی پرسیدم میگه نزدیک به یک ماهی میشه اصلا اطلس تحویل نداده به کسی
مهدی فرسوده اذر : الان سایت چک کردم، پیام اومده در اولین فرصت نسبت به صدور دعوت نامه اذر ماه شما اقدام میشه و در میز مشتری به شما اطااع رسانی میشه ،صبح در خواست دادم الان این پیام فرستاده ،دوستان فرسوده اذر جهت اطلاع