بعد از کراس اوور ها، سگمنت B یا همان خودرو های سوپر مینی سهم قابل توجهی از بازار فروش خودرو را در جهان تصاحب کرده اند. از خودرو های متعلق به سگمنت B میتوان آلفارومئو میتو، رنو ساندرو، اپل کورسا و تویوتا یاریس را نام برد.
MG 3 با طراحی اسپرت و جسورانه در کنار قیمت مناسب، پتانسیل بالایی برای بر هم زدن وضع موجود در بازار فروش خودروهای هم کلاس خودش دارد.
سوال اصلی این است که آیا MG 3 از عهده رقابت با خودروی هایی نظیر تویوتا یاریس و هیوندای آی 20 بر می آید؟
طراحی ظاهری MG 3
هاچ بک نسبتا اسپرت MG طراحی بدنه نسبتا خاص و کم نظیری دارد، رنگ بندی جذاب در کنار طراحی بدنه جعبه ای شکل با دماغه ای نرم و آیرودینامیک، ملغمه ای عجیب را پدید آورده که نمی توان آن را بسیار متناسب یا کاملا ناهمگون توصیف کرد، اما در عین حال احساسی توام از یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت با یک هاچ بک اسپرت و جذاب را به بیننده منتقل می کند.
از این نظر می توان طراحی ظاهری ام جی 3 را نوآورانه و نسبتا جالب توصیف کرد، به خصوص وقتی پای رنگ بندی متضاد سقف و استفاده از برچسب های مختلف برای سقف نیز مطرح باشد که حس و حالی اسپرت و باحال را به خودرو می بخشد.
اما متاسفانه قضیه نصب برچسب بر روی سقف در بازار کشورمان با مخالفت نیروی انتظامی مواجه شد و برخلاف وعده اولیه شرکت وارد کننده، خودروهای تحویلی با چنین مشخصاتی مجوز شماره گذاری دریافت نکردند.
بنابراین ام جی 3 های عرضه شده در بازار ایران علیرغم ارائه با رنگ های شاد نظیر قرمز، آبی و زرد، همگی به صورت یک رنگ ارائه شده اند اما در بازار جهانی امکان سفارشی خودرو به شکل دو رنگ و نصب برچسب دلخواه نیز وجود دارد.
طراحی و توسعه MG 3 توسط مرکز طراحی SAIC واقع در جنوب غربی انگلستان انجام شده است. این سوپر مینی دورگه چینی انگلیسی، حاصل تلاش حدود ۶۰ طراح و ۳۰۰ مهندس حاذق و با تجربه است.
با طول ۲۵۲۰ میلی متر، فاصله دو محور MG 3 کمی بیشتر از اندازه میانگین سگمنت B است، اما از نمای خارجی MG 3 هم اندازه با سوپر مینی های دیگر به نظر می آید.
وزن MG 3 نیز از آنچه به نظر می آید بیشتر است. با 1150 کیلوگرم وزن، MG 3 هم وزن با رنو ساندرو است. اکثر خودروهای سوپر مینی با هدف اقتصادی بودن ساخته میشوند و MG 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست.
پلتفرم دیفرانسیل جلوی MG 3 توسط سیستم تعلیق مک فرسون استرات در جلو و یک میله پیچشی در قسمت عقب پشتیبانی میشود.
ترمز های جلو از نوع دیسکی و ترمز های عقب از نوع کاسه ای هستند.
در موتور MG 3 به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است. این موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است، توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ را دارد.
گیربکس MG 3 در مدل موجود در ایران، از نوع اتوماتیک 5 سرعته با قابلیت تعویض دستی است. این نوع گیربکس اصطلاحا Automated Manual یا AMT نامیده میشود.
با وجود اینکه عملکرد گیربکس AMT در MG 3 از بسیاری از خودرو های سوپر مینی بهتر است، ولی بدون نقص نیست.
به عنوان نمونه در رانندگی با دور بالا تعویض دنده ها با ضربه و لرزش همراه است و در حالت تعویض دستی، دنده ها با تاخیر تعویض می شوند. با این وجود در دور موتور های پایین و رانندگی عادی، عملکرد گیربکس AMT رضایت بخش است.
پروسه تولید و ساخت MG 3 از دو فاز تشکیل میشود:
فاز اول: در این فاز ۶۵ در صد از پروسه اسمبل کردن خودرو در کارخانه شرکت SAIC واقع در شانگهای چین تکمیل میشود و سپس خودروی نیمه ساخته شده به انگلستان منتقل میشود. این مرحله حدودا ۲ ماه زمان میبرد.
فاز دوم: در این فاز که شامل بخش موتور، جعبه دنده، اسمبل کردن قسمت جلو و عقب و چرخ ها میشود، پروسه ساخت خودرو در کارخانه MG واقع در انگلستان در طی زمان یک ماه تکمیل میشود.
کابین و فضای داخلی MG3
با در نظر گرفتن کیفیت پایین فضای داخلی MG 6، از MG 3 هم انتظار یک کابین با کیفیت عالی نداشتیم. اما در کمال تعجب، کیفیت فضای داخلی MG 3 نسبت به برادر بزرگترش بهبود قابل توجهی یافته است.
از نظر کیفیت مواد بکار رفته، جادار بودن و تجهیزات MG 3 حرف های زیادی برای گفتن دارد و نقطه ضعف جدی در این زمینه ندارد.
MG 3 ترکیب صندلی های مشکی و خاکستری، دوخت های قرمز و چراغ های قرمز رنگ داشبورد را از نیاکان خود به ارث برده است.
تجربه رانندگی با MG3
پشت فرمان این هاچ بک اقتصادی، اولین نکته ای که جلب توجه میکند صندلی های راحت آن است. ارگونومی صندلی ها برای سفر های طولانی مدت هم مناسب به نظر می رسد.
روی فرمان کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل وجود دارد. طراحی فضای داخلی MG 3 بسیار ساده و خلوت است، اما می توان گفت تا حدودی قدیمی و منسوخ به نظر می آید و اگر به دنبال طراحی مدرن و پیشرفته هستید، فضای داخلی MG 3 رضایت شما را جلب نخواهد کرد.
دو جا لیوانی تعبیه شده در قسمت جلو، کمی کوچک هستند و برخی از مواد بکار رفته در کابین کیفیت مناسبی ندارد، اما در مجموع داخل MG 3 احساس یک خودروی ارزان قیمت را القا نمی کند، که البته با توجه به قیمت 76 میلیونی این خودرو در بازار ایران نمی توان آن را ارزان قیمت نیز توصیف کرد.
یکی از نکات مثبت کابین MG 3 جادار بودن آن است. فضای سر و پاها از اکثر سوپر مینی های گران قیمت هم بهتر است و فضای بار عقب از رنو ساندرو که در کلاس سوپر مینی ها جادار محسوب میشود، بیشتر است.
تجهیزات MG 3 شامل اکثر سیستم های کاربردی و مفید میشود. چراغ های LED مخصوص روز، سنسورهای نور و باران، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی (استفاده از کولر تاثیری بر قدرت و عملکرد موتور ندارد)، سنسور پارک عقب، رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، روکش های صندلی و غربیک فرمان چرمی، کامپیوتر سفری و سانروف قسمتی از فهرست امکانات MG 3 است.
از نظر امکانات ایمنی MG 3 به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS) و سیستم پایداری خودرو بر سر پیچ ها (CBC) مجهز شده است.
کیفیت سیستم صوتی MG 3 با بهره گیری از ۶ بلندگو به همراه یک ساب ووفر قابل قبول ارزیابی میشود. پورت شارژ موبایل و قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث هم وجود دارد.
عملکرد پیشرانه MG3
مشخصات فنی موتور MG 3 روی کاغذ به نظر رضایت بخش میرسد: ۱۰۷ اسب بخار قدرت برای خودرویی با این ابعاد و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور.
اما چند دقیقه رانندگی با MG 3 کافی است تا نقطه ضعف اصلی این هاچ بک دورگه آشکار شود.
با وجود اینکه در شروع حرکت MG 3 نسبتا خوب عمل میکند، اما در دور موتور های پایین کشش مناسبی ندارد. با افزایش دور موتور به ۴۵۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور موتور تولید میشود، اما لرزش زیاد و صدای گوش خراش موتور آزار دهنده است.
البته صدای موتور از رنو ساندرو کمتر است، اما در مقایسه با سایر خودروهای اروپایی رقیب حرفی برای گفتن ندارد.
قدرت موتور از ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه مناسب است، ولی از دور ۵۵۰۰ به بعد با افت کشش و قدرت ناگهانی مواجه می شوید، طوری که احساس میکنید ۱۰۷ اسب بخار قدرت موتور در یک چشم به هم زدن کمتر از نصف شده است.
کشش ضعیف MG 3 در دور های کمتر از ۴۰۰۰ میتوانست با بهره گیری از تکنولوژی هایی نظیر لیفت متغیر سوپاپ، توربو شارژر با بوست پایین و یا سیستم تزریق مستقیم بهبود یابد. کشش MG 3 در دور های پایین حتی از نیسان میکرا با موتور ۱.۲ لیتری هم کمتر است.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت ام جی 3 در نسخه دنده دستی توسط نشریه اتوکار حدود 11.4 ثانیه اعلام شده است که رقمی نسبتا خوب و قابل مقایسه با پژو 206 تیپ 5 (فرانسوی) به حساب می آید اما در نسخه های موجود در بازار ایران که مجهز به گیربکس نیمه اتوماتیک AMT هستند و با توجه به شرایط و ارتفاع تهران، رقمی در حدود 13 ثانیه دور از ذهن به نظر نمی رسد.
کیفیت سواری و هندلینگ MG3
بر خلاف موتور، شاسی MG 3 به دقت طراحی و تنظیم شده است. معمولا در این بازه قیمتی در اروپا، هندلینگ از نقاط قوت خودروها نیست. بطور مثال رنو ساندرو به عنوان یک خودرو اقتصادی فقط از قابلیت های دینامیکی در حد کافی برخوردار است.
در مقایسه با خودروی هایی نظیر رنو ساندرو، MG 3 از نظر قابلیت های دینامیکی به خوبی می درخشد. تعادل خوب، چسبندگی مناسب در جاده های خشک و دقت خودرو در فرمان پذیری در کنار برگشت پذیری عالی فرمان رانندگی با آن را لذت بخش میکند.
قابلیت فرمان پذیری بالا حتی با افزایش سرعت هم تحت تاثیر قرار نمی گیرد، تعادل خوب و چسبندگی بالا به شما حس رانندگی با یک خودروی اسپرت واقعی را میدهد.
در شرایط سخت، MG 3 دچار کم فرمانی اندکی میشود، اما این مشکل با غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و پرهیز از فرمان دادن ناگهانی، قابل کنترل است.
در جاده های خیس بالانس عالی شاسی در کنار فرمان دقیق، لذت رانندگی با MG 3 را دو چندان میکند. تنظیمات سیستم تعلیق به قدری ماهرانه انجام شده است که احساس میشود MG 3 میتوانست به راحتی ۵۰ اسب بخار نیروی اضافه را نیز تحمل کند.
با وجود همه نکات مثبتی که در مورد سیستم تعلیق و هندلینگ خوب بیان شد، تنظیمات اسپرت شاسی و سیستم تعلیق MG 3 ممکن است به مذاق همه خوش نیاید.
سواری خشک و تکان های شدید در مسیر های ناهموار نتیجه این تنظیمات اسپرت است و در کنار موتور پر سر و صدا، ممکن است پس از مدتی شما را از خرید MG 3 پشیمان شوید.
مصرف سوخت MG3
همانطور که از یک خودروی سوپر مینی با موتور 1.5 لیتری انتظار میرود، MG 3 مصرف سوخت نسبتا قابل قبولی دارد.
البته اعداد و ارقام ثبت شده برای مصرف سوخت با در نظر گرفتن عملکرد موتور نشان از این امر دارند که MG 3 در کلاس هاچ بک های اقتصادی از نظر مصرف در حد متوسطی قرار می گیرد.
در مسیر های داخل شهری MG 3 در هر صد کیلومتر حدودا 7 لیتر بنزین مصرف میکند. این رقم در مسیر های خارج شهری حدود 5 و بصورت ترکیبی برابر 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر است.
ناگفته نماند که ظرفیت مخزن سوخت MG 3 برابر 45 لیتر است.
ایمنی MG3
MG 3 از نظر امکانات و تجهیزات ایمنی وضعیت چندان مناسبی ندارد. 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها (TPMS)، کمربند های ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و آزادسازی تدریجی کمربند در هنگام بروز حوادث و فرمان هیدرولیک با قابلیت جذب ضربه در تصادفات از موارد شایان ذکر در این بخش هستند.
اما موسسه EuroNCAP وضعیت ایمنی MG 3 را 3 ستاره از 5 ستاره ارزیابی می کند:
قیمت و شرایط بازار MG3
در کلاس سوپرمینی ها MG 3 در حد وسط قرار میگیرد، با این وجود از عهده رقابت با خودرویی نظیر رنو ساندرو به راحتی بر می آید.
اگر هندلینگ و لذت رانندگی معیار های شما برای انتخاب یک خودرو هستند و ضعف نسبی موتور و کیفیت متوسط برخی از قسمت های کابین شما را از خرید این سوپرمینی منصرف نمی کند با در نظر گرفتن قیمت مناسب، MG 3 انتخاب معقولی است.
اما قیمت MG 3 در بازار ایران (در تیر ماه 95) با گارانتی شرکتی حدود 75 میلیون تومان است و با توجه به تبلیغات ضعیف و رقبای قدری نظیر کیا پیکانتو، هیوندای I20، فیات 500 و سدان های سایز بزرگ چینی نظیر چری آریزو 5 و بسترن B50 و انبوهی از خودروهای قابل قبول دست دوم، فروش MG3 در ایران چندان قابل توجه نبوده است.
+ نقاط قوت MG3:
هندلینگ و قابلیت های دینامیکی بسیار خوب، طراحی ساده و اسپرت و خاص
– نقاط ضعف MG3:
عملکرد موتور، کشش ضعیف در دورهای پایین، ایمنی متوسط،افت قیمت زیاد در بازار دست دوم،قیمت غیر رقابتی در بازار ایران، کمبود مراکز خدماتی در سطح کشور، ضعف واکنش گیربکس نیمه اتوماتیک AMT (تمام نمونه های وارد شده در بازار ایران)