سرزمین خان ها با جمعیت 1.2 میلیارد نفری دومین کشور پر جمعیت جهان است. این کشور در حال توسعه از لحاظ اقتصادی وضعیت چندان مساعدی نداشته و مردم آن از درآمد سرانه چندان بالایی برخوردار نیستند. همین مساله باعث شده اکثر هندی ها چاره ای جز خرید خودروهای ارزان قیمت نداشته باشند.
این امر هم در نبود نظارت و استانداردهای ایمنی طبیعتا منجر به تولید انواع اتومبیل های ارزان و بعضا نا امن شده که گاه نتایج تست تصادف اسفناک آنها در جهان خبر ساز می شود.
زست (ZEST) سدان کوچک تاتاموتورز، یکی از اتومبیل های اقتصادی بازار هندوستان است. این خودرو در تست تصادف برگزار شده توسط موسسه انکپ جهانی (Global NCAP) بسیار بد ظاهر شده و با عملکرد ناامید کننده خود حتی موفق به کسب یک ستاره ایمنی نشد.
طبق روال مرسوم، موسسه مذکور به تاتاموتورز یک فرصت دیگر داد تا نسخه ای با تجهیزات بهتر برای تست مجدد مهیا کند.
این بار کمپانی تاتاموتورز که مالک برندهای بزرگی چون جگوار و لندرور است، سازه زست را در بخش های مختلف تقویت کرده و نسخه مجهز به ایربگ های راننده و سرنشین را برای تست به پایگاه موسسه انکپ در انگلستان فرستاد.
نتیجه اینکه نسخه بهسازی شده توانست در تست تصادف دوم بسیار بهتر عمل کرده و 4 ستاره ایمنی از موسسه انکپ دریافت کند؛ امتیازی که برای یک خودروی ارزان قیمت ساخت هند بسیار درخور توجه است.
انکپ بین المللی در این باره گفته که اضافه شدن ایربگ ها و بازنگری در کمربندها به همراه سایر بهسازی ها انجام یافته، باعث ارتقای چشمگیر ایمنی شده و تاتا زست در محافظت از سرنشینان بزرگسال 4 ستاره ایمنی از این موسسه کسب کرده است.
تاتاموتورز اعلام کرده که پس از آزمایش موفقیت آمیز نمونه تقویت شده، از این پس تمامی مدل های زست بر اساس این نمونه تولید شده و به مشتریان خود خودرویی امن تر تحویل خواهد داد.
اقدامی که انکپ نیز آن را تحسین نموده و از پیشرفتی که خودروساز هندی در زمینه ایمنی داشته بسیار ابراز خشنودی کرده است.
گفتنی است اوایل امسال پنج خودروی ارزان و پرطرفدار بازار هندوستان از جمله رنو کوئید و هیوندای Eon در تست تصادف موسسه انکپ عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده و نتوانستند حتی یک ستاره ایمنی از این موسسه کسب کنند.
اقدام تاتا موتورز در بهبود ایمنی محصول اقتصادی خود که بسته به مشخصات قیمتی بین 488000 و 813000 روپیه (معادل حدود 23 و 38 میلیون تومان) دارد، می تواند درس های بسیار بزرگی برای مدیران صنعت خودروسازی ایران داشته باشد.
مدیران و مسئولینی که هر روز شاهد تست تصادف های واقعی با سرنشینان واقعی در خیابان ها و جاده ها هستند و در برابر غم هایی که به واسطه ایمنی پایین محصولاتشان به خانواده های ایرانی تحمیل می شود، بی رقیب بودن کیفیت و ایمنی پراید در جهان را مطرح نموده و شعور یک ملت را به سخره می گیرند!