ابهامات جایگزینی خودروهای برقی

 

ابهامات جایگزینی خودروهای برقی

 
برای نخستین بار است که در کشور ما یک مقام مسئول در سطح وزیر، ایده جایگزینی برق به‌جای سوخت‌های فسیلی را مطرح می‌کند.
 حمید چیت‌چیان پیشنهاد کرده است که طی یک برنامه سه یا پنج ساله سوخت خودروهایی که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین شود ولی آیا این کار در این بازه زمانی امکان‌پذیر است؟ سوال اساسی‌تر آنکه ورود خودروهای برقی به معادله خودرویی کشور چه الزامات و پیامدهایی دارد؟
جزئیات پیشنهاد چیت‌چیان درباره جایگزینی خودروهای برقی
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، وزیر نیرو با اعلام اینکه پیشنهاد وزارت نیرو این است که در کلان‌شهرها و شهرهایی که آلوده هستند، سوخت خودروهایی را که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین کنیم، تصریح کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم این موضوع در طول یک برنامه سه یا پنج ساله در شهرهایی که آلودگی بالایی دارند، اجرا شود و ما برق مورد نیاز آن را تامین کنیم.
 این عضو کابینه دولت افزود: به این شرط این کار را می‌کنیم که دولت و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده و مردم انتظار نداشته باشند هزینه سوخت و انرژی حمل‌ونقل و انرژی گرمایش منزل‌شان را از آنچه الان هست و از بنزین و گاز مصرف می‌کنند، کمتر شود. این مقام مسئول در تشریح مزیت‌های استفاده از برق به‌جای سوخت فسیلی در سبد سوخت و انرژی کشور توضیح داد: آلودگی‌های هوا برطرف می‌شود و خطر آتش‌سوزی خطوط گاز که ممکن است در حوادث موجب آتش‌سوزی شود، از بین می‌رود و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. چیت‌چیان با بیان اینکه امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم این پیشنهاد را در دولت و سایر مراجع به تصویب برسانیم تا کشور بتواند از مزیت صنعت برق استفاده کند، یادآور شد: بخشی از زیرساخت‌ها برای این پیشنهاد آماده شده و بخش دیگر باید ایجاد شود. به گفته وزیر نیرو ، درحال حاضر حدود 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم درحالی که مصرف برق در شبانه روز یکسان نیست و در نیمه‌شب مصرف به‌شدت کاهش می‌یابد که در این ساعات  امکان شارژ خودروهای برقی با قیمت بسیار مناسب به وجود می‌آید.
 این عضو کابینه دولت در پایان با اعلام اینکه البته باید ایستگاه‌های خاصی در تمام نقاط شهر درنظر گرفت تا افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند، بتوانند آن را شارژ کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند هم به اقتصاد صنعت برق کمک کند و هم از آلودگی شهرها بکاهد و به ارتقای ایمنی شهرها و رفاه بیشتر شهروندان نیز از این طریق کمک می‌کند. 
چالش‌های پیش‌روی ترویج خودروهای برقی
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزین‌سوز یا گازسوز از نظر کارشناسی بسیار پرهزینه و دشوار است،  گفت: نخستین مشکل این کار، قیمت بالای خودروهای برقی است به‌طوری که این مشکل در کشورهای صاحب فناوری پیشرفته هم حل نشده و کماکان بیش از 88 درصد خودروها در این کشورها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. آخرین برآوردهای سازمان جهانی انرژی هم نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر جایگزینی 40 درصدی خودروهای برقی و هیبریدی به‌جای خودروهای با سوخت فسیلی تا سال 2025 خوشبینانه‌تر از آن بوده که تحقق پیدا کند و در بهترین حالت تا سال 2025، 25 تا 30 درصد خودروها در کشورهای پیشرفته از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده خواهند کرد. علت این امر عدم استقبال خریداران از خودروهایی برقی است که بعد از قیمت گران، مشکلات شارژ، هزینه‌های تعمیر و نگهداری ،  سرعت و قدرت پایین این خودروها دلایل اصلی بی‌رغبتی خریداران به خودروهای برقی محسوب می‌شود. محمدعلی رضامند مشکل دیگر پیش‌روی جایگزینی خودروهای برقی به جای فسیلی در کشور ما را آماده نبودن زیرساخت‌های صنعت خودرو برای این تحول عنوان کرد و گفت: اگر منظور از جایگزینی این باشد که خودروهای فعلی را برقی کنیم که این کار از نظر کارشناسی مردود است.
اگر بخواهیم خودروهای فعلی را از این به بعد با موتور برقی روانه بازار کنیم هم از نظر کارشناسی نیازمند یک پروسه طولانی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری هستیم و می‌توان گفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. اگر منظور از جایگزینی، واردات خودروی برقی است، این موضوع هم با توجه به قیمت این خودروها برای عموم مردم، جذاب نیست. وی خاطرنشان کرد: این نکته را در نظر داشته باشید که خودروی برقی در مسافت‌های حدود 100 کیلومتر نیازمند شارژ مجدد است و باوجود پیشرفت تکنولوژی زمان مورد نیاز برای شارژ از 3 ساعت فراتر می‌رود. ضمنا این خودروها در ترافیک سنگین و خیابان‌های پرفراز و نشیب بازدهی مناسبی ندارند. بنابراین در شهر تهران که با این دو معضل یعنی ترافیک و فرازو نشیب مواجه هستیم، خودروی برقی بازدهی چندانی نمی‌تواند داشته باشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودرو هیبریدی , بازار خودرو , واردات خودرو , جایگزین خودرو , تویوتا پریوس , لکسوسnx






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

علیرضا
0

به نظر میاد این دوستان "کارشناس" اسمی از خودوروسازی تسلا در آمریکا نشنیدن که می‌گن ۱۰۰ کیلومتر برد داره و یا ضعیف هست این ماشین‌ها.
متاسفم برای کارشناسان صنعت خودرو با این دانششون.
16:16  1395/09/30
پاسخ دادن
رضا از مشهد
0

فارغ از نوع قيمت گذاري خودروهاي برقي بايد اينم در نظر داشت كه اين خودروها تكنولوژي بالايي دارند و تعميركار براي اين خودروها در كشور ما وجود نداره - همينطور ايستگاه هاي شارژ - بهتره اول زير ساخت ها براي اين خودروها درست بشه بعد بريم سراغ توليد يا وارداتش
13:36  1395/09/29
پاسخ دادن
حسین hrc
0

همین رنو zoeکه عکسش تیتر این خبر هست با برق خانگی قابل شارژ هست .
12:59  1395/09/29
پاسخ دادن
حسین hrc
3

تو کشورهای اروپایی این ماشینها از مالیات هم معاف هستن ..این ماشین ها اگه گمرکی نخورن با 60تومن میشه خرید ولی اقایون دنبال ی راهی میگردن ک سرش ی چیزی بخورن ک دیگه اصلا توان خرید برای عمده مردم نیست .
20:02  1395/09/28
پاسخ دادن
محمد
6

جالبه ماشینهای برقی توی ترافیک هیچ مصرفی ندارند چون موتور خاموش میشود
دوما کی گفته توی فراز ونشیب ماشین برقی جواب نمی ده تازه برعکس ماشینهای برقی به خاطر گشتاور بالا توی سربالایی و.... قدرت وچالاکی بسیار بالایی دارن
19:32  1395/09/28
پاسخ دادن
مسعود
6

حالا خودروی برقی اونم برای مردم پیشکش همون خودرو های عمومی رو برقی کنید بعدشم برای مثال من خودم تهرانسر میشینم و این جا واقعا احتیاج به یه خط ویژه داره مثل بی آر تی چون همش تو ترافیکیم و ماشین خیلی زیاده اگر خط ویژه بود حتما صبح ها با بی آر تی میرفتم سر کار ولی در حال حاضر اتوبوس ها مسیر 20 دقیقه ای تهرانسر تا میدانه آزادی رو بیش از 45 دقیقه میرن و همش تو ترافیکیم منم مجبور میشم ماشین ببرم چون مثل اوتوبوس توقف هم ندارم زود تر میرسم فکر کنم کلی از ترافیک تهران فقط به دلیل حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف در تهرانسر باشه چون همه ماشین خریدن و تک سرنشین میان بیرون امید وارم به گوش مسعولین برسه
18:31  1395/09/28
پاسخ دادن
یه انتقاد
4

سلام
به نظر من آقای جمشید آرین رو در یابید چون خیلی وقت پیش این نظر رد داده بود و حداقل یه چند سالی از ما بقی جلو تر هستش...خوبه که باهاش همکاری کنید...
17:32  1395/09/28
پاسخ دادن
مصرف کننده
0

سلام و درود.آقای آرین رو میدونم بنده خدا هنوزم با این که خارج از کشوره به دنبال ماشین هیبریدی هستش البته با تکنولوژی بروز و تجربه زیادتر
21:50  1395/09/28

مهدی 7
3

این جمشید آرین رو بیخودی گنده نکنید که یک رویا پرداز متوهم بود تا ایده پرداز.
ایده خودروی برقی که مهم نیست و از یک صد سال پیش، مطرح بوده، مهم ایده پردازیه.

الان مشکل خودروی برقی، نه پیشرانه و موتور، بلکه تکنولوژی باتری و ریشارژ کردنه و بر خلاف کم سوادی خیلی ها، اتفاقا تورک بالایی داره و توی سربالایی ها کم نمیاره، ولی خب، به هر حال برای سربالایی انرژی بیشتری باید مصرف کنه و با این رنج پیمایش و تکنولوژی، که هنوز با قیمت های فعلی، یک ماشین معمولی نزدیک 35000 دلار آب میخوره، بیشتر از 300 کیلومتر نمیشه باهاش رفت و زیر ساخت های لازم براش محیا نیست.

اما با پایین آمدن قیمت باتری، بطوریکه قیمت ماشین برسه به حوالی 15000 دلار، یعنی قیمت فعلی ماشین های معمولی بنزینی، که تا 2020 به نظر میاد محقق میشه این رویا، بازار ماشین های برقی بسیار پر رونق میشه و اگر پیمایش برسه به 500 کیلومتر در هر شارژ، برای گام اول رقابت با بنزین سوز ها، قطعا خودروهای برقی، ماشین های فعلی رو از دور خارج میکنند.

زودتر از اونی که فکرشو بکنید، عین ورود تبلتها، ماشین بنزینی تو ایران از دور خارج میشه، اگه دولت بخواد
09:36  1395/09/29

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زید علی اکرامی : هار هار هار هار خندیدم
محمد جواد وفائی رستمی : از هوش مصنوعی پرسیدم مدیران کی خودروهاشو تحویل میده جواب داد اطلاعی ندارم
رضا پیرمند : نه بابا!!!! جان من !!!! راست میگی!!!!وزغ
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم