راز رونق اقتصاد خودرو در پساتحریم

 

راز رونق اقتصاد خودرو در پساتحریم

 
به‌رغم آنکه یکی از وعده‌های پساتحریمی خودروسازان عرضه خودرو با قیمت مناسب بود با این حال برخی کارشناسان عرضه و تولید خودروهای جدید را در محدوده قیمت‌های فعلی خارج از توان خودروسازی کشور عنوان می‌کنند. نگاهی اجمالی به تولید خودرو طی یک دهه اخیر بیانگر آن است که خودروهای پرتیراژ خودروسازان را محصولاتی زیر 50 میلیون تومان تشکیل می‌دهند این در شرایطی است که عمده تقاضای بازار نیز معطوف به خرید این خودروها است. در همین حال خودروهای یاد شده نیز تاکنون نتوانسته اند نظر مثبت مشتریان را نسبت به کیفیت و ایمنی جلب کند؛ بنابراین بعد از پساتحریم متقاضان خودروهای یاد شده نه‌تنها در انتظار محصولات جایگزین با خودروهای قدیم بودند؛ بلکه تولید‌کنندگان نیز با وعده حضور خودروهای جایگزین مشتریان را نسبت به آینده بازار امیدوار می‌کردند.
 
اما قراردادهای ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن و قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوساز صنایع ایران (ایدرو) نشان داد که خودروهای مورد انتظار مشتریان نه‌تنها قیمتی زیر 50 میلیون تومان ندارد؛ بلکه برنامه‌ریزی زودهنگامی نیز برای ورود این خودروها از جانب تولید‌کنندگان نشده است. حال این سوال مطرح است که چرا خودروهای به اصطلاح ارزان قیمت در برنامه مشارکت با خارجی‌ها جایگاهی ندارد؟ در این زمینه خودروسازان معتقدند که امکان تولید خودروهای جدید با قیمت و کیفیت خودروهای کنونی وجود ندارد. در صورتی که مشتریان خواهان تولید خودروهای به روز و با فناوری بالا هستند نباید آنها را از نظر قیمتی و کیفیت با خودروهای فعلی مقایسه کنند. اظهارات تولید‌کنندگان در شرایطی است که کارشناسان یکی از دلایل قیمت بالای خودروها در خودروسازی‌ها را نبود بهره‌‌وری و به همراه آن هزینه بالای تولید ارزیابی می‌کنند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد خودروسازان توان تغییر آن را در شرایط کنونی ندارند. با توجه به اظهارات خودروسازان و کارشناسان به‌نظر می‌رسد که مشتریان یا باید خودرویی با فناوری جدید و قیمتی مناسب خریداری کنند یا خودرویی که قیمت کمتری دارد و فاقد کیفیت و ایمنی روز باشد؛ اما پرسش مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که خارج از این دو مسیر، مشتریان چگونه می‌توانند به خودرویی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دست پیدا کنند؟
 
در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید دارند، تنها مسیری که می‌تواند در شرایط کنونی به مشتریان خودرو کمک کند تا خودروهای به‌روز را خریداری کنند افزایش قدرت خرید آنها است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان هر چند خودروهایی کنونی که در ایران به تولید می‌رسند از رده خارج هستند و از نظر ایمنی و تجهیزات فنی و تکنولوژی و رفاهی قابل قبول نیستند، اما خودروسازان داخلی بعد از 30 سال‌ تولید توانسته‌اند داخلی‌سازی آنها را افزایش دهند. همین موضوع موجب شده که تولید این خودروها برای تولیدکنندگان به‌صرفه باشد. اما موضوع مهم دیگر این است که قیمت خودروهای روزی که در اروپا عرضه می‌شوند با قیمت خودروهای از رده خارجی که در حال حاضر در ایران به تولید می‌رسند یکسان نیست؛ بنابراین اینکه خودروهای به روز با قیمت خودروهای کنونی در ایران تولید شود، امکان ندارد. چراکه تولید خودروهای با تکنولوژی بالا که دارای تجهیزات و امکانات جدید باشد، هزینه‌بر است. ازسویی یکی از مشکلات خودروسازان ایرانی عدم توانایی کافی تولید محصول با قیمت تمام شده مناسب است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که دو اتفاق می‌تواند به تغییر شرایط کنونی کمک کند. اولین اتفاق اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بتوانند به سرعت داخلی‌سازی محصولات جدید را افزایش دهند تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند و مورد دیگر اینکه دولت به واسطه تغییر در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور توان خرید مشتریان را افزایش دهد.
 
در این مورد، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند: در صورتی که روند مثبت رشد اقتصادی ایران ادامه‌دار باشد، این موضوع بر اقتصاد کشور اثر خود را برجای می‌گذارد و موجب می‌شود که قدرت خرید مشتریان افزایش پیدا کند. وی یکی دیگر از راه‌ها را برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خودرو ارائه تسهیلات با نرخ سود کم عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورتی که بانک‌ها، تسهیلات بالا با نرخ سود کم را به مشتریان خودرو ارائه کنند قطعا مشتریان قادر خواهند بود که خودروهای بالای 50 میلیون تومان را خریداری کنند. با وجود این نرخ سود تسهیلات در کشورمان بسیار بالاست و دریافت وام‌های با نرخ سود بالا برای مشتریان به‌صرفه نیست.
 
هرچند افزایش توان مشتریان از طریق ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها نیز به‌دلیل مشکلات بانک‌ها در تامین نقدینگی چندان امر محتملی نیست، اما برخی از کارشناسان فعال کردن لیزینگ‌ها را برای خرید خودروهای بالای 50 میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند. به اعتقاد این‌دسته از کارشناسان، به‌رغم آنکه خودروسازان برای فروش محصولات خود در سال جاری به فروش اعتباری روی آورده‌اند؛ اما آنها توان مالی کافی برای ارائه تسهیلات به خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارند. بر این اساس راه‌اندازی لیزینگ‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. با وجود این، کارشناسان تاکید دارند در صورتی می‌توانیم خودروهای بالای 50 میلیون تومان را جایگزینی برای خودروهای کنونی بدانیم که یک مجموعه اتفاق در اقتصاد کشور رخ دهد. در این مورد نیز حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یکی از راه‌های افزایش قدرت خرید مشتریان راه‌اندازی دوباره لیزینگ‌هاست، می‌گوید: لیزینگ‌ها با ارائه اعتبار در بلندمدت می‌توانند در شرایط مطلوب بازار، فاصله قیمت خودرو و قدرت خرید مشتریان را جبران کنند.
 
کریمی سنجری با اشاره به اینکه در برخی کشورها مشتریان بالاتر از 90 درصد قیمت خودرو را به صورت اعتباری از طریق لیزینگ‌ها دریافت می‌کنند. این در حالی است که به‌دلیل فاصله نرخ بهره با نرخ تورم، لیزینگ‌ها در ایران نتوانستند فعالیت خوبی داشته باشند.وی راه‌حل دیگر را تغییر در شرایط اقتصادی کشور می‌داند و معتقد است، در صورتی که سطح درآمدهای سرانه و عمومی طبقه متوسط افزایش پیدا کند مشتریان نیز قدرت لازم را برای خرید خودروهای جدید پیدا خواهند کرد و در این صورت اقتصاد خودرو نیز رونق خواهد گرفت. وی تاکید دارد: اما موضوع مهم آن است که تغییر در شرایط اقتصادی کشور نیز امری زمانبر‌ و نیازمند برنامه بلندمدت است.
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رونق اقتصادی , پسا برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

امین
2

شرایط مملکت دقیقا مثل دوران نزدیکی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شده , دیگر خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ....!!!
14:29  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
اریا بهمن
4

مطمئن باش تاریخ ورق خواهد خورد و همیشه به این منوال بوده.ولی ترس من از جاییست که دیگر اثری از ایران وفرهنگ اصیل ایرانی برجای نماند.مانند بسیاری از تمدنهایی که در طول تاریخ از بین رفتند ودیگر اثری از انها نیست.با یک بازنگری به اوضاع کشور در همه زمینه ها بخصوص اقتصاد میشه به این نتیجه رسید که اگر اصلاحات اساسی در کشور صورت نگیره،فروپاشی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.بعنوان نمونه،فشاری که بانک مرکزی به سه بانک مطرح کشور(صادرت،سپه،تجارت)،وارد کرد و خواستار شفافیت مالی شد،به این نتیجه رسیدند که سه بانک مذکور،در واقعیت ورشکسته هستند و هر سال با دستکاری کردن بر سر رسید سالیانه،تراز مالی رو مثبت نشان می دادند.
20:16  1395/12/19

گزارش
UGD
3

ابران مملکت رو به نابودیست با این وضع اقتصادی /و بیکاری و گر انی
11:58  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
4

یه نگاهی دور و بر خودمان بیندازیم و ببینیم اعراب ملخ خور چه خودروهایی و با چه قیمت هایی سوار می شوند که البته قیمت های معقول و جهانی است. اون وقت ما با این همه ادعا پراید و سمند با قیمت گزاف و کیفیت صفر شده برامون برند پرافتخار و ملی!!!!
این صنعت پنچر و موتورسوخته را چه کی می خواهد احیا کند؟ مافیایی که سود نجومی می برد؟ یا مردمی که دستشان به جایی بند نیست و قرض و قوله می کنند تا پراید و تیبا و چینی سوار شوند؟
11:14  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
SAEED
5

اگر رشد اقتصادی ادامه پیدا کند!!!!!
اگر قدرت خرید مردم بالا برود!!!!!!!
اگر بهره وری در خودروسازی بالا برود!!!!!!
اگر بانکها تسهیلات با بهره کم بدهند!!!!!!
پنجاه ساله با اگه و مگه نسلهایی رو سوزوندید و حسرت به دل گذاشتید.با اگه هیچ اتفاقی نمی افته.مردم را ....رفرض نکنید!!!!!!!!!!!
20:43  1395/12/18
گزارش
پاسخ دادن
حميد
5

دقيقا نسل دهه 60 ايران نسل كاملا سوخته و خاكستر شده ان
دوران سياه آموزشي كه موش آزمايشگاهي بوديم
از نظر اقتصاد هم كه اكنون مي فهميم ثمره اي جز تفاله هاي تاريخ ايران نيستيم
09:33  1395/12/19

گزارش
علي
10

" اما موضوع مهم آن است که تغییر در شرایط اقتصادی کشور نیز امری زمانبر‌ و نیازمند برنامه بلندمدت است. "
كارشناس محترم بعد از سي سال هنوز اين حرف را مي زني
يعني دقيقا" بفرماييد چند سال ديگر زمان مي برد تا بر گرديم لااقل به اقتصاد سي سال قبلمان ؟
لطفا" مشخص كنيد ؟
18:22  1395/12/18
گزارش
پاسخ دادن
کارشناس مورد نظر
4

تقریبا 40 سال طول میکشد
20:52  1395/12/18

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردوان : چند ما به اتفاوت میدین؟ برای من دعوتنامه اومده؟خودتون تکمیل وجه میکنین؟
شاهین جی ۱۲اذر : سلام‌دوستان یه قرار بزارید که چه تاریخی بریم در قوه قضائیه همه باهم چه شاهین چه کوییک چه اونایی که تبدیل زدن یا نزدن تا بعدش در سایپا رو تخته کنیم اینطوری بخدا فایده نداره اینجا هی بگیم باید جمع بشیم بریم تجمع کنیم تا حقمون رو بگیریم مگه پول بدبختی کشیدمون رو از اب جوب پیدا کردیم
محمد x5 : خب دوستان پیرو پیام قبلی که گداشته بودم امروز کرمان موتور پیامک زده و تشکر کرده از تکمیل وحه و گفته ۱۳۰ میلیون رو به حساب بر می گردونه اگه خدا خواد.
حسام j4 : سلام کسی از ثبت نامی های 60روزه اول مرداد اقساطی هست که شماره شاسی براش اومده باشه ؟؟امروز نود روز شده ولی هنوز خبری حتی از شاسی شدن خوردو نیست .هر چی هم زنگ زدیم میگن تحویل سیستمی بیستم مهرماه بودین و با تاخیر میدن .ولی چقدر تاخیر رو نمی‌گن.چرا بعد از نود روز هیچ تغییری توی قسمت تکمیل وجه ایجاد نمیشه
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام من ۲۷ شهریور cvt رو به gl تبدیل زدم ۲۳ مهر پلاک شد ۲۷ مهر تحویل گرفتم مجموعا یکماه زمان برد تا به قزوین رسید .
حسین : بلاخره دیروز به این نتیجه رسیدم که تنها راه گرفتن حق و حقوق از این شرکت فقط شکایته دادخواست دادم و3370000تومانم هزینه دادم تا ببینیم چی میشه
سجاد : سلام من همین امروز رفتم اداره فروش سایپا جاده مخصوص خودرو ثبت تامیم شاهین cvt بوده سخا۱۹اسفند ۴۰۳ بود تکمیل وجه ۲۰اسفند دارن ۲۰ اسفند و فاکتور میکنن و گفتن۱۴۰ نفر جلو من هستن ۳ الی ۴ هفته طول میکشه تا فاکتور بشه چون سرعت فاکتور شدن خیلی پایینه جالب اینجاست ۱۶ روز هست راهور هیچ یک از ماشین های سایپا رو پلاک نمیکنه و مشکل دارن و اونجا هم میگه صبرکنید
Ali : شماره شاسی برام امده چند روز بعد خودرو را تحویل میدن
اهورا : من هم الان تماس گرفتم. بنده خدا کارشناس برنامه باورش نمیشد من اذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز ماشینی بهم ندادن
محمد : سلام دوستان الان قیمت glبااین افزایش چقدرشده؟من تحویل دی هستم آیاتااون موقع پیامک تکمیل وجه میاد؟باتشکرازهمه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : 29 تیر تکمیل وجه کردم
5مرداد : من 5 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز هیچ خبری نیست تکمیلوجه شما کی بوده ؟
207ابان : تاریخ اماده برای صدور فاکتورت چندمه الان؟
قباد : من پیگیر شدم نیسان اکسنت چه دوگانه و چه تک مشکلی بابت پلاک ندارن و مجوز پلاک را گرفتن ولی خوب ماهی حدود 4 هزار نبسان پلاک میشه شرکت زامیاد مدارک را نیفرسته شماره گذاری و سماره گذاری کارها را دیر انجام میده فقط 4 هزار زامیاد هست دیگر شرکتها هم روی هم میشه ماهی حدود 15 تا 25هزار خودرو که شماره گذاری نمیتواند انجام بده وگرنه شرکت زامیاد کارها را سریع انجام میده
کوییک آر اس : کوییک آر اس کسی فاکتور شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سجاد : مبارک باشه به سلامتی استفاده کنید.
رضا کوییک اس : ن من کوییک بودم از اولش فاکتورم و پلاک شدنم رو هم همینجا اعلام کرده بودم تحویل شهریور با تکمیل وجه 28 تیر بودم بعد از فاکتور 3 روز بعد پلاک شدم امروزم بعد 7 روز چراغ تحویلم روشن شد
علی : سلام ماشین شمارو دادن یا فاکتور شده منم واریز دومم 4 ام تیر بوده
اکستن : دوستانی که نیسان اکستند نوشتن و فاکتور. پلاک نشدن پیگیر باشن که مثل دوستان. که چندماه گرفتار شدن نشه. زنگ بزنید صدا وسیما
دنا پلاس 6دنده رینک : پیش فروش موعد تحویل بهمن ماه دعوتنامه تکمیل وجهش کی میاد لطفا کسی اطلاع داره بگه باتشکر