بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 

بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 
در روزهای اخیر مصوبه جدید هیات دولت برای تعرفه خودرو در میان کارشناسان و فعالان بازار خودرو بحث‌برانگیز شده است. در نظام تجارت جهانی نیز مساله تعرفه واردات خودرو یکی از چالش‌های همیشگی کشورها در بحث تجارت آزاد است. در این گزارش که براساس گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس‌واترهاوس کوپرز تهیه شده، تعرفه خودرو و اثر آن در بازار داخلی کشورهای مختلف بررسی شده است. نکته قابل تامل این است که حتی کشورهایی که به‌طور کامل قوانین تجارت آزاد را پذیرفته‌اند نیز تعرفه واردات خودرو را اعمال می‌کنند.
 
در مناسبات تجاری جهان امروز تعرفه واردات خودرو و قطعات آن به یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات تبدیل شده‌است. از یکسو مذاکره مجدد درباره مفاد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خودروسازان آمریکایی را به اعتراض واداشته است و از سوی دیگر خودروسازان انگلیسی نگران عواقب خروج از اتحادیه اروپا و تحمیل تعرفه‌های واردات خودرو بر محصولاتشان هستند، برخی رسانه‌ها هم پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا با ژاپن را توافق خودرو در برابر پنیر نام‌گذاری کرده‌اند. مواردی از این دست نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده تعرفه‌های واردات خودرو است. دولت‌ها اغلب با توجه به راهبرد‌های درازمدتی که برای توسعه صنایع خودروسازی در نظر دارند، تعرفه ورود خودرو به کشور را تعیین می‌کنند. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی وضعیت کنونی تعرفه واردات خودرو در برخی کشورهای جهان را با استفاده از  گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) با نام «راهنمای مالیات خودرو جهان ۲۰۱۷» مورد مطالعه قرار داده است. نتایج این بررسی به تفکیک کشورها به این شرح است:
 
آرژانتین
 
کشور آرژانتین زمانی یکی از بزرگ‌ترین صنایع خودروسازی آمریکای‌لاتین را در اختیار داشت و تنها مدل‌هایی را تولید می‌کرد که برند‌های مطرح بین‌المللی طراحی کرده بودند. از دهه ۱۹۹۰ میلادی بروز بحران اقتصادی این صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرد. در سال ۲۰۱۷ نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت خودروسازان آرژانتینی مشاهده شد. آرژانتین و برزیل معاهده‌ای در زمینه صادرات و واردات خودرو منعقد کرده‌اند که به موجب آن واردات خودرو از کشورهای دیگر مشمول تعرفه ۳۵ درصدی خواهد بود. آرژانتین برای برخی مدل‌هایی که در کشور اروگوئه و مکزیک تولید می‌شوند تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته است. واردات خودروهای هیبریدی به آرژانتین با تعرفه ۲ درصدی انجام می‌شود.
 
برزیل
 
کشور برزیل پس از مکزیک قطب تولید خودرو در آمریکای‌لاتین به‌شمار می‌رود. بروز بحران اقتصادی در سال‌های گذشته صنایع خودروسازی این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما بسیاری از خودروسازان مطرح بین‌المللی نظیر مرسدس بنز با بهبود شرایط به سرمایه‌گذاری مجدد و توسعه فعالیت‌های تولیدی در برزیل تمایل نشان داده‌اند. شرکت‌های خودروسازی برزیلی نیز در حال گسترش کسب‌و‌کار خود هستند و با متناسب‌سازی محصولات کلاسیک سهمی از بازار خودروی این کشور را در اختیار دارند. طبق معاهدات دو جانبه خودروهای ساخت آرژانتین، اروگوئه و مکزیک بدون تعرفه گمرکی به برزیل وارد می‌شوند و تولیدات سایر کشورها با تعرفه حداکثر ۳۵ درصدی به این کشور راه می‌یابند.
 
کانادا
 
کانادا از سال‌های پیش از وقوع جنگ جهانی اول فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد، اما امروز اغلب خودروهایی که در این کشور تولید می‌شوند محصول برند‌های مطرح جهانی هستند. طبق معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی خودروهای ساخت آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کانادا وارد می‌شوند. تولیدات دیگر کشورها معمولا مشمول تعرفه ۱/ ۶ درصدی می‌شود. کانادا به خودروهایی که استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی در آنها رعایت نشده باشد، اجازه ورود نمی‌دهد.
 
جمهوری خلق چین
 
صنعت تولید خودرو در دهه ۱۹۵۰ میلادی از شوروی سابق به چین راه یافت. دولت چین سال‌ها به منظور حمایت از تولیدات کم‌کیفیت داخلی تعرفه‌های هنگفتی برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته بود. با رشد اقتصادی خیره‌کننده این کشور در سال‌های اخیر، چین به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان تبدیل شده است و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان برای پرهیز از پرداخت تعرفه گمرکی به شراکت با خودروسازان چینی روی آورده‌اند. اکنون تعرفه واردات خودرو به چین تعدیل شده است، اما این کاهش تعرفه از اشتیاق خودروسازان برای تولید در خاک چین نکاسته است. امروزه خودروهایی که حجم سیلندر آنها کمتر از ۳ لیتر باشد با تعرفه حداکثر ۱۲ درصدی به چین وارد می‌شوند. این تعرفه درخصوص خودروهایی با ظرفیت سیلندر ۳ تا ۴ لیتر معادل ۲۵ درصد ارزش خودرو و برای ظرفیت‌های بالای ۴ لیتر ۴۰ درصد ارزش خودرو است.
 
هند
 
هند در زمینه تولید خودروهای باکیفیت داخلی راه درازی در پیش دارد. گرچه این کشور از دهه ۱۹۴۰ میلادی فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد اما سیاست‌های اقتصاد دولتی مانع از شکوفایی این صنعت در هند شد. با آزادسازی خودروسازی در دهه ۱۹۹۰ میلادی شرایط تغییر کرد و امروز خودروسازانی نظیر تاتاموتور و ماهیندرا نمونه‌های موفق خودروسازان هندی به‌شمار می‌آیند و بسیاری از خودروسازان بزرگ ژاپنی و اروپایی نیز اقدام به تولید مدل‌های ارزان‌‌قیمت در این کشور کرده‌اند.قدرت خرید محدود بازار هند و تعرفه‌های سنگین واردات خودرو و قطعات آن تحقق هدف‌گذاری دولت هند برای توقف فروش خودروهای درون‌سوز در دهه‌های آتی را با اما و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است. تعرفه واردات هر خودرو به کشور هند با توجه به عواملی نظیر ظرفیت موتور، تعداد سرنشینان و کاربری خودرو تعیین می‌شود. با در نظر گرفتن عوارض دولتی که بر واردات خودروهای خارجی وضع شده است، برای ورود اغلب خودروهای سواری به این کشور پرداخت تعرفه ۵۰ تا ۱۲۵ درصدی اجباری است.
 
ژاپن
 
کشور ژاپن یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان خودرو در جهان است. محبوبیت خودروهای ژاپنی در سراسر دنیا مرهون کیفیت تولید و نوآوری‌های فناورانه است. دولت ژاپن جز در دوره کوتاهی پس از شکست در جنگ‌جهانی دوم، واردات خودرو به این کشور را محدود نکرده است. امروزه تعرفه واردات خودروهای سواری به ژاپن، بسته به کشور مبدأ، حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است.
 
 
 
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام دوست عزیز من پذیرش ۲۸ آذر هستم اگه تبدیل بزنم زودتر فاکتور میشه یاصبرکنم
شاهین جی : سلام ممنونم از دوستان بابت تجمع واطلاع رساني تون دوستان بنظرشما من پذیرش ۲۸ آذز هستم ارزش صبرکردن داره یاتبدیل بزنم اگه بخام تبدیل بزنم ازکجااقدام کنم
شاهین جی : سلام ممنونم از دوستان بابت تجمع واطلاع رساني تون دوستان بنظرشما من پذیرش ۲۸ آذز هستم ارزش صبرکردن داره یاتبدیل بزنم اگه بخام تبدیل بزنم ازکجااقدام کنم
رضا : تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه : درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
قم : عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
شاهین g : جریمه تاخیر پیش فروش نمیدونم ولی جریمه تاخیر فروش ۹۰ روزه ۳۶ درصد کل مبلغ واریزی هست یعنی اگه ۵۹۴ میلیون واریز کردین بعد از ۳ماه جریمه تاخیر حساب میشه ماهی 17820000 تومن میشه
شاهین g : درجواب امیر پذیرش مهم نیست تاریخ تحویل سخا مهمه برای من که سخا ۱۳ اذر هست ۱۷۵ نفر جلوتر از من هستن تو سیستم زد گفتش روزی ۱۳ تا فاکتور میشه روز کاری ۵ روز حساب میکنن واسه تولید من که عمرا تبدیل نمیزنم بعد ۸ ماه واریز وجه این کار منطقی نیست ولی ۳۶ درصد جریمه تاخیر میدن ولی چه دادنی بعد ۸ ماه جریمه میدن که باتوجه به تورم نباید روی جریمه تاخیر حساب باز کرد هیچ چیزی مشخص نیست ممکنه زودتر هم تحویل بدن ممکنه دیرتر تحویل بدن ولی یه چیزی خوب متوجه شدم توی تجمع امروز که مثل سگ از همه ماها و تجمع کننده ها میترسن اگه تجمع ادامه پیدا کنه و تعداد بیشتری بیان و جلوی ساختمان دادستان کل هم بریم شک نکن زودتر فاکتور میشن
شاهین g : درجواب 5252 شاهین g شما همین امروز فردا فاکتور میشی
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساندرو اتومات : سلام منم قصد فروش دارم چه جوری خریداروپیدامردن میشه راهنمای کنید منم قصد فروش دارم
فروش فوق العاده : دو ماه هست زنگ میزنیم تو 7 گیر کرده تازاش هم داره دروغ میگن از فروش فوق العاده هیچی اصلا فاکتور نشده حتا 1 دونه
عیسی : سلام ثبت نام بهمن طرح فرسوده تکمیل وجه و تحویل خودرو فرسوده 23 خرداد دیروز فاکتور شد امیدوارم به زودی از شر سایپا راحت ش ین.
پلویز : دوستان من دیگه رد دادم بیاد همه باهم بریم در شرکت من لخ لخ شم همشو بندازم بیرون ببینم چرا بهمن فاکتور نمیشه
دنا 5دنده14مرداد تحویل : شما چه رنگی هستی تاریخ کی چطور فاکتور نشدی ؟؟؟؟
محمد : داداش من تبدیل زدم به اطلس جی ال الان 5ماهه تو تاخیره گول نخور تبدیل نزن منم فریب همین وعده های الکیشون خوردم تبدیل زدم
ایکس 55 پرو : تشکر🙏
آقای صبوری : 😂👍
رسول : داداش صبوری خانمه الآنم در اختیاره دوستانه نکنی خیته خدمات میده به بچه ای بهمن واسفند
سورن 13تیر : بعد از فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن