سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن

 

سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن

 
وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:
 
سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.
 
در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سیستم خنک کننده موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.
 
طرز کار سیستم خنک کننده موتور
پس از روشن شدن موتور، با احتراق های پی در پی محفظه احتراق، دمای موتور سریعا افزایش می یابد. بدون حضور سیستم خنک کننده، در مدت زمان کوتاهی دمای موتور آنقدر بالا می رود که حتی قطعات فلزی موتور نیز (که اغلب آلومینیومی هستند) تغییر شکل داده و ذوب می شوند.
 
اولین و کمترین خسارتی که در اثر افزایش بیش از حد دمای موتور ایجاد می شود، سوختن واشر سرسیلندر ( و یا اصطلاحا، ترساندن واشر سر سیلندر) است.
 
بنابراین وجود یک سیستم خنک کننده که دمای موتور را کنترل کند، برای کارکرد آن لازم و ضروری است.
 
سیستم خنک کننده اغلب خودروها شبیه به هم هستند و با آب کار می کنند.
 
اجزاء تشکیل دهنده سیستم خنک کننده موتور عبارتند از:
 
سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن
 
 
آب: معمولا آب (یا آب رادیاتور) با نسبت 1 به 3 (تا نهایتا 1 به 2) با ضد یخ ترکیب می شود و بعنوان مایع خنک کننده در سیستم گردش می کند.
 
پمپ آب (واتر پمپ): پمپی است که نیروی خود را از موتوردریافت می کند و آب را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
 
لوله های رفت و برگشت آب: این لوله ها، آب را بین اجزاء سیستم خنک کننده منتقل می کنند.
 
سنسور دمای آب: حسگری است که معمولا روی سرسیلندر قرار دارد و دمای آب را اندازه گیری و به ECU (یا به یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) مخابره می کند.
 
رادیاتور آب: شبکه فلزی و معمولا از جنس آلومینیوم (در مدلهای قدیمی از جنس برنج) است که پره های بسیار ریزی در آن تعبیه شده و هوا می تواند براحتی از لابه لای پره ها عبور کند. دمای آب پس از عبور از رادیاتور کاهش می یابد.
 
ترموستات: این قطعه طوری طراحی شده که در دمای بالاتر از حد معینی مسیر گردش آب را باز کند و در دماهای پایینتر از آن، مسیر را بسته نگاه دارد.
 
لوله ها و مدارهای فرعی گردش آب: این مدارها در قسمتهای حساس موتور تعبیه شده اند تا دمای این قسمتها را کاهش دهند.
 
فن و موتورهای الکتریکی: فن الکتریکی در مقابل رادیاتور قرار دارد و با دریافت فرمان از ECU (یا یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) شروع به کار کرده و هوا را از لابه لای پره های رادیاتور عبور می دهد.
 
1. به محض استارت خوردن موتور، واتر پمپ نیروی خود را از فولی موتور دریافت کرده و شروع به پمپ کردن آب در سیستم خنک کننده می کند.
 
اما اگر آب به محض روشن شدن موتور، شروع به خنک کردن آن کند 2 اشکال بوجود خواهد آمد:
 
الف) در زمستان، بخاری خودرو با تاخیر زیاد شروع به گرم کردن اتاق خواهد کرد.
 
ب) در هوای سرد و هنگام رانندگی در سرازیری، دمای موتور بسیار پایین آمده و بازدهی موتور کم می شود.
 
برای حل این مشکل قطعه ای به نام “ترموستات” در مسیر گردش آب (قبل از رادیاتور) قرار دارد که سوپاپ آن به دمای مایع خنک کننده رادیاتور حساس است و طوری طراحی شده که فقط در دمای خاصی اجازه عبور آب را از خود می دهد.
 
در دمای پایینتر از دمای تعیین شده، ترموستات مسیر گردش آب را بسته نگاه می دارد. اما اگر دمای آب از حد تعیین شده بیشتر شود، ترموستات مسیر گردش آب را باز کرده و آب وارد رادیاتور می شود.
 
2. آبی که از قبل در رادیاتور وجود داشته، (و سردتر است) از طریق لوله در مسیر حرکت می کند و وارد موتور می گردد.
 
3. چند دقیقه بعد که این بخش از آب (که قبلا در رادیاتور بوده) هم گرم شد، دوباره وارد رادیاتور می شود و با آب گرم قبلی مخلوط شده و هم دما می گردد.
 
4. از این به بعد دمای کل آب موجود در سیستم شروع به افزایش می کند. سنسور دمای آب، این مقدار را اندازه گیری کرده و با رسیدن دما به عددی خاص (در هر خودرو فرق می کند، در پژو 206، 98 درجه سانتیگراد است)، ECU کامپیوتر مرکزی خودرو، فرمان روشن شدن فن الکتریکی رادیاتور را ارسال می کند.
 
5. فن الکتریکی (در برخی خودرو ها ممکن است 2 فن رادیاتور وجود داشته باشد) هوا را از لابه لای شبکه های رادیاتور عبور داده و آن را خنک می کند. در برخی خودرو ها فن الکتریکی 2 دور کند و تند دارد، که در دماهای بالاتر دور تند فن روشن می شود.
 
6. آب که در رادیاتور خنک شده توسط واتر پمپ در مسیر به گردش در می آید و بدین ترتیب دمای آب تا حدود 10 درجه کمتر می شود.
 
7. وقتی دمای آب از محدوده تعیین شده کمتر شد، سنسور دمای آب، موضوع را به ECU مخابره کرده و فن خاموش می شود.
 
اگر دمای موتور دوباره افزایش یابد، همین چرخه تکرار می شود و بدین ترتیب دمای موتور همیشه در بهترین محدوده بازدهی باقی می ماند.
 
علائم خرابی سیستم خنک کننده
 
سوراخ شدن رادیاتور آب
 
بدنه رادیاتور نازک است (تا دما را بهتر منتقل کند) و از آلومینیوم ساخته می شود. رادیاتور به ضربه حساس است و صورت تصادف (حتی جزئی) یا برخورد اشیاء، ممکن است سوراخ شود و مایع خنک کننده از سیستم خارج شود.
 
کیپ شدن سوراخهای شبکه رادیاتور
 
منافذ داخل رادیاتور ریز هستند و در صورتیکه آب رادیاتور املاح زیادی داشته باشد در این منافذ رسوب کرده و بسته می شوند.
 
علائم کیپ شدن منافذ رادیاتور
 
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
 
– در صورتیکه منافذ رادیاتور کیپ شده باشد، آب براحتی در همه جای آن نمی تواند گردش کند و برخی قسمتهای رادیاتور سرد و برخی دیگر داغ هستند. در رادیاتور سالم، تمام قسمتهای آن به یک اندازه گرم می شوند.
 
علائم خراب شدن واتر پمپ و ترموستات
 
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
 
– با وجود دمای بالای موتور، رادیاتور خودرو سرد است.
 
– شایع ترین مورد در خرابی واتر پمپ، نشتی آب از آن است و معمولا باید تعویض شود.
 
علائم خرابی سنسور دمای آب
 
سنسور دمای آب به 2 شکل خراب می شود:
 
1. سنسور، دما را بالاتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU دائما فن رادیاتور را (به اشتباه) روشن نگاه می دارد.
 
2. سنسور، دما را پایینتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU اشتباها فن را بکار نمی اندازد و احتمالا آسیب جدی به موتور وارد می شود.
 
 
 
 

منبع

ویکی رهنما

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم خنک کننده موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

payam
0

سلام . ممنون از مقاله خوبتون
ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا 20 دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
این ایراد از 6ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم
09:35  1402/03/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : تصحیح میکنم۲۷ اردیبهشت
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
رضا ۲۷مهرماه : سلام ۲۷مهرماه هیچ خبری نیست بخدا شورشو دراوردن
محمد آریسانی : سلام دوستان هر کس از ثبت نامی های اسفند ماه فاکتور شد خبر بده لطفا، چند روزی هست فاکتور اذیسان متوقف شده انگاری، لطفا مثه صفحه پیج بقیه خودرو ها شماهم همکاری کنید دوستان گلم. من خودم ثبت نام 4 ام اردیبهشت هستم رنگ خاکستری،در مرحله منتظر فاکتورم
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان کسی اطلاع داره چقدر زمان میبره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
فرزاد : کسی از ترخیص خودرو از گمرک توسط سایپا اطلاع داره؟ ظاهراً سرعت ترخیص خودرو از گمرک زیاد شده
نبیلی : کسی هست 90 روزه اسفند 1402 اطلس پذیرش شده باشه بهش تحویل داده باشن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جلال رضایی : 25 فروردین 2 گانه اپشنال ولی هنوز فاکتور نشدم نقدی
ساینا 85 تک : ساینا تک بعد 12بهمن کسی هست؟
دنا پلاس : امیدوارم هرچه زودتر دعوتنامه دنا پلاس زودتر براتون ارسال بشه.
دنا : سلام دوست عزیز (شهید) امیدوارم که حالتان خوب باشه منتظر نظرات و اطلاعات دقیق شما هستیم
دنا اتومات : سلام کسی هست تحویل فروردین هنوز فاکتور نشده ؟
دنا : سلام مبارک باشه دوست عزیز سود تاخیر شما چقدر شده
ساینا تک : جریمه تاخیر رو چه مرحله ای میدن بعد تحویل خودرو ؟
ساینا تک 85گانه : سلام پذیرش 12بهمن امروز فاکتور شدن خدارو شکر رنگ زده سفید شیری چرا
دنا پلاس تحویل تابستان : فراخوان دنا پلاس معمولی تحویل تابستان از خرداد شروع میشود ؟
دوگانه بهمن : پیش فروش بودی