چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 

چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 
براساس تصویب قانون هوای پاک در کشور و نیاز به اسقاط خودروهای در صف مانده که چیزی حدود دو میلیون دستگاه هستند، نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه وارد کنندگان خودرو و قطعات نیز باید دراین مسیر حرکت کنند و بار سنگین نوسازی ناوگان را به دوش یک بخش نیاندازند. 
 
با این حال اما خودروسازان از اسقاط خودرو معاف شده اند و اکنون بار اسقاط خودروها به علاوه تعداد باقی مانده از دوره های قبل، به دوش واردکنندگان افتاده است. وارد کنندگانی که خود برای ادامه حیاتشان با مشکلات متعددی همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن ثبت نام و ورود خودروهای دارای شرایط دست و پنجه نرم می کنند؛ باید به فکر اسقاط خودروها نیز باشند، اما در مقابل خودروسازانی که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد خیابان ها می کنند و سود معقولی هم می برند، از این قاعده مستثنی شده اند. 
 
حال دو روز گذشته مجلس شورای اسلامی که چندی پیش طرح اسقاط خودرو را به زمین وارد کنندگان قطعات نزدیک کرده بود، آن را به تصویب رساند. در این مصوبه آمده است :«گمرک جمهوری اسلامی مکلف شده است به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک دستگاه خودرو اسقاط کند».
 
البته شاید در نگاه اول اسقاط خودرو توسط وارد کنندگان قطعات دردی از اسقاط خودروها دوا نکند، اما برخی کارشناسان صنعت خودرو و صاحبنظران و فعالان حوزه اسقاط بر این باروند، باید همه بخش های مرتبط خودرویی در زمینه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده دست به دست یکدیگر دهند. 
 
در همین زمینه نیز، مصطفی جودی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: « مصوبه روزهای اخیر مجلس در زمینه اسقاط خودرو موثر و مهم است، چرا که باید بار اسقاط خودرو در کشور از دوش یک بخش برداشته و میان سایر بخش ها تقسیم شود». 
 
به گفته او، به نظر می رسد توجه مجلس و دولت به اسقاط خودرو توسط بخش های مختلف خودرویی اعم از واردکنندگان خودرو و وارد کنندگان قطعات، اراده جدی و پیگیری اسقاط خودرو را نشان می دهد. 
 
 جودی می افزاید: « سالانه میلیاردها تومان صرف ورود قطعات خودرو به کشور می شود، از این رو باید این بخش هم در زمینه اسقاط خودروها کمک کننده باشد و بار سنگین اسقاط خودرو را برای دولت و بخش خصوصی سبک تر کند». 
 
او تاکید می کند: « بر اساس طرح اعلام شده از سوی رییس جمهوری مبنی بر خروج 240 هزار خودرو سنگین از ناوگان کشور، باید همه دست به دست به هم دهند تا این مهم محقق شود».
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور  اظهار می کند: « حال به نظر می رسد مصوبه جدید مجلس مبنی بر کمک وارد کنندگان قطعات خودرو به اسقاط می تواند به تسریع اهداف اسقاط خودرو کمک کند و انحصار اسقاط خودرو به دست وارد کنندگان خودرو شکسته شود و به زودی نیز خودروسازان نیز به جرگه اسقاط کنندگان بپیوندند».
 
او تاکید می کند: «بارها خواسته شده است تا دولت، مجلس شورای اسلامی یا سازمان محیط زیست نسبت به الزام خودروسازان داخلی در مسئولیت پذیری برای خروج خودرو فرسوده متعهد شوند».
 
به گزارش خودروکار، روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با تصویب بند الحاقی 4  به تبصره ۷ لایحه بودجه مصوب کردند که واردکنندگان قطعات خودرو، یک مجوز اسقاط دریافت کنند. براساس این مصوبه، به منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتور سیکلت به ازای هر ۲۰ هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کنند.
 

source

www.khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

مثل بلاد کفر روی ماشین های غیر ایمن و آلاینده مالیات بیشتر ببندین و تسهیلات حاصل از اون مالیات رو خرج امنیت جاده ها و ماشین های پاک کنید.
کسی ک دلش درد نمیکنه ماشین فرسوده نگه داره. نمیتونه بره سراغ ماشین نو(هرچند ماشین های نو از همون فرسوده ها اوضاع بهتری ندارن)
18:44  1396/12/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند ساینا دوگانه : این حروم زاده ها امروز باز پیام اومده که بیا کوییک تحویل بگیر. من منتظرم پیام ساینا دوگانه هستم اینا این پیامو دادن. لعنت به مسیولای سایپا
اسفند ماهی : امروز دعوتنامه کوئیکs برامون فرستادن بی شرفا
صادق 22مهر s5 : سلام ۲۲ مهر قرار داد ۲۵ اردیبهشت فاکتور ۲۹ اردیبهشت بیمه و خبر مرگشون هنوز پلاک نشده. باید رید سر درب این شرکت . عجب بی ناموسهایی هستن…
محمد s5 : بلاخره زنگ زدن واسه تحویل ماشین انشالله همگی به زودی ماشین هاتونو تحویل بگیرید ثبت نام 20 مهر(یزد)
jac : برای منم بعد از ۳ هفته امروز کاپر صدور پلاک سبز شد
شاهین : اینطور که مشخص نه به پذیرش نه به سخا و ... سیستم سایپا عشقیه ایشلا به عنوان ارثیه به نوه هامون میرسه
اس ۳ مجتبی : سلام ثبت نام ۳آبان واریز وجه ۱۵ آبان قرارداد ۲۲ آبان دیروزبعد ۳ماه تاخیر برامون شماره شاسی اومد
ابوالفضل : سلام مژده هفته آخر بهمن امروز فاکتور شدم
S5 -24 MEHR : الان با گذشت سه هفته ماشین ما رو پلاک گیر کرده واقعا چرا اخه ؟ زنگ میزنم به این شرکت دزد و ج ا گش میگه پلاک دیگه دست ما نیست راهور باید پلاک کنه
علیرضا عبدوس : سلام مبارک باشه حسین جان میشه شماره پذیرشتون رو بفرمایید تا بتونیم زمان تقریبی فاکتور شدن ماشینم رو حساب کنم شماره پذیرش من 1160780396 با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک اتومات اسفند 402 : سلام همه باید همت کنن وقت بزارن پیگیری و شکایت کنند حتما به نتیجه میرسیم
اسفند : یعنی چی قیمت آزاد جدید؟
دوگانه اسفند : آره واسه منم 117 میلیون شده چرا ؟
اسفندنیمه اخر : سلام همه توجه نکیدبه دعوت نامه فقط دوگانه کسی تبدیل نزنه میخوان دوگانه قیمت جدیدآزادبفروشن
ایکس 22 : یه عده رو گرفتن کجای کاری
بیگانه اسفند : سلام مبلغ کوییک واسشمام 117تومن اومده
اسفندنیمه اخر : سلام دوستان هیچکی کم نیاره فقط دوگانه میخوایم میخوان دوگانه بفروشن بروز
X33 کراس اتومات 🌍 : سلام روز خوش چرا یکی از دوستانی که چندروز دعوت به تجمع می کردن و بیایدو آدم بیارید تعداد زیاد بشه و..... خبری ازشون نیست. ازدیروز چندنفر پرسیدن خوب رفتید چه خبر همشون هرروز توی چت بودن از دیروز یکیشون ماسخ نمیده جالبه واقعا 🤔
محمدمهدی : برامنم اومد کوئیک مهلت پرداخت تا26خرداد همون چیزی که یه ماه پیش گفته بودم اتفاق افتاد.
مرتضی : من 22بهمن تحویلم بودم سفید همچنان فاکتور نشدم