آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایرها

 
وایر (Wire) به معنای سیم، یکی از بخش های فنی پیشرانه است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا سیستم دلکو به شمع سر پیشرانه است تا مخلوط سوخت و هوا به بهترین شکل ممکن منفجر شود. هر نوع ایراد در این سیم ها می تواند به روشن شدن چراغ چک، عملکرد بد پیشرانه، عدم جرقه سیلندر، انفجار در اگزوز، برق دزدی و اتصالی، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی منجر شود.
 
خوشبختانه وایرها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی شوند اما هر از گاهی نیاز به سرویس های دوره ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند. از این رو در حفظ و نگهداری خودرو لازم است تا وایرها را از چند جهت مورد بررسی قرار دهید:
 
1-وایرها باید با بست های مخصوص درجای خود محکم شوند. رها و آزاد بودن وایرها در دراز مدت به شل شدن محل اتصال به دلکو یا شمع منجر و موجب عدم جرقه یا آسیب دیدگی فیزیکی وایر و برق دزدی می شود.
 
 
2- محل اتصال به دلکو و شمع باید محکم باشد. در حقیقت وایر نباید به راحتی و با فشار اندک از دلکو یا شمع جدا شود.
 
3- محل اتصال به دلکو یا شمع باید کاملا براق و تمیز باشد. این محل ها را هر از گاهی با سمباده تمیز و از اتصال محکم آن ها اطمینان حاصل کنید.
 
4- بدنه وایر را از نظر آسیب های فیزیکی بررسی کنید. هر نوع آسیب کوچک در بدنه وایر می تواند به برق دزدی و عدم جرقه منجر شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک و بروز انفجار های متعدد در اگزوز است.
 
چه زمانی باید وایرها ار تعویض کرد؟
1- زمانی که در بدنه وایر آسیب فیزیکی شدید مشهود باشد.
2- محل تماس وایر با دلکو و شمع دچار خوردگی و آسیب دیدگی شدید باشد.
3- وایر دچار بریدگی یا له شدگی شده باشد.
4- درصورتی که از سیستم برق جدید با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
 
هنگام تعویض وایرها به چه نکاتی توجه کنیم؟
1- ترجیحا وایرها را بصورت کیت و همه را یکجا تعویض کنید.
2- از وایرهای استاندارد کارخانه بهره بگیرید مگر انکه از سیستم برق جدید با ولتاژی فراتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.
3- برای جایگزین کردن وایرها آن ها را یکی یکی از جای خود خارج کرده و با نمونه جدید جایگزین کنید تا ترتیب احتراق پیشرانه را بر هم نزنید.
4- به طول وایرها توجه کنید. بیشتر خودروهای جهان دارای وایر با طول های مختلف هستند که بر اساس نزدیکی یا دوری هر سیلندر نسبت به دلکو اندازه گیری شده اند.
 
5- از محکم بودن اتصال دو سر وایر به دلکو و شمع اطمینان حاصل کنید.
6- ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود را به ذهن بسپارید یا بر روی پیشرانه یا دلکو حک کنید. همچنین می توانید وایرها و پلاتین های دلکو را با برچسب علامت گذاری کنید.
 
نکات مهم
 
1- ترتیب احتراق در همه پیشرانه های 4، 6، 8 و ... با یکدیگر یکسان نیست. به این ترتیب درصورتی که ترتیب احتراق را برای چیدمان صحیح وایرها بر روی پیشرانه و دلکو فراموش کرده اید، باید به دنبال ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود باشید. به عنوان مثال ترتیب احتراق پیشرانه V8 شورولت الزاما با فورد یکسان و مشابه نیست.
 
 
2- برای تعویض وایر ها پیشرانه را خاموش و حتما از دستکش کار استفاده کنید. برق جاری در وایرها به هنگام روشن بودن پیشرانه ولتاژ بسیار زیادی دارد. اگرچه این ولتاژ جریان پایینی دارد، کشنده و خطرناک نیست اما می تواند باعث درد و انقباض عضلانی شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعویض وایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زید علی اکرامی : هار هار هار هار خندیدم
محمد جواد وفائی رستمی : از هوش مصنوعی پرسیدم مدیران کی خودروهاشو تحویل میده جواب داد اطلاعی ندارم
رضا پیرمند : نه بابا!!!! جان من !!!! راست میگی!!!!وزغ
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم