غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 

غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 
موضوع تحریم های خودرویی باعث شد از سال 91 به بعد بحث دریافت غرامت از شرکای خارجی بسیار داغ شود و فشارهای زیادی از سوی رسانه ها و دولت بر شانه طرف های ایرانی قرادادهای خودرویی به منظور دریافت غرامت های حاصل از ترک بازار ایران وارد شود. اما سوال بسیار مهم آن است که آیا در این نوع متارکه های اجباری شرکای خارجی، پدیده ای با نام غرامت دست وبال طرف ایرانی را می گیرد؟
در دور قبلی تحریم هایی که به ترک بازار ایران از سوی شرکای خارجی به خصوص پژو منجر شد، فشارهای بسیاری بر مدیران ارشد ایران خودرو وارد آمد که چرا پژو با این سرعت و به عنوان اولین نفر بازار ایران را ترک کرده است و در راستای این اقدام باید غرامت خسارت هایی که صنعت خودرو کشور متحمل می شود را پرداخت کند.
 
این موضوع برای مدتی به سوال رایج خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در تمامی نشست های خبری ایران خودرو بدل شد و هر بار پاسخ های متنوعی از سوی مدیران ارشد این شرکت ارائه می شد. اما سوال مهمی در این میان ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کرد، این که تحریم ها مهم ترین عامل پشت پا زدن ناخواسته برندهای خودروساز خارجی به بازار ایران است. تحریم عاملی خارجی است در نتیجه آیا یک عامل خارجی می تواند بهانه مناسبی برای پرداخت یا دریافت غرامت محسوب شود؟
 
پدیده ای با نام تحریم برای کشور ایران پدیده ناشناخته و جدیدی نیست و تقریبا در همان سال های آغازین انقلاب ایران با شرایط دشوار که دستپخت تحریم های غرب بود دست و پنجه نرم می کرد. از این رو انتظار می رود در مواجه با این پدیده رفتارهایی منطقی و پیشگیرانه از سوی مسئولان اتخاذ شود. اما همانطور که پیش بینی می شود، تحریم به ذات پدیده ای خارج از کنترل شرکت های خودروساز است از این رو در قراردادهای خودرویی مشترک میان دو خودروساز آیا تحریم پدیده ای شامل غرامت تلقی می شود؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با غرامت هایی که در دوران تحریم های پیشین باید از سوی شرکای خارجی به طرف ایرانی پرداخت می شد به خبرنگار خودروکار می گوید: «همه قرادادهای تابع یک سری قوانین حقوقی هستند. تحریم در همه جا به صراحت به عنوان شرایط فورس ماژور (Force Majeure) تعریف می شود که به معنای شرایط خارج از حیطه اختیارات طرفین قرارداد است.»
 
او ادامه می دهد: «تحریم سازمان ملل یا ایالات متحده آمریکا علیه ایران چه ارتباطی با پژو یا سایر برندهای خودرویی دارد؟ اعمال این تحریم ها نیز هیچ ارتباطی با پژو و سایر خودروسازها ندارد و چون خارج از حوزه اختیارات طرفیت قرارداد است، اصولا قابل پیگیری نیست که بخواهد غرامتی در کار باشد.»
 
این کارشناس تاکید می کند: «شرکت ها غالبا یا حساب های مالی گذشته را صاف یا اقدام به پرداخت گود ویل (Goodwill) می کنند. گود ویل تقبل پرداخت های مالی به منظور نشان دادن حسن نیت است چرا که شرکت مورد بحث به خواسته خود از بازار ایران بیرون نرفته و تحت الزامات قانونی چون تحریم ها مجبور به ترک بازار کشور مورد نظر شده است. از این رو با پرداخت حسن نیت میل خود برای ادامه همکاری های آینده و پس از تحریم ها را به طرف مقابل خود نشان می دهد.»
 
زاوه ادامه می دهد: «آنچه که پیرامون دریافت غرامت های ایکو از پژو بسیار مطرح شد نیز هزینه ها و پرداخت هایی بود که پژو در قالب گود ویل و سایر موارد مالی انجام داد که به هیچ عنوان شامل غرامت یا سرمایه گذاری خارجی نمی شود. باید در استفاده از واژگان حقوقی بسیار دقت کرد. درضمن قراداد خودرویی بین دو شرکت، به عنوان مثال پژو و ایران خودرو بسته شده است نه ایران و فرانسه، پس موضوع چندان به روابط مستقیم کشوری ارتباطی پیدا نمی کند. از این رو در صورت گشایش پرونده حقوقی بسیار بعید است ایران خودرو نوعی پیروز میدان باشد چرا که این موارد در قراداد ها به عنوان شرایط فورس ماژور برشمرده شده و دادگاه های بین المللی نیز این شرایط را درک کرده و منطقی می دانند.»
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: «مسئولان مربوط تاکید داشتند که این بار تمهیدات بسیاری اندیشیده ایم که پژو نمی تواند از بازار ایران برود. حالا در برابر تحریم ها و پا پس کشیدن این برند از بازار ایران چه اقدامی می توانند انجام دهند؟ آنچه آن ها در ذهن داشتند از دیدگاه حقوقی ناممکن بود. در آخر هم هر اقدامی که به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر شود بدون شک به عنوان اقدامی در راستای دور زدن تحریم ها برشمرده نخواهد شد.»
 
این کارشناس در ادامه با اشاره به باز بودن دروازه های بازار آزاد در کشور به عنوان راه حل می گوید: «بهترین راه آن بود که دروازه های کشور به روی برندهای خارجی باز می شد تا آن ها بتوانند بیایند و آزادانه و به میل خود شریک تجاری انتخاب کرده و فعالیت خود را آغاز کنند. اجرای سیاست های اشتباه در صنعت خودرو باعث شد برندهای وابسته به صنعت خودروسازی از جمله برند مطرح بوش از بازار ایران فرار کنند.»
 
پاشنه هر قراردادی بر پایه پاره ای از قوانین از پیش تعیین و مشخص شده می چرخد. زمانی که صحبت قرادادهای بین المللی به میان می آید بدون شک این قرادادها با وسواس و توجه بیشتری نسبت به جزئیات و شرایط کلی طرفین، چه از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... بسته می شود. پس بدون شک می توان گفت که در همه این قرادادها بدون شک به موضوع بسیار مهمی به نام تحریم ها، که دهه ها است با تاریخچه ایران عجین شده، توجه ویژه ای شده است. از این رو در بند شرایط فورس ماژور، تحریم به عنوان یکی از کلیدی ترین فاکتورهای خارجی موثر در نتیجه قرارداد گنجانده شده و منطقا نمی تواند غرامتی برای طرف دیگر قراداد به همراه داشته باشد.
 
بهتر است طرف ایرانی به هنگام عقد هر نوع قراداد در جامعه بین الملل، ضمن مد نظر قرادادن شرایط فورس ماژور، تمهیدات منطقی تری برای پیشگیری از ایجاد ضررهای سنگین مالی و اقتصادی برای خود تدارک ببیند، چرا که در غیر این صورت هیچ قانونی نمی تواند شرایط بیان شده در قرارداد را زیر سوال ببرد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
تارا اتومات اذر : سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد یعنی چی؟؟؟؟؟؟
سمانه : خانم نازنین منم شرایطم دقیقا مثل شماس ۴ دی ماه ۲۹۱ واریز کردم‌هفته چهارم‌مهر ماه بودم ولی خبری از تکمیل وجه و دعوتنامه نیس چطوری میشه اخه؟
فاکتور 2 اردیبهشت : من 24-07 فاکتور ، 26-07 پلاک امروز علامت دایره تحویل زرد رنگ شد وضعیت هم نوشته تحویل شده تماس گرفتم سایپا و نمایندگی میگن مجوز خروج اخذ شده ، تحویل پیمانکار شده و تا چند روز آینده تحویل نمایندگی خواهد شد .حالا ببینیم این چند روز واقعا چند روزه ، دود اومدیم بعد 8 ماه تاخیر والا قبلا علامت تحویل روشن میشد یعنی تحویل نمایندگی شده بود ، الان میدن پیمانکار میزنن تحوی شده!!!
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : سلام دوستان ببخشید وقتی فاکتور میشه کدوم سایت قابل مشاهده است از کجا مطلع بشیم فاکتور شدیم.ممنون میشم راهنمایی کنید
اسدالهی : آقا مصطفی 3آبان
اسدالهی : سلام آقا مصطفی خوبی مال من نزدیک از طرف نمایندگی فردا شاید تحویل بدن با انبار نیم ساعت فاصله داره
محمد : بنده هم تحویل پانا دی هستم اما توی موعد تحویل نوشته شده قراردادهای دهه سوم مرداد در حال فاکتور می باشد، اینکه واسه هرکسی یه جمله متفادت نوشته خیلی عجیبه
کوییک آر اس مرداد 1404 : دوستان تهرانی برید نمایشگاه بین المللی اونجا پیگیر فاکتور و تحویل خودروهاتون باشید
شیما : نهایت تا هفته دیگه فاکتور میشه
ایوب تحویل مهر : چقد طول میکشه پلاک صادر بشه فاکتور شدم دیروز ولی امرو برام پلاک صادر نشده هنوز
دنا اتومات تیتانیومی : من تحویل 30 مهر بودم
دنا اتومات تیتانیومی : بله برای منم زدم دهه اول مهر در حال فاکتور تکون نمیخوره الان دهه اول ابان هم تموم شده
جواد : گل بگیره اون شرکت زامیاد و که مردمو اینجوری گرفتار میکنن