غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 

غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 
موضوع تحریم های خودرویی باعث شد از سال 91 به بعد بحث دریافت غرامت از شرکای خارجی بسیار داغ شود و فشارهای زیادی از سوی رسانه ها و دولت بر شانه طرف های ایرانی قرادادهای خودرویی به منظور دریافت غرامت های حاصل از ترک بازار ایران وارد شود. اما سوال بسیار مهم آن است که آیا در این نوع متارکه های اجباری شرکای خارجی، پدیده ای با نام غرامت دست وبال طرف ایرانی را می گیرد؟
در دور قبلی تحریم هایی که به ترک بازار ایران از سوی شرکای خارجی به خصوص پژو منجر شد، فشارهای بسیاری بر مدیران ارشد ایران خودرو وارد آمد که چرا پژو با این سرعت و به عنوان اولین نفر بازار ایران را ترک کرده است و در راستای این اقدام باید غرامت خسارت هایی که صنعت خودرو کشور متحمل می شود را پرداخت کند.
 
این موضوع برای مدتی به سوال رایج خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در تمامی نشست های خبری ایران خودرو بدل شد و هر بار پاسخ های متنوعی از سوی مدیران ارشد این شرکت ارائه می شد. اما سوال مهمی در این میان ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کرد، این که تحریم ها مهم ترین عامل پشت پا زدن ناخواسته برندهای خودروساز خارجی به بازار ایران است. تحریم عاملی خارجی است در نتیجه آیا یک عامل خارجی می تواند بهانه مناسبی برای پرداخت یا دریافت غرامت محسوب شود؟
 
پدیده ای با نام تحریم برای کشور ایران پدیده ناشناخته و جدیدی نیست و تقریبا در همان سال های آغازین انقلاب ایران با شرایط دشوار که دستپخت تحریم های غرب بود دست و پنجه نرم می کرد. از این رو انتظار می رود در مواجه با این پدیده رفتارهایی منطقی و پیشگیرانه از سوی مسئولان اتخاذ شود. اما همانطور که پیش بینی می شود، تحریم به ذات پدیده ای خارج از کنترل شرکت های خودروساز است از این رو در قراردادهای خودرویی مشترک میان دو خودروساز آیا تحریم پدیده ای شامل غرامت تلقی می شود؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با غرامت هایی که در دوران تحریم های پیشین باید از سوی شرکای خارجی به طرف ایرانی پرداخت می شد به خبرنگار خودروکار می گوید: «همه قرادادهای تابع یک سری قوانین حقوقی هستند. تحریم در همه جا به صراحت به عنوان شرایط فورس ماژور (Force Majeure) تعریف می شود که به معنای شرایط خارج از حیطه اختیارات طرفین قرارداد است.»
 
او ادامه می دهد: «تحریم سازمان ملل یا ایالات متحده آمریکا علیه ایران چه ارتباطی با پژو یا سایر برندهای خودرویی دارد؟ اعمال این تحریم ها نیز هیچ ارتباطی با پژو و سایر خودروسازها ندارد و چون خارج از حوزه اختیارات طرفیت قرارداد است، اصولا قابل پیگیری نیست که بخواهد غرامتی در کار باشد.»
 
این کارشناس تاکید می کند: «شرکت ها غالبا یا حساب های مالی گذشته را صاف یا اقدام به پرداخت گود ویل (Goodwill) می کنند. گود ویل تقبل پرداخت های مالی به منظور نشان دادن حسن نیت است چرا که شرکت مورد بحث به خواسته خود از بازار ایران بیرون نرفته و تحت الزامات قانونی چون تحریم ها مجبور به ترک بازار کشور مورد نظر شده است. از این رو با پرداخت حسن نیت میل خود برای ادامه همکاری های آینده و پس از تحریم ها را به طرف مقابل خود نشان می دهد.»
 
زاوه ادامه می دهد: «آنچه که پیرامون دریافت غرامت های ایکو از پژو بسیار مطرح شد نیز هزینه ها و پرداخت هایی بود که پژو در قالب گود ویل و سایر موارد مالی انجام داد که به هیچ عنوان شامل غرامت یا سرمایه گذاری خارجی نمی شود. باید در استفاده از واژگان حقوقی بسیار دقت کرد. درضمن قراداد خودرویی بین دو شرکت، به عنوان مثال پژو و ایران خودرو بسته شده است نه ایران و فرانسه، پس موضوع چندان به روابط مستقیم کشوری ارتباطی پیدا نمی کند. از این رو در صورت گشایش پرونده حقوقی بسیار بعید است ایران خودرو نوعی پیروز میدان باشد چرا که این موارد در قراداد ها به عنوان شرایط فورس ماژور برشمرده شده و دادگاه های بین المللی نیز این شرایط را درک کرده و منطقی می دانند.»
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: «مسئولان مربوط تاکید داشتند که این بار تمهیدات بسیاری اندیشیده ایم که پژو نمی تواند از بازار ایران برود. حالا در برابر تحریم ها و پا پس کشیدن این برند از بازار ایران چه اقدامی می توانند انجام دهند؟ آنچه آن ها در ذهن داشتند از دیدگاه حقوقی ناممکن بود. در آخر هم هر اقدامی که به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر شود بدون شک به عنوان اقدامی در راستای دور زدن تحریم ها برشمرده نخواهد شد.»
 
این کارشناس در ادامه با اشاره به باز بودن دروازه های بازار آزاد در کشور به عنوان راه حل می گوید: «بهترین راه آن بود که دروازه های کشور به روی برندهای خارجی باز می شد تا آن ها بتوانند بیایند و آزادانه و به میل خود شریک تجاری انتخاب کرده و فعالیت خود را آغاز کنند. اجرای سیاست های اشتباه در صنعت خودرو باعث شد برندهای وابسته به صنعت خودروسازی از جمله برند مطرح بوش از بازار ایران فرار کنند.»
 
پاشنه هر قراردادی بر پایه پاره ای از قوانین از پیش تعیین و مشخص شده می چرخد. زمانی که صحبت قرادادهای بین المللی به میان می آید بدون شک این قرادادها با وسواس و توجه بیشتری نسبت به جزئیات و شرایط کلی طرفین، چه از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... بسته می شود. پس بدون شک می توان گفت که در همه این قرادادها بدون شک به موضوع بسیار مهمی به نام تحریم ها، که دهه ها است با تاریخچه ایران عجین شده، توجه ویژه ای شده است. از این رو در بند شرایط فورس ماژور، تحریم به عنوان یکی از کلیدی ترین فاکتورهای خارجی موثر در نتیجه قرارداد گنجانده شده و منطقا نمی تواند غرامتی برای طرف دیگر قراداد به همراه داشته باشد.
 
بهتر است طرف ایرانی به هنگام عقد هر نوع قراداد در جامعه بین الملل، ضمن مد نظر قرادادن شرایط فورس ماژور، تمهیدات منطقی تری برای پیشگیری از ایجاد ضررهای سنگین مالی و اقتصادی برای خود تدارک ببیند، چرا که در غیر این صورت هیچ قانونی نمی تواند شرایط بیان شده در قرارداد را زیر سوال ببرد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .