خصوصی سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی/ دولت از پشت فرمان خودرو پیاده می شود؟

 

خصوصی سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی/ دولت از پشت فرمان خودرو پیاده می شود؟

 
دخالت دولت در خودروسازی ها همواره یکی از موضوعاتی است که مورد نقد کارشناسان و حتی مدیران و مسوولین  این حوزه و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. مشکلات و خسارات بسیاری از تصمیمات دولتی بر پیکره صنعت خودرو به وجود آمده که به گفته صاحب نظران خودرویی ضرب این مشکلات از تحریم های خارجی کاری تر و مهلک تر بوده است.
 
تصمیمات لحظه ای در صنعت خودرو و اجرای آن ها  و همچنین فشار بر تغییر مدیریت های بدون برنامه ریزی و در جلسات شبانه به چالش های بزرگ و کوچک صنعت خودرو اضافه شده و می توان گفت نفس این صنعت را به شماره انداخته است.
 
اما فعالان عرصه بخش خصوصی و بسیاری از کارشناسان معتقدند حمایت از بخش خصوصی واقعی در این شرایط اقتصادی برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور ضروری است و نباید با نگاه سلیقه ای مانع پیشرفت بخش خصوصی در اقتصاد کشور شد و  متاسفانه رفتار برخی از دستگاه‌های دولتی به مثابه جنگ داخلی با بخش خصوصی است که این موضوع با امنیت ملی کشور به شدت در تضاد است. اما همچنان دولت با خصوصی سازی خودروسازی ها مخالفت می کند و هراز چندگاهی حرف از آن می شود و دوباره به فراموشی سپرده می شود.
 
در همین رابطه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« مقاومت در برابر خصوصی سازی همیشه در همه جای دنیا اتفاق می افتد. اصولا شرکت ها و بنگاه های دولتی از آنجایی که به دولت وصل هستند تمایلی به خصوصی سازی نشان نمی دهند.»
 
او ادامه می دهد:« خصوصی سازی همیشه با یک سری اصلاحات زیر ساختی در بنگاه های اقتصادی  همراه است، همانند تعدیل نیرو، فقدان پاسخگویی برخی از ارگان های دولتی و غیره. به همین علت خود سازمان ها هم با این موضوع به شکلی مخالفت می کنند. اما سیاست های دراز مدت ایجاب می کند که این اصلاحات زیر ساختی در این وضعیت اقتصادی کشور انجام شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می کند: «از آنجایی که دولت به خاطر دولتی بودن اکثر بنگاه های بزرگ اقتصادی  تثبیت شده برای تغییر این وضعیت نیاز به جسارت است. این جسارت در انگلستان و حتی ترکیه اتفاق افتاده است و حتی در زمان خود باعث ناراحتی مردم و خود پرسنل بنگاه های اقتصادی این کشور ها هم شده است اما چاره ای جز به انجام این کار نبود.»
 
او می افزاید:« دولت می تواند خصوصی سازی را با توجه به یک رونق اقتصادی را ایجاد کند و با تضمین کافی از کسانی که این بنگاه های اقتصادی را می خرند که هم باید دارای سرمایه باشند و هم دارای اهلیت بگوید که ما به شما کمک خواهیم کرد و شما کسب و کار خود را در چهار چوب بخش خصوصی توسعه دهید و نیرو های زیادی را تعدیل نکنید. چرا که عمدتا دولت ها از تعدیل نیرو هراس دارند و از این رو با خصوصی شدن بنگاه های اقتصادی مخالفت می کنند. بنابراین با شرط و شروط خاصی می توانند خودروسازی ها را واگذار کنند. اما باید  به آن ها کمک کند زیرا خودروسازان در شرایط فعلی بدهی زیادی دارند و بخش خصوصی باید مطمئن باشد که بانک ها با آن همراهی می کنند تا بتوانند این بدهی ها را صاف کنند. در واقع توسعه محصول بدهند و در آمد خود را افزایش دهند تا بتوانند بدهی های خود را پس دهند. زیرا این بدهی ها  در زمان قبل از حضور آن ها اتفاق افتاده است.»
 
مدنی تاکید می کند:« خصوصی سازی در اقتصاد یک کشور در چهارچوب اصلاحات زیربنایی و زیر ساختی یک کشور است و این اصلاحات زیر ساختی در کشور در هر زمینه ای معمولا در ابتدا با مخالفت افکار عمومی مواجه می شود. زیرا بعد از آن یک دوره ریاضت کشی را باید تجریه کرد. هرچقدر درصد ریاضت کشیدن کمتر باشد و دولت به بخش خصوصی که می خواهد بیاید این شرکت ها را بگیرد و مدیریت کند همکاری کند و فشار هایی امثال مالیات کمتر شود این موضوع راحت تر تسریع خواهد شد و مقاومت ها هم کمتر می شود. به هر حال شاه کلید اصلاح زیر ساختی در ایران خصوصی سازی بنگاه های اقتصادی است.»
 
او هچنین تصریح می کند:« اگر خصوصی سازی صورت بگیرد سرمایه های سرگردان جذب تولید خواهد شد. حتی سرمایه گذاران خارجی هم  نسبت به بخش دولتی با بخش خصوصی راحت تر کار می کند و سرمایه گذاری می کنند.»
 
 
او در پاسخ به این سوال که آیا برای خصوصی صنعت خودرو دیر نشده است و اگر بیشتر از این دست دست کنیم بر این کار دیر نیست ؟می گوید:« بله دیر می شود اگر خصوصی سازی زیاد طول بکشد با توجه به اینکه خودروسازی ها مرتب در حال زیان دهی هستند و این زیان مشکل مدیریت هایشان نیست بلکه مشکل از کنترل قیمت ها است چرا که افزایش قیمتی برای خودرو ها صورت نگرفته است در حالی که تورم هم وجود داشت، نجات خودروسازی ها سخت تر خواهد شد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 30 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد cs55 : سلام دوستان از پذیرش ۱۳ بهمن کسی فاکتور شده ممنون میشم پاسخ بدید
Cs55 : پذیرش ۱ بهمن ۲ اردیبهشت فاکتور ۱۴ امروز پلاک شد
Bac x3 : دوستان x3 برای کسی جدیدا شاسی شده؟
تارا دستی : سلام، اقایون خانم ها، کسورات چیه تو میز مشتری انتهای فاکتور نوشته؟ شامل جریمه تاخیر و مصوبه شورای رقابت و غیره میشه. مثلا برای من کسورات زده ۹۰ میلیون تومان، یعنی این پولو به مشتری برمیگردونن یا چی؟ اگر کسی اطلاع درست داره کمک کنه. با تشکر
X3sefid : به من زنگ زدن فر ا برم برای تحویل🌹🥳
مهدی صدرا : درود از این شادی شما ، بنده به وجد آمدم . به مبارکی و دل خوشی سوار شوید .
سارا،8آبان : سلام ممنون از توضیحاتتون، چرا اختلاف واریزی با آقای سعید 3آبان نوشتن 19 میلیون زیاده
ارسلان x5 : منم تو این مرحله ام میگن حدود 10 روز
شاهین g : سلام من صبح رفتم نمایندگی پرسیدم 257 باید واربز کنیم برا gl منم موندم والله
یوسف : هرکی دوست داره زودتر ب ماشینش برسه تبدیل بزنه. شاهین g میگن کمه .پول هم واریز کنین ۲ ماه یا بیشتر هم تاخییر داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 28 بهمن : سلام..مبارک باشه..چه رنگی بودید و سخارو کی تحویل داد.ممنون میشم جواب بدی؟
مهدی : چندم اردیبهشت هستی؟
fx-1403 : کاربر: X33 Cross cvt دمت گرم خیلی مردی
رضا : منم 22 دی تکمیل وجه کردم تحویل اسفند تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم.اسکولمون کردن
احسان 28بهمن : سلام دیگه تولید فرقون کاری نداره،اینا از قصد کم فاکتور میکنن وگرنه برای اینا روزی پانصد ششصدتا مثل آب خوردنه ، البته نگرانی شمارو درک میکنم اما اینا خیلی بی شرف هستن ،بر همه کس کار اینا لعنت
رانا پلاس 31 فروردین میثم : شرایط ویژه تبدیل مشتری گرامی! ردیف قرارداد ؟؟؟؟؟؟؟؟ با خودرو `رانا +(پلاس) ارتقاء یافته` در وضعیت تبدیل قرارگرفته است، شما می توانید از شرایط ویژه تبدیل استفاده کنید
علیرضا : کجا میشه دید این بند قراردادو؟
کارگر خط تولید بدنه : فقط خداکنه ماشینامونو زودتر تحویل بدن،اوضاع خوبی رو پیش بینی نمیکنم،منم مثل شما استرس دارمو نگرانم،ولی اوضاع خوبی نیس
اطلس G تحویل آبان : پاسخ به احمد آقا حدود ساعت سه بود که دیدم تخصیص داده شده و چراغ فاکتور روشن شده . پذیرش برج 12 سال 402- تکمیل وجه 18 مهرماه 403- شماره پذیرش ...117059
مجتبی s7pro : منم تحویل 10 خرداد، مثل شما، شما تحویل تهرانی، چون فکر کنم شهرستان رو ارسال کردن، منم تو صدور اسناد می‌چرخه، و دو بار پیامک تحویل حضوری اومده، تحویل تهران هستم