خصوصی سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی/ دولت از پشت فرمان خودرو پیاده می شود؟

 

خصوصی سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی/ دولت از پشت فرمان خودرو پیاده می شود؟

 
دخالت دولت در خودروسازی ها همواره یکی از موضوعاتی است که مورد نقد کارشناسان و حتی مدیران و مسوولین  این حوزه و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. مشکلات و خسارات بسیاری از تصمیمات دولتی بر پیکره صنعت خودرو به وجود آمده که به گفته صاحب نظران خودرویی ضرب این مشکلات از تحریم های خارجی کاری تر و مهلک تر بوده است.
 
تصمیمات لحظه ای در صنعت خودرو و اجرای آن ها  و همچنین فشار بر تغییر مدیریت های بدون برنامه ریزی و در جلسات شبانه به چالش های بزرگ و کوچک صنعت خودرو اضافه شده و می توان گفت نفس این صنعت را به شماره انداخته است.
 
اما فعالان عرصه بخش خصوصی و بسیاری از کارشناسان معتقدند حمایت از بخش خصوصی واقعی در این شرایط اقتصادی برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور ضروری است و نباید با نگاه سلیقه ای مانع پیشرفت بخش خصوصی در اقتصاد کشور شد و  متاسفانه رفتار برخی از دستگاه‌های دولتی به مثابه جنگ داخلی با بخش خصوصی است که این موضوع با امنیت ملی کشور به شدت در تضاد است. اما همچنان دولت با خصوصی سازی خودروسازی ها مخالفت می کند و هراز چندگاهی حرف از آن می شود و دوباره به فراموشی سپرده می شود.
 
در همین رابطه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« مقاومت در برابر خصوصی سازی همیشه در همه جای دنیا اتفاق می افتد. اصولا شرکت ها و بنگاه های دولتی از آنجایی که به دولت وصل هستند تمایلی به خصوصی سازی نشان نمی دهند.»
 
او ادامه می دهد:« خصوصی سازی همیشه با یک سری اصلاحات زیر ساختی در بنگاه های اقتصادی  همراه است، همانند تعدیل نیرو، فقدان پاسخگویی برخی از ارگان های دولتی و غیره. به همین علت خود سازمان ها هم با این موضوع به شکلی مخالفت می کنند. اما سیاست های دراز مدت ایجاب می کند که این اصلاحات زیر ساختی در این وضعیت اقتصادی کشور انجام شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می کند: «از آنجایی که دولت به خاطر دولتی بودن اکثر بنگاه های بزرگ اقتصادی  تثبیت شده برای تغییر این وضعیت نیاز به جسارت است. این جسارت در انگلستان و حتی ترکیه اتفاق افتاده است و حتی در زمان خود باعث ناراحتی مردم و خود پرسنل بنگاه های اقتصادی این کشور ها هم شده است اما چاره ای جز به انجام این کار نبود.»
 
او می افزاید:« دولت می تواند خصوصی سازی را با توجه به یک رونق اقتصادی را ایجاد کند و با تضمین کافی از کسانی که این بنگاه های اقتصادی را می خرند که هم باید دارای سرمایه باشند و هم دارای اهلیت بگوید که ما به شما کمک خواهیم کرد و شما کسب و کار خود را در چهار چوب بخش خصوصی توسعه دهید و نیرو های زیادی را تعدیل نکنید. چرا که عمدتا دولت ها از تعدیل نیرو هراس دارند و از این رو با خصوصی شدن بنگاه های اقتصادی مخالفت می کنند. بنابراین با شرط و شروط خاصی می توانند خودروسازی ها را واگذار کنند. اما باید  به آن ها کمک کند زیرا خودروسازان در شرایط فعلی بدهی زیادی دارند و بخش خصوصی باید مطمئن باشد که بانک ها با آن همراهی می کنند تا بتوانند این بدهی ها را صاف کنند. در واقع توسعه محصول بدهند و در آمد خود را افزایش دهند تا بتوانند بدهی های خود را پس دهند. زیرا این بدهی ها  در زمان قبل از حضور آن ها اتفاق افتاده است.»
 
مدنی تاکید می کند:« خصوصی سازی در اقتصاد یک کشور در چهارچوب اصلاحات زیربنایی و زیر ساختی یک کشور است و این اصلاحات زیر ساختی در کشور در هر زمینه ای معمولا در ابتدا با مخالفت افکار عمومی مواجه می شود. زیرا بعد از آن یک دوره ریاضت کشی را باید تجریه کرد. هرچقدر درصد ریاضت کشیدن کمتر باشد و دولت به بخش خصوصی که می خواهد بیاید این شرکت ها را بگیرد و مدیریت کند همکاری کند و فشار هایی امثال مالیات کمتر شود این موضوع راحت تر تسریع خواهد شد و مقاومت ها هم کمتر می شود. به هر حال شاه کلید اصلاح زیر ساختی در ایران خصوصی سازی بنگاه های اقتصادی است.»
 
او هچنین تصریح می کند:« اگر خصوصی سازی صورت بگیرد سرمایه های سرگردان جذب تولید خواهد شد. حتی سرمایه گذاران خارجی هم  نسبت به بخش دولتی با بخش خصوصی راحت تر کار می کند و سرمایه گذاری می کنند.»
 
 
او در پاسخ به این سوال که آیا برای خصوصی صنعت خودرو دیر نشده است و اگر بیشتر از این دست دست کنیم بر این کار دیر نیست ؟می گوید:« بله دیر می شود اگر خصوصی سازی زیاد طول بکشد با توجه به اینکه خودروسازی ها مرتب در حال زیان دهی هستند و این زیان مشکل مدیریت هایشان نیست بلکه مشکل از کنترل قیمت ها است چرا که افزایش قیمتی برای خودرو ها صورت نگرفته است در حالی که تورم هم وجود داشت، نجات خودروسازی ها سخت تر خواهد شد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : سلام داداش من هفته چهارم خرداد هستم هنوز واسم دعوتنامه نیومده...امروز صبح تماس گرفتم میگفت شاید آخر مرداد واست پیامک بیاد اونم شاید...میگفت همه ماشین ها تاخیر دارن بجز کوییک😐
X5 محمد : سلام نقدی اول دی ماه موعد تحویل اردیبهشت بوده هنوز خبری از تحویل ماشین نیست فقط دروغ تحویل آدم میدن خدا ازشون نگذره دو ماهه توصف بارگیریه
آیس من : سلام درسته برنامه تحویل فروش فوق العاده ها با برنامه پیش فروش ها متفاوته اونی که تا ۳۱ فروردین فاکتور شدن واسه پیش فروش ها
X3 : غیک بهمن ثبت نام . هنوز نگرفتم
رضا : بله برای من هم نیومده تحویل شهریور هستم
شاهین پلاس : قطعا تحویل اسفند تا پایان مرداد تمام نمیشه.
شاهین G دستی : سلام آره درسته پیش فروش ها تا 31فرودین فاکتور شدند فروش فوق العاده تا آذر
امیر : کسی هست که واریز دوم شاهین G براش پیامک نیومده باشه تحویلش شهریور باشه
رضا : هر چه قدر بتونیم بریم برای خودمون بهتره
شاهین پلاس ۱ : طبق معمول گفتن روزی ۳۰ تا ۴۰ تا فاکتور میکنن واینکه مامور اومده بازرسی گفتن باید همه ی معوقه ها رو بدید من تکمیل وجهم ۱۰ اردیبهشت گفت برای شما ۳۵ روز دیگه فاکتور میشه یکی دیگه هم که ۱۶ اردیبهشت بود گفتن ۷۵ روز دیگه فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : سلام کسی از دوستان ماشین از سایت کرمانشاه تحویل گرفته. مدت پلاک شدن چند روز طول میکشه بعد از فاکتور
دنا بورسی : بلاخره تحویل گرفتم امروز منظور از کمربند جدید چی هست ؟
کوییک آر اس : خوب تاخیر چه ربطی داره به مشارکت
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام مرداد سفید کسی فاکتور نشد ؟؟؟
کوییک آر اس : سلام اصلا معلوم نیست چون دوگانه ها اکثرا با چند ماه تاخیر صادر میشه اگه دعوتنامه تک برات اومد بریز به حساب
207پانا : پانا تحویل 31تیرتبدیل به رینگ هشتم الان فاکتور شدم.
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : کنترل نهایی 21 اردیبهشت اشتباه تایپ کردم
اذرر : سلام کسی هست 13اسفند باشه فاکتور شده باشه
پرکان آل موسی : سقف شیشه ای پانا قالپاق پیش فروش طرح مادران رنگ سیاه تکمیل وجه دومی تاریخ 2اردیبهشت رینگ فولادی تاریخ تحویل 31خردادردیف قرارداد152788با ده تومن سود مشارکت امروزفاکتورشد
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : ماشین من رو که 18 تیر تحویل دادند روی شیشه جلو ماشین یه کاغذی چسبیده بود که کنترل نهایی 21 اسفند حالا نمیدونم چرا با 2 ماه تاخیر تحویل دادن با اینکه ماشین آماده بوده آنقدر تو پارکینگ مونده بود که لاستیکاش رو صفحه ارور داده بود که اون آقایی که مسئول تحویل ماشین تو ننایندگی بود گفت همین الان اول برو لاستیکات رو باد کن در کل ماشین هست ولی مراحل تحویل سخته