پیشنهادی ساده برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در ایران

 

پیشنهادی ساده برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در ایران

 
چند وقتی است که سراغ هر صنعت و وارداتی می ‌رویم به گمرک می‌ رسیم. گویا گمرک در برابر ترخیص کالاها با بخشنامه ‌های متعددی رو برو است و خودش هم نمی‌ داند که در ترخیص کالاها چه کاری را باید انجام دهد. کدام کالا در گمرک بماند و کدام کالاها ترخیص شود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که قیمت خودرو ها و دیگر اقلام ۵۰ درصد کاهش می‌ یابد و مشکلات کمبود حل می‌ شود.
 
 
سیدمهدی کاظمی در گفت ‌و گويى، درباره مشکلات ارزی قطعه سازان اظهار داشت: تا اسفند 96 هیچ مشکلی به لحاظ کمبود و گرانی قطعه نداشتیم و کلیه قطعات خودرو به وفور در بازار وجود داشت به طوری که مصرف کننده ظرف یک ساعت می‌ توانست کالای مورد نیاز را تهیه کند، اما بعد از فروردین و اردیبهشت 97 به دلیل افزایش نرخ ارز، بستن گمرک ‌ها و همچنین مسائل اداری که مربوط به ثبت سفارش بودند، بسیاری از واردکنندگان قطعه ناچار شدند از واردات عقب‌ نشینی کنند که منجر به کمبود و گرانی شد.
وی ادامه داد: ما در اتحادیه احتمال این را می‌ دادیم که مشکلات به وجود آید بنابراین در اردیبهشت ‌ماه کار گروه کمیسیون اقتصادی اتحادیه را به فوریت تشکیل داده و از واردکنندگان و تولیدکنندگان دعوت کردیم. در مورد تمام مشکلات روز مثل کمبود، کیفیت و مباحث اداری بحث شد و نتایج خوبی نیز گرفته و به وزارت صنعت اعلام و مورد استقبال هم قرار گرفت اما نتیجه ‌ای نگرفتیم.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه علت گرانی قطعه کمبود تولید به دلیل عدم واردات مواد اولیه است، تصریح کرد: تعداد زیادی قطعه از اسفند ماه در گمرک باقی مانده و دلیل این توقف این است که آن زمان ارز سه یا چهار هزار تومان بود و تورم و رکودی هم وجود نداشت اکنون می‌ گویند مابه التفاوت را باید بپردازید، ما می‌ گوییم ایرادی ندارد می‌ پردازیم اما مسائل اداری دست و پاگیر آنقدر زیاد است که کالاها همچنان در گمرک مانده و ترخیص نشده‌ اند.
 
 
گمرک همکاری کند قیمت خودرو و دیگر اجناس ممکن است تا 50 درصد کاهش یابد
وی تاکید کرد:‌ اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده به ضرس قاطع اعلام می‌ کنم که قیمت خودرو و سایر اجناس و کالا ها 50 درصد کاهش می‌ یابد و مشکلات کمبود حل می‌ شود.
قطعه‌سازان چند ماه است که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود پشت درهای بسته سامانه نیما برای دریافت ارز مانده ‌اند و این موضوع باعث اخلال در روند تولید خودرو شده است.
کاظمی در ادامه با اشاره به راه‌ اندازی سامانه نیما برای حل این مشکلات بیان کرد: بنا است که کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور که از جمله آنها قطعات خودرو مثل دیسک و صفحه تسمه باتری، لاستیک و گیربکس است و یا قطعاتی که کمتر تولید شده و یا اصلا تولید نمی‌ شود از طریق سامانه نیما ثبت سفارش شود تا ما بتوانیم سریع ‌تر از کشورهای مدنظر واردات داشته باشیم ولی هنوز اجرایی نشده است.
 
 
وی یادآور شد: البته ضمن لزوم تسهیل در امر واردات باید گفت تعداد تولیدکنندگان قطعه در ایران بالا است به طوری که 80 تا 90 درصد قطعات در داخل تولید می‌ شود، مشکل این است که مواد اولیه کم است یا اصلا وجود ندارد و باید وارد شود.
خزانه ‌دار اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در حال حاضر قطعات خودروهای پژو و پراید 60 تا 70 درصد در ایران تولید می‌ شود و 90 درصد قطعات پژوهای مدل پایین نیز داخلی است اما قطعه سازان به دلیل نبود مواد اولیه بلاتکلیف هستند اگر چاره‌ اندیشیده شود و بتوانند ارز دولتی بگیرند، می‌ توانند مواد اولیه مورد نیازشان را وارد کنند. واردات نیز نیازمند کمک وزارت صمت و همکاری گمرک است.
 
 
در حال حاضر بحث بقا برای کارخانه‌ های قطعه ‌سازی مطرح است که نیازمند اقدامی عاجل و فوری است.
وی با بیان اینکه با حمایت از تولید داخل از خروج ارز جلوگیری می‌ شود، یادآور شد: علاوه بر عدم خروج ارز بسیاری از کارخانجات تعطیل نشده و کارگران نیز بیکار نمی‌ شوند. این امر حمایت کامل دولت را می‌ طلبد.
کاظمی درباره مبدا واردات قطعات نیز اظهار داشت: بیشترین تلاش ما این است که قطعات اورجینال از کشورهای فرانسه، کره، آلمان و ژاپن وارد کنیم البته فرانسه و آلمان قطعه تولید نمی‌ کنند و شرکت‌ های مستقر در کشورهای دیگری مثل چین، ترکیه و تایوان با آلیاژ و سفارش کشور اصلی تولید می ‌کنند.کیفیت کالاهایی که برای این خودروها از کشوهای ثالث وارد می‌ شود بالا است مابقی قطعات نیز از چین، هند، ترکیه، تایوان و کره وارد می‌ شود.
 
بحران قطعات یدکی در سال آینده
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به اینکه ما از ابتدای انقلاب تاکنون همواره حمایت‌ های چین را برای تامین قطعات مورد نیاز داشته ‌ایم، گفت: تا به امروز چینی‌ ها مشکلی برای ما به وجود نیاورده ‌اند جنس بی‌ کیفیت به ما فروخته ‌اند اما کوتاهی نکرده ‌اند.
 
 
کاظمی خاطرنشان کرد: به رغم تحریم ‌ها به طرق مختلف واردات داریم و بنده به شخصه اعتقادی به تحریم ‌ها نداریم و نگران هم نیستیم. مشکل ما گمرک کشور خودمان است.
وی درباره لزوم گران نشدن قطعه برای کم نشدن قدرت خرید مردم که نتیجه آن ورشکستگی قطعه ساز است، توضیح داد: گران شدن قطعه به دلیل گران شدن خودرو است سال ‌ها اتفاق افتاده که خودرو گران شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته‌ اند و تنها به ذخیره‌ سازی قطعات روی آورده‌ اند. این ذخیره‌ سازی در آغاز راه اقدامی منطقی به نظر می‌رسید، اما شاید فقط تا آخر سال جواب بدهد و مشخص نیست در سال‌ های آینده چگونه می‌ خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حمید
0

عجب راه حلی داده سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی!!!
شاید بعدش هم طرح چاپ اسکناس دلار رو میخواسته بده برای ورود ادامه دارِ لوازم یدکی
07:37  1397/09/06
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا 120
0

فقط کافیه دو روز گمرک شل بگیرن کلی قطعات بنجول و دوباره بازسازی شده و چینی وارد میشه... مشکل خیلی اساسی تر از اینهاست... در این شرایط اگر قطعه ای به کشور وارد بشه باید قاب بگیرنش.. درست..ولی نه بقیمت بازی با جان مردم.. تسمه دینام انداختن نوی نو تو مسافرت موندن بیشتر از یک میلیون و نیم هزینه شده واسشون... کالا ی تقلبی وارد شده از گمرک در کشور بیداد میکنه و تاجر با اصل و نصب هم تحویل گرفته نمیشه از شوی حکومت...(همش هم دولت نیست...)
18:21  1397/09/03
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : فرقی ندارد زیاد، به قیمت نگاه کن ببین کدوم بیشتر سود داره همونو بزن
شاهین دستی : سلام دوستان من شاهین دنده برای پاییز1403 در اومده دوبارهم تبدیل اومد نزدم برای ما پیام واریز میاد ممنون میشم راهنمایی کنین
محمدمهدی : دوستان یه خورده رعایت کنید ، به بقیه چه ربطی داره شما ماشینتون کی قراره تحویل بشه یا چه موقع پلاک شده !!!! اینجا لطف کنید کسانی که دارند از نقاط قوت و ضعفش بنویسند ، بقیه از طریق نمایندگی ها و خود شرکت پیگیر بشید .
T8 بهمن : من ثبت نامی 30 بهمن بودم داخل تکمیل ظرفیت نمایندگی چند نفر انصراف دادن من جایگزین شدم تاریخ 7 خرداد فاکتور شدم تاریخ 9 خرداد بیمه امروزم پلاک شدم البته پلاک پیامش نیومد داخل پلیس من دیدم پلاکمو حالا بنظرتون کی تحویل میدن ؟
ساینا اس دوگانه بهمن : من ۶اردیبهشت تکمیل وجه کردم ۲۱خرداد فاکتور شدم و ۲۴ خرداد پلاک شدم. تحویل حضوری زدم برم کاشان ولی هنوز پیامش نیومده.چقدر زمان میبره؟
محمود : مال ما آذر ثبت نام شده بود ۸ خرداذشاسی ۱۰ خرداد بیمه رد شده ۲۳ پلاک شده وامروزم مدارک تحویل پست شده
محسن x5 : معلوم نیست اصلا هرکی یه حرفی میزنه یکی فاکتور شده یه سری نشدن دوستانی که اعلام میکنن ثبت نامی ۱۷ بهمن x5 هستن و الان شاسی شدن خواهشا بگن که به صورت انفرادی ثبت نام کردن یا اینکه سازمانی که بقیه متوجه بشن تو چه شرایطی هستن ممنونم
پارس تبدیل تارا تیر : والا من تحویل ۸ تیرماه بودم اینا تو سایت زدن ۳۱ تیرماه خیلی بی شرف هستن. حالا کماکان منتظریم
مهدی : سلام.من برام تبدیل اومده به تارا،ماشین خوبیه؟ چه ایرادهایی داره.بنظرتون تارا بهتره یا رانا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
م : ممنونم اقا امیر
اسفندهفته چهارم ساینادوگانه : شما ماشین گرفته ای اینجا چه غلطی میکنی رودل مبکنی ها
حسین : سلام دوستانی که اعتبار گواهینامشون تموم شده بود با تمدیدد مجدد دوباره واسشون پیام اومد ؟؟ ممنون میشم از نگرانی در بیادین ؟؟
حسین : سلام دوستانی که اعتبار گواهینامشون تموم شده بود با تمدیدد مجدد دوباره واسشون پیام اومد ؟؟ ممنون میشم از نگرانی در بیادین ؟؟
حسین : سلام دوستانی که اعتبار گواهینامشون تموم شده بود با تمدیدد مجدد دوباره واسشون پیام اومد ؟؟ ممنون میشم از نگرانی در بیادین ؟؟
حسین : سلام دوستانی که اعتبار گواهینامشون تموم شده بود با تمدیدد مجدد دوباره واسشون پیام اومد ؟؟ ممنون میشم از نگرانی در بیادین ؟؟
حسین : سلام دوستانی که اعتبار گواهینامشون تموم شده بود با تمدیدد مجدد دوباره واسشون پیام اومد ؟؟ ممنون میشم از نگرانی در بیادین ؟؟
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : درجواب«میلاد» داداش برام تمام فراخوان هایی که اومد البته اختیاری بودش ولی با تجربه ای که خودم دارم ودرس عبرتی که از دوستان زمستان گرفتم (الحق که خیلی هم اذیت شدن) هرچی همون اولش بهت دادن سریع بگیر بهم گفتن اگه تمام وکمال همه پولش رو واریز کنی بهت 90روزه تحویل میدن منم سریع تسویه حساب کردم اگه تأخیر داشته باشه جریمه تاخیر میدن ولی خوبیش اینه که دیگه خیالم راحته افزایش قیمت احتمالی بهم نمی خوره! وتارا پلاس 6سرعته دستی به قیمت پارسال زمستان بهم میدن انشاءالله...
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : سلام. منم مجبور به تبدیل شدم.دوستان بنظرتون تارا بزنم یا تارا؟تارا چه جور ماشینی هست؟بازار فروش خوبی داره؟مشکل تارا چی هست؟لطف میکنید راهنماییم کنید
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : درجواب«بهار 1403تبدیلی» من بارها اینجا به همه دوستان (علی رغم اینکه تهمت های زیادی بهم میزنن) اعلام کردم که کلیه کارهای مربوط به خودرو تون رو در نمایندگی ایران خودرو نزدیک به خونه تون اونجا انجام بدین درکمتر از 10دقیقه تمام مراحل زیر انجام میشه: انتخاب خودروی مورد نظر-واریز وجه(داشتن رمز پویا الزامیست)-ارسال آنی پیام ثبت نام از خود شرکت ایرانخودرو-تکمیل پرونده وارسال به شرکت ایرانخودرو-ثبت نمایندگی ایران-گرفتن برگه قرارداد از نمایندگی و تمام بدون هیچگونه استرس و حرص وجوش