چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 

چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 
رپورتاژ - چاله‌های هوایی می‌توانند ترس از پرواز مسافران را چندین برابر کنند. بنابراین بهتر است راجع به تکان‌های هواپیما در آسمان، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا با دانستن علت وقوع آن، ترستان نیز کمتر شود.

چاله هوایی، کابوسی برای کسانی محسوب می‌شود که ترس از پرواز دارند. این تلاطم‌های هوایی بر اثر استوار نبودن هوای اطراف هواپیما به وجود می‌آیند و این بی‌ثباتی را باد، فشار هوا، اختلاف دمایی، تندبادها و عوامل جوی دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین تکان خوردن هواپیما امری عادی در پرواز به شمار می‌رود و گاهی اوقات این تکان‌ها شدید می‌شوند. معمولاً در این شرایط، خلبان از مسافران می‌خواهد تا کمربندهای ایمنی خود را ببندند، پس ارتباطی به این ندارد که شما بلیط هواپیما استانبول را گرفته‌اید یا بلیط هواپیما دبی، این تکان‌ها همیشه هست. در ادامه با ۵ حقیقتی آشنا می‌شوید که باید درباره چاله‌های هوایی بدانید.

آنقدر هم که فکر می ‌کنید ترسناک نیست

چاله هوایی را می‌توان نگرانی اصلی مسافران هوایی به حساب آورد و گاهی حتی مسافران کارکشته را نیز دلواپس می‌کند. همانطور که گفتیم چاله‌های هوایی کاملاً در پرواز، عادی هستند و تقریباً هیچگاه هواپیما را با خطر مواجه نمی‌کنند. چاله هوایی در مبحث هوانوردی، با توجه به شدت آن درجه‌بندی می‌شود و 80% آن‌ها در دسته‌بندی تلاطم‌های خفیف قرار می‌گیرند. خلبان‌ها معتقدند که خیلی خیلی کم پیش می‌آید تا این تکان‌ها به مسافران یا هواپیما آسیبی وارد کند. به نوعی می‌توان گفت که این تلاطم‌های هوایی از لحاظ امنیتی خطری ندارند و بیشتر در آسایش و رفاه مسافران اختلال ایجاد می‌کنند. عده‌ای بین تلاطم‌های عادی و تلاطم‌های جريان گردابی نیز تفاوت قائل می‌شوند. هواپیماها هنگام حرکت در آسمان، جریانی گردباد مانند از خود بر جای می‌گذارند و این جریان در بعضی هواپیماها بیشتر است. به همین دلیل برج‌های مراقبت، فاصله‌ی بیشتری بین هواپیماهای بزرگ و کوچک در نظر می‌گیرند تا جریان هواپیماهای بزرگ‌تر باعث گیر افتادن هواپیمای کوچک‌تر در دست‌انداز هوایی نشود.

 

شدت تلاطم‌ ها در حال افزایش است

تا اینجای کار خیالتان راحت است که چاله هوایی، جانتان را به خطر نمی‌اندازد؛ از طرفی این تلاطم‌های هوایی در سال‌های آینده رو به افزایش خواهند بود و مقصر اصلی، انسان و تغییراتی می‌باشد که در الگوی آب و هوایی به وجود آورده است. این بی‌نظمی‌ها به مرور زمان باعث افزایش شدت طوفان‌ها می‌شود و در واقع چاله‌های هوایی، به نوعی شرایط آب و هوایی و میزان آشفتگی آن را به ما نشان می‌دهند.


چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟
 
 

چاله هوایی به معنی سقوط نیست

تعداد دفعاتی که چاله هوایی در طول تاریخچه‌ی هوانوردی باعث سقوط هواپیما شده است، به تعداد انگشت‌های دستتان هم نمی‌رسد. قابل توجه‌ترینِ این موارد، سقوط هواپیمای بریتیش ایرویز در سال 1966 میلادی بود که از توکیو به هنگ کنگ می‌رفت. خلبان این هواپیما تصمیم به تغییر مسیر پرواز می‌گیرد تا مسافران بتوانند از زاویه‌ی بهتری، کوه فوجی را تماشا کنند. جریان‌های شدید هوا باعث از دست دادن کنترل هواپیما، افتادن سکان عمودی آن و درنتیجه سقوط هواپیما شده بود. بنابراین چاله هوایی می‌تواند در مواقعی خطرناک باشد و حتی اگر منجر به سقوط هواپیما نشود هم ممکن است صدمه‌ای جدی به شما وارد کند. بیشتر این صدمات، زمانی اتفاق می‌افتد که مسافران در جای خود ننشسته و کمربند ایمنی را نبسته‌اند. به همین دلیل خدمه‌ی هواپیما به دلیل مسئولیت شغلی‌شان، بیشتر از مسافران در معرض خطر قرار دارند.

 

تکان ‌ها در عقب هواپیما بیشتر حس می شود

هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 بهتر از هواپیماهای کوچک می‌توانند تلاطم‌ها را مدیریت کنند؛ اما در مجموع، قانون خاصی در رابطه با اندازه‌ی هواپیماها و این موضوع وجود ندارد. صندلی‌های فرست کلاس تقریباً در مرکز هواپیما و بعد از بال آن قرار دارند و معمولاً این قسمت‌ها، تلاطم هوایی را خفیف‌تر احساس می‌کنند. به همین دلیل وقتی خلبان‌ها در جایگاه مخصوص‌شان نشسته و خیلی کم متوجه تکان خوردن هواپیما می‌شوند، معمولاً مهماندارها با آن‌ها تماس گرفته و با توجه به تکان‌های شدید در قسمت عقب هواپیما، از خلبان می‌خواهند تا علامت بستن کمربند ایمنی را روشن بگذارند.

 

کمربندهای ایمنی را ببندید

بهترین و هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید هنگام تکان خوردن هواپیما و برخورد با چاله هوایی انجام دهید، مستقر شدن بر روی صندلی و بستن کمربند ایمنی‌تان است. بعد از خواندن موارد بالا احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که انجام این کار می‌تواند در شرایط وخیم، شما را نجات دهد و اگر تور اروپا هم می‌روید و در پرواز، علامت بستن کمربند ایمنی خاموش نمی‌شود، برای سلامتی و محافظت از خودتان است و خلبان با شما دشمنی شخصی ندارد!

 

منبع : ویرلن


 
 

source

virlan

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چاله هوایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام ، شاهین G کم کم با این مشخصات از چرخه میره بیرون و موتور فعلی موتور پراید توربو میره رو شاهینGL - شاهین G هم شاهین Gپلاس دنده ای میشه با موتور تیو فایو ۱۶ سوپاپ با قیمت بیشتر از شاهین دنده ای فعلی ،افزایش ۱۰۰میلیونی. منتظر پیام جدید باید باشیم یا شاهین GL برداریم یا G پلاس دنده ای............
شاهین G : سلام برای من هم تبدیل آمد نزدم پیام جدید نیامده ، هفته آخر تیرماه هستم
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : مبلغش چقدره؟؟؟
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام منم تیر ماه هستم دعوتنامه صادر نشده هنوز چجوری از شما صادر شده؟؟؟
ری رااسفند : نه امروزفاکتورشدم ممنون انشالله براشماهم به زودی فاکتوربشه
ری رااسفند : تاریخ تکمیل وجه ورنگ ماشینتون مهمه ولی من رفته بودم خودشرکت ایران خودرو گفتن حداکثرتا۲۰مرداداونایی که تا۱۸بهمن تکمیل وجه کردن فاکتورمیشن
احسان : سلام آقا نریزید نمیدن با چه زبونی بگیم جیبشون خالی شده افتادن دوباره جون مردم ما که اسفندیم اردیبهشت ریختیم ۳ ماه سر کاریم تازه الان میگن شهریور یا مهر خدا به داد شما برسه
داریوش : کاش هیچکی ثبت نام نکنه لطفا همه گروه ها بدقولی سایپا را منتشر کنید همه بدونن چه بلایی سر ماها دارن میارن ۸۰۰ م تومن پول گرفتن قرار بود اسفند ماشین بدن دیگه داره شهریور میشه یعنی یه سال وای به حال اونایی که الان می خوان پول واریز کنن لطفا لطفا لطفا واریز نکنید
مهدی شاهین پلاس : مبارکتون باشه حالا مبلغ واریزی چقدر هستش
مسعود : وقت بخیر خودروی ما j7 هست و قرار بوده تیرماه تحویل بدن ولی خبری نیست و دیون دولتی گفته بودن بهش تعلق نمیگیره ولی بعد تماس گرفتن گفتن دیون دولتی پرداخت کن پلاک بشه و با اینکه پرداخت کردیم همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حنا : ان شاء الله همین روزا فاکتور میشی و به خوشی استفاده کنید و سختی این روزها هم میگذره
6 تیر : من 154160 هنوز نشدم چرا مادران بودم
پارس : دوستان من پارس سال دارم 36000 کیلومتر کارکرده تو ترافیک دنده هام بد جا میره و گیر میکنه صفحه تازه عوض کردم ولی خب بازم گیر داره از چی میتونه باشه بغیر از صفحه سیم کلاچ هم عوض کردم بازم همون جوریه
مجید : اره شده 154187 و154188 شماچندی
دنا 5 دنده : سلاک دوستان خواهشا بگید من دیروز تو سایت نگاه کردم نوشته بود قرار داد های دهه آخر تیر در حال فاکتور الان نوشته قرار داد های اول مرداد درحال فاکتور پس چرا من فاکتور نشدم
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : ایران خودرو مگه تعطیلات نرفت ؟چند بار میخاد بره تعطیلات ؟
میلاد ار اس : خرداد رو هنوز ندادن . جالا عجله نکن
سعید : سلام به نظرتون دوباره تبدیل میاد من از ایران خودرو پرسیدم رانا تا 3/24فاکتور شده
4تیر پانا فوری مادران : من فروش فوری بودم،واریز 7فروردین،تحویل سه ماهه،4تیر، که بعد از گذشت 40روز هنوز خبری از فاکتور هم نیست
مهدی 207 پانا : ایشالا به دل خوش استفاده نکنی دلال