طرح واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد روی میز هیات‌ دولت

 

طرح واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد روی میز هیات‌ دولت

 
مقایسه قیمت خودرو‌های خارجی در مناطق آزاد با داخل کشور نشان می‌ دهد عموما خودرو‌های خارجی در مناطق آزاد با نصف قیمت به فروش می‌رسند. اخیرا خبر‌هایی درباره بررسی طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد منتشر شده است که در صورت اجرا می‌تواند تاثیر زیادی در بازار خودرو داشته باشد.
 
این در حالی است که طی دو سال گذشته به‌ دلیل دو بار اعلام ممنوعیت برای واردات خودرو بیش‌ از 25‌ هزار ثبت سفارش در خصوص خرید خودروهای خارجی معطل مانده است. اما حالا که به‌ گواه کارشناسان، کمبود عرضه در بازار خودرو در مقابل حجم تقاضا بار دیگر فنر قیمت را برای جهشی دیگر متراکم کرده است، دولت برای تعدیل این فشار به‌ فکر اجرایی ‎کردن طرحی است که پیشنهادی مشابه با ‌آن حدود یک ‎سال پیش ‌از سوی انجمن واردکنندگان به‌ اسحاق جهانگیری معاون ‎اول رئیس‎جمهور ارائه شده بود.
 
همچنین تردد خودروهای خارجی و استفاده از خودروهای خاص در سال های گذشته یکی از عوامل جذب گردشگری در مناطق آزاد اقتصادی بوده است، که تحت تاثیر قانون ممنوعیت واردات قرار گرفته است.
 
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «از هیات ‌دولت خواسته بودیم مسیر واردات خودرو بدون انتقال ارز و با منشأ ارز خارجی را برای شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان باز بگذارند، اما متاسفانه خرید خودرو خارجی برای بسیاری از مسئولان تداعی‎ کننده خروج ارز کلان است. این در حالی است که ممنوعیت واردات خودرو هم با توجه به ایجاد توقف در روند اسقاط خودروهای فرسوده و آلاینده، پیامدهای منفی گسترده‎ای دارد که خود موجب اتلاف منابع کشور است.»
 
اگر مقوله آزادسازی واردات خودرو در مناطق آزاد انجام شود، به دلیل اینکه خودروهای ملی نیز در مناطق آزاد وجود دارند فرصتی برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب نیز فراهم می‌شود.
 
مرتضی بانک، دبیر شورای ‎عالی مناطق آزاد در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد اعلام کرد: «مصوبه‌ای را از سوی این شورا برای واردات خودرو از مناطق آزاد به دولت ارسال کرده‌ایم و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده‌اند.»
 
مشاور رئیس‎جمهور افزود: «مصوبه مذکور که در قالب طرح اجرایی به ‌دولت ارسال شده، در حال کارشناسی است و به‌ زودی و پس از تایید آن در دولت اجرایی خواهد شد.»
 
صادق جلالی، مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش در همین خصوص اعلام کرد: «براساس مصوبه فعلی هیات‌ وزیران، مدت ماندگاری خودرو برمبنای ارزش دلاری خودرو هنگام ورود به‌ کیش محاسبه می‎شود.»
 
وی افزود: «قانون، تلقی استهلاک خودروهای وارداتی 12 تا 16 هزار دلاری را 13 سال، خودروهای 16 تا 20 هزار دلاری را 14 سال و خودروهای 20 تا 50 هزار دلاری را 15 سال مشخص کرده است. همچنین مدت ماندگاری خودروهای گران ‌قیمت بالای 50 هزار دلار نیز 20 سال تعیین شده است.»
 
مدیر توسعه ‌تجارت سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: «این مدت ماندگاری خودروها مشروط به‌ دریافت معاینه فنی و نظر کمیته فنی متشکل از پلیس راهور، مدیر اجتماعی و مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش است.»
 
 
براساس دستور العمل احراز استهلاک خودروهای منطقه آزاد کیش، مدت ماندگاری خودروهای گران ‎قیمت براساس میزان ارزبری آن‎ها مورد بررسی قرار گرفته است و حتی خودروهای بسیار باکیفیت، بادوام و کم ‎استهلاکی که بیش ‌از 50 ‌هزار دلار ارزش دارند، نمی‌توانند بیش از 20 سال در مناطق آزاد تردد داشته باشند، در حالی ‎که این خودروها گزینه مناسبی برای فروش در دیگر نقاط کشور به‌ جای اسقاط در خارج مرزهای ایران به ‎حساب می ‌آیند.
 
از آنجایی که همواره تقاضا برای خودروهای خارجی وجود دارد، اجازه واردات خودرو در مناطق آزاد می تواند به هدایت سرمایه به این مناطق نیز کمک کند و همسو با سیاست ارتقای خدمات گردشگری نیز عمل کنند.
 
عدم ‌تمدید مهلت ترخیص خودروهای مانده در گمرک
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به‌ عدم ‌تمدید فرصت ترخیص خودروهایی که در گمرک بلاتکلیف مانده‌اند، می‌گوید: «در حالی ‎که رکود تورمی بازار خودرو بررسی طرح واردات خودرو از مناطق آزاد را به ‌جریان انداخته، همچنان حدود هفت‌ هزار دستگاه در گمرکات مختلف کشور باقی مانده که دو هزار دستگاه آن در توقیف مراجع قضایی است و بالغ بر 800 ‌دستگاه نیز به ‎رغم داشتن اظهارنامه و برگ سبز گمرکی به‌ علت اتمام مهلت مصوب در ۱۶ تیرماه پشت در انبارها محبوس مانده‎اند.»
 
مهدی دادفر افزود: «براساس آخرین آمار ارائه ‎شده از سوی معاونت گمرک کشور، بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو خارجی اظهارنامه گمرکی گرفتند و بقیه هم دارای قبض انبار بوده و منتظر تکمیل پروسه ترخیص هستند.»
 
وی تصریح کرد: «ما به‌عنوان انجمن واردکنندگان خودرو با رئیس ‎جمهور، معاون ‎اول ایشان و وزیر سمت به ‎صورت رسمی مکاتبه کرده و در خواست تمدید ترخیص را ارائه کرده‎ایم؛ اما متاسفانه هیچ جوابی به‌ ما داده نشده است. اکنون این خودروها به‌ سبب تصمیمات سریع، دو سال و نیم است که در گمرک مانده و هزینه زیادی برای مالکان خود به ‎وجود آورده‌اند. این در حالی است که استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از مدل ساخت، باعث به‌ وجود آمدن ضرر هنگفتی برای مالکان آن شده است.»
 
وی اعلام کرد: «به ‎طور تقریبی ۲۰ درصد این خودروها برای نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو و بقیه برای اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به ‎صورت مستقل اقدام به واردات خودرو کرده‌اند.»
 
اعلام چنین طرحی به معنی ورود مشروط خودروهای دست دوم خارجی به بازار داخلی خواهد بود که می تواند شرایط بازار خودرو کشور را به کلی تغییر دهد، اما با توجه به سابقه مخالفت با طرح های قبلی واردات خودرو دست دوم، کمی بعید به نظر می رسد که واردات کلان چنین خودروهایی در دستور کار مسئولین قرار بگیرد، هرچند باید اذعان کرد که ایده کلی این طرح در صورت اجرای درست، می تواند بسیار راهگشا باشد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : 10 روز زمان میبره تا حمل بشه به شهر تون دوست عزیز
اشتری : امروز هم زنگ زدم گفتن فعلا خبری نیست.مثل اینکه بدجوری سرکارمون گذاشتن
احمد : جسارتا دروغی بیش نیست من هم آریزو 6 پرو خریدم گفتند خیلی زودتر از موعد به دستت می رسه چون بورس الان آریزو 8 و جی تی هست. به محض ثبت خرید متوجه خواهید شد.
اشتری : ببخشید 48 بندی
علی : برا 207 تبدیل فعال شده فک کنم به کلاس 60023 ما که فاکتور شدیم فردا تحویل میگیریم رینگ فولادی
اشتری : ببخشید .بند 49
اشتری : دقیقا بند 48 در مورد دیون هست و نوشته که در صورت افزایش از سمت دولت خریدار موظف به پرداخت مابه التفاوت هست
آرزو 6 جی تی : سلام لطفا جواب بدید ماشینهای که فاکتور شده شامل دیون میشه قراداد 49 بندی هستش مدارک هم رسیده مدل 4 هست؟
15 بهمن : سلام من پیش فروش تکمیل وجه 15 بهمن هستم و هنوز فاکتور نشدم
اشتری : قرارداد های 38 بندی شامل هیچگونه افزایش قیمتی نمیشن.قیمت قطعی