چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرین. : ساناز جان بابا ول کن تورا خدا روزی یه جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه بهمنی تا میگه چرا فاکتور نشدیم شما سریع میگی آره من هم مثل شماهم چرا فاکتور نمیشه آخه دوگانه ای یا بنزینی یکساله ای یا سه ماهه ما نمیدونیم با کدوم سازت برقصیم
رضا : معلومه که همش تاخیر داره ما j4 ثبت نام کردیم بعد ده ماه دادن خیلی امیدوار نباش
احد : سلام . شهریور ۱۴۰۲خودرو J7ثبت نام کرده ام و دی ماه تکمیل وجه شده .تحویلش بهمن ۱۴۰۲بوده . ولی متاسفانه تا حالا تحویل ندادند.کلیه مدارک اومده به غیر از خود ماشین . قبل از عید همه کارهاش انجام شده.الان دو ماهه که هیچ خبری نیس
امیر : سلام پذیرش 23 دی فاکتور نشدم
U : احسنت . ۲ ماه و نیمه .مبلغ قطعی رو به حساب واریز کردیم. و دیگه هیچ مبلغ اضافه ای نمیپردازیم .سایپا سود پول ما رو به جیب زده بازم طلبکاره
محسن x5 : سلام ثبت نام ۱۷ بهمن ایکس ۵ هستم هنوز پیامک شاسی نیومده واسم کسی هست که تو این تاریخ ثبت نام کرده باشه و شاسی شده باشه؟ یا اینکه اطلاعی داره از روند تحویل خودرو ممنون میشم راهنمایی کنید؟
مجتبی S3 : بله امروز چنتا تحویل دادن. کامنت هارو بخونین
S5SHAHRIVAR : بله منم هستم و خیلی های دیگر تکمیل وجه کردیم دیگه خیال شرکت راحته و با نامردی و دزدی تمام داره اقساطی ها را شاسی می‌کنه و تحویل میده
شاهین اتومات 24دی : میشه یه آماری بگیریم ببینیم تو همین سایت چند نفریم که فاکتور نشدیم
رضا : والا منم ثبت نام قدی شهریورم هنوز شاسی نشده کسی ام جوابگو نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده : سلام 6دنده تا آخر خرداد دیگه فاکتور نمیشه کارشناس ایران‌خودرو کفت تاخیر داره
یعقوب : فیزیک پلاک از کجا مشخصه؟ من تخصیص پلاک شدم و اماده تحویل هم شدم الان رفته روی صدور سند
حسینی : سلام امروز بروز شد
شاهین اتومات : 6 خرداد توی سامانه شاهین برنده شدم در تاریخ 20 مهر402 پیامک اومد ک 290 میلیون واریز وجه کن برای شاهین اتومات 23 مهرماه واریز انجام شد پذیرش 24 مهرماه 402 هم شماره قرارداد هم شماره پذیرش دارم در انتظار دعوتنامه قرارداد باشرکت سایپا بسته شده هفته چهارم اسفندماه 403
اسفندچشم انتطار : خاک برسر همه اونایی که الکی افزایش قیمتو به دهن میارن اون موقع کیر خرای سایپا این پیامارابخونه میگن اینا نفهمن بزار افزایش قیمت کنیم به گیر یه ادمای نفهم افتادیم اینجا فقط چسبیدن به افزایش قیمت فقط اونایی که سواددارن ازافزایش قیمت حرف نمیزنن
رانا+ : سلام 4 ماهه تکمیل وجه کردم الانم زنگ میزنم فقط میگن باید صبر کنی...
سورن دوگانه تحویل 30 دی : سلام داداشا بالاخره فاکتورشدم امروز تکمیل وجه23آذر انشاالله برای شمام هرچه زودتر فاکتور بشه دوستان
حمید55 : من تایید لیزینگم 11بهمن هست زنگ زدم نمایندگی گفت مجوز خروج نخورده.برا ماشین یه مدل پایینتر402 هم باید التماس کنیم .چقدر مسخره است
محمد : با سلام خدمت دوستان قبل از عید کسانی که در انتخابات مجلس شرکت کردند بروند پیش نماینده شهرشون مجلس باید پاسخگو باشه و وزیر بی لیاقت و ..... استیضاح کند اما از آنجا که نمایندگان عزیزتون رشوه گرفتن همه سکوت می کنند مخصوص اون قالیباف که هنوز یک قالی هم نبافته
اپشنال سفید تحویل 7 اردیبهشت : دوستان اپشنالی بنظرتون بیشتر واریزی ها روز چندمه از 28 تا 10؟