چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد تقی افشاری : سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالح : 14روز داداش
تحویل 31مرداد پیش فروش : محمد رضا شماره قرداد15198944 تکمیل وجه 26/3/1404
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو می‌نویسید،ممنون میشم
ساینا اس بهمن : تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار
مسعود : این که زنگ زدید گفتن 21 تیر تاریخ فاکتورها نیست تاریخ ارسال دعوتنامه شهریور هست
مسعود : نه آقا همون کوییک اس هم الان بیشتر از 50 روز کاری گذشته و فاکتور نکردن
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم