چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بابائی : تکمیل وجه 3اردیبهشت سخا 6اردیبهشت امروز فاکتور شد
ایگل : من ثبت نام تیر هستم 90 روزه تحویل سیستمی هفته قبل بوده یعنید7 آبان شکایت کردم سایت کرمان موتور الان از شرکت زنگ زده میگه تا اخر آذر صبر کن برای شاسی اگر نشد تماس بگیر.تازه میگه در بهترین حالت ممکن یک ماه بعد شاسی ماشین تحویل میشه
مسعود : پس دیگه gl نمیصرفه از کارخونه بگیری فقط ۱۳۰ سودشه که به خواب سرمایه نمی ارزه
مرضیه جی ال : وای خدا چقدر افزایش داشتن ما حدود 550 واریز کردیم و وقتی تحویل گرفتیم 850 بود تو بازار جی ال تحویلمونم همین شهریور بود
اکران : فک نکنم بدشانس تر از من وجود داشته باشه تحویل ۴ شهریورماه بودم ۱۷ مهر فاکتور شده زنگ زدم ایرانخودرو میگه رفته بازبینی نگران نباش تا آخر ماه میرسه دستت
اهورا : ما هم اینقدر صبر میکنیم تا شاهین جی بهمون تحویل بدن. من یکی با وجود اینکه شش ماه پیش تکمیل وجه کردم اما حاضر نیستم جی ال بگیرم
مرتضی : اتومات 30 آبان هنوز فاکتور نشده. در حالی که قبلا اتومات زودتر از دستی فاکتور می شد. خدا لعنتشون کنه.
مرتضی : سلام دوستان. کسی می دونه که چرا تارا اتومات فاکتور نمیشه. با اون سرعتی که پول رو گرفتن و کمتر از یک ماه کل هزینه رو پرداخت کردیم به نظر می رسید میخان زودتر از موعد تحویل بدن، حالا بعید میدونم حتی بتونن بدون تاخیر دستمون برسونن.
نیما : V1سفید فروش فوری طرح مادران تحویلی 29هنوز تحویل ندادن مشهد فکتور شده تیک حمل هم خورده ولی خبری نیست
نازنین : ببخشید تبدیل به شاهین جی ال ۳۳۰ ریختم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : نه شما اول ادب و احترام رو رعایت کن
مصطفی : دوستان ما یک سره پیام حضوری می آمد برامون تحویل حضوری زدیم ولی الان خبری از تحویل نیست دوستان کسی تحویل حضوری گرفته اعلام کنه خدا خیرتون بده
سمند سورن : بچه‌ها تبدیل اومده از کد فلان ب کد فلان ژنگ زدم نمایندکی میگه تبدیل به تیوفایو هست ولی باید72تومن دیگه واذیز کنی،ب نظرتون ارزشش داره؟
رانا 1404 : خواهشا هر کس فاکتور شد بیاد بگه اینجا،دلگرم بشیم
تحویل 30 مهر مشکی رینگ آلومنیوم : من هرچه با شماره 096440 تماس میگیرم وصل نمیشه کسی میدونه چطوری باید با ایران خودرو تماس بگبرم؟
ایوب تحویل مهر : من دیروز فاکتور شدم هنوز پلاک نشده
207 : سلام دوستان پانا پلاس بعد 30 مهر که فاکتور شده نوبت 30 آبان هست یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
ستاره : تحویل تیر بودین ؟؟؟؟؟
کوییک : حالا ما چیکار کنیم بیاییم پلاکت کنیم .
سارا : بچه ها با فاکتور شدن فقط آروم نگیرید پلاک نمیکنن اللن یه ماهه بچه ها پلاک نشدن