چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 39 نظر
X33 Cross cvt 35 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 تحویل تیر : سلام تاراv4 سفید پیش فروش ثبت نام دی ماه۱۴۰۳ صدور دعوتنامه۱۴اردیبهشت۱۴۰۴ قیمت کل۹۱۲۱۰۰۰۰۰۰ریال
بهزاد : منم شاهین g هفته چهارم مرداد هستم. فع خبری نیست. اگه بیاد تبدیل میزنم. احتمالا هم افزایش قیمت بخوره. و هم تکمیل وجه که کردیم آخرسر باز جی ال بدهند. طبق قرارداد مبلغ مازادو برمیگردونن تو حساب متقاضی. سایپا کارش حساب کتاب نداره فقط دنبال منافع خودشه.
آرمین : دقیقا چون منم ۶ بهمنیم فاکتور نشده
شاهین : حاظر من هفته ۴مردادماه هستم وهنوز هیچ پیامی نیومده اگر پیام تبدیل هم بیاد انتخاب نمیکنم ما که دو سال و خورده ای صبر کردیم برا جی این چن ماه هم روش وسلام شد تمام
آرش خریدار j4 مشکی : سلام بعد از سه تا چهار ماه پس از تحویل واریز میکنن البته اگر بخواهید میتونید زودتر برید یه شکایت ثبت کنید
X5 : سلام کسی اطلاع داره صدور پلاک و مدارک چه زمانی سبز میشه صدور پلاک سبز بشه یعنی چه
یوسف : خرداد بودیم ۱۳ اسفند پیامک اومدمهلت واریز . ۲۷ اسفند زمان تحویل خودرو رفیقم ۱۸ ام واریز کرد ۲۷ ام زنگ زدن بیا ماشین ببر من دیر متوجه شدم تا پول جور کنم ۲۷ ام واریز کردم ۱۱ اردیبهشت تحپیل گرفتم. میخوام بگم زود واریز کنی همون ماه ب ۱۰ روز نشده خودرو رو تحویل میگیری
سالار : جناب کذاب نباش شما خودت احتمالا کلا اهل دروغ هستی همه رو مثل خودت میبینی من به حرف اکتفا نمیکنم چیزی که دیدم رو قبول دارم محمد همکار منه ما با اختلاف یک روز پول واریز کردیم اون 5 شهریور من 6 شما و رفقاتون هم اگه به چیزی اعتقاد دارید شک نکن این تهمت دروغگویی که به من نسبت میدی رو روزی خواهی تاوان داد که دستت از همه چی کوتاه اگه این سایت میشد مستند بزاری بهت اسنادش و میزاشتم حالا هر طوری دوستان میخوان فکر کنن و خیال بافی کنن راحت باشن اگه دنبال دروغ بودم میگفتم خودم فاکتور شد که هنوز منتظرم عزت زیاد
بهارj7 : دوستان واریز نقدی های مربوط به j7هم همینطور فرایندش طولانی و با تاخیر فراوان هست ؟
صدرا : از این لیک وارد مشاهده وضعیت بشید https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
x55pro : من تاریخ درخواستم 23 بهمن نقدی بود هنوز فاکتور نشدم
قاسم : خوب من زدم فاکتورم شد پیش فروش 31فروردین
اطلس مهر 27 : برگه رو ااز کجا بیاریم
قاسم : سورن ef7 گذاشت بودن
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : کد1175فاکتور نشدم. اونوقت 1179فاکتور شده؟!!!! شما دروغ میگین یا عوامل سایپایین یا باروان ما بازی میکنید کدومش؟
اطلس 18مهر : مبارکتون باشه.انشالله به خوشی استفاده کنید.ماروهم دعا کنید...ممنونم ازپاسخگوییتون.
reza : اطلس 8 مهر چه رنگی بود ماشین
تحویل خرداد : سلام من نمی‌دونم اگه قراره رانا تولید نشه چرا باز پیش فروش کردنش ...آدم شاخ در میاره ..مشخص نیست اینا واقعا مشکلی عقلی دارن یا ما رو بی عقل فرض کردن ....من اگه سورن موتور پژو میخواستم خب اونو ثبت نام میکردم ...دوستان متحد باشید و هر روز زنگ بزنیم ایرانخودرو ...من قبلا هم تو همین سایت گفتم تعداد تماس ها رو ببریم بالا تا بفهمن ما فقط رانا میخواهیم یا تبدیل به درد بخور و با قیمت مناسب
29بهمن : هرکی پایه اس بریم در خونه ننه سایپا لایک کنه✊
نگین .ایکس 55 پرو : با سلام دوستان اگر کسی اطلاع داره مدل 404 کی فاکتور میشه لطفاً اطلاع رسانی کنه.نمایندگی که جواب درست نامیده گرفتار شدیم