چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt اسفند : مدت زمان فاکتورهای cvt داره بیشتر از 5 ماه میشه. 5 ماه رو رد کرد🤦‍♂️بزرگترین اشتباه ثبت نام در سایپا بود
بیژن : تحویل سیستمی چه روزی بود ؟
شاهینg : کل فروش فوق العاده ۳هزار تا معوقه هست با شماره پذیرش که نیست داداش
X5 : دیروز ۴۰درصد کارکنانش اخراج کرد جلسه گذاشتن مثل ایران خودرو گفتن قیمت دستوری قبول نداریم اینا کلابردارن همصون
داریوش : اصلا طرفدار نداره چاره ای نداریم از قدیم گفتن کشک خاله مونه بخوریم هم پامونه نخوریم هم پامونه شما اگه جایی سراغ داری بگو ما هم بریم یه دونه بگیریم سوار بشیم
علی واریزی 26اسفند : خدا ازتون نگذره خدا لعنتتون کنه،روزی صد بار چک میکنم تحویل سی روزه اینطوری؟؟الان 5ماه داره میگذره امروز زنگ زدم میگه اخرین فاکتور برای 25اسفند چند ماه دیگه باید منتظر باشیم تا 26اسفند ها هم فاکتور بشن خدا لعنت کنه تمام مدیران سایپا که انقدر مردم سرکار میزارن همه مون گرفتاریم
محمد : باسلام اون بنده خدایی که شماره پذیرش 12059390تقریبا 2400نفر جلوتر از شما هستن باید اونا فاکتور بشه تا نوبت شما بشه
شاهین‌خرداد : سلام‌شاهین‌gخرداد‌ واسه‌کسی‌دعوتنامه‌امده‌ ؟؟؟؟
حمزه شاهین جی : مبارک باشه انشاالله چرخش ب شادی و خوشی بچرخه دوست عزیز..
شاهین : اصلاشاهینG1404توبازموجودهس؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : نه من فاکتور نشدم 31 خرداد موعدم بوده که هنوز خبری نست
151 : سلام،یعنی بسلامتی آماده فاکتور و تخصیص پلاک
سورن پلاس : سلام داخل اخرین تحویلی دهه چندم زده ؟
دنا آپشنال : سلام دوست عزیز لطفااول شماره قرارداد بنویس
دنا 6دنده 31تیر : اونجوری که نوشته بودن بلا فاصله فاکتکر شده .شما اون روز گفتین فاکتور شدم
ار اس سفیدمشکی : من واریز 27اردیبهشت تحویل سی روزه هنوز فاکتور نشدم تو چطور 29 اردیبهشت فاکتور شدی 12274730
تبدیل : به ساحل و هومن ،مبارکتون. باشه ،پیر شدیم هممون
تبدیل : دقیقا درست گفتی داداش ،من به دوستم گفتم اینا دارن تاخیر میدن ،گفت مرد حسابی سه ماه پول دستشون بوده یکماه هم به شما تاخیر میدن 😏،در کل پیر شدیم تو این چهار ماه ،یه جنگ دیدیم یه افزایش قیمت ،یه تعطیلات تابستانی زودتر از موعد ،یه اعتصاب کامیونداران ،نکنید دوستان بخدا نمی ارزه ،آزاد دوم ل پایین تر بگیرید ،الان ماشین صفر همش استرسه ،
Mary : ماشین باید 11 اسفند تحویل می گرفتید تازه تحویل گرفتید؟
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : مبارکتون باشه میشه بگید رینگتون فولادی هست یا المنیوم؟