۵ پیشنهاد مالی قطعه سازان برای حل چالش نقدینگی

 

۵ پیشنهاد مالی قطعه سازان برای حل چالش نقدینگی

 
در شرایطی که میزان مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به رقم بی سابقه ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده، قطعه سازان با ارایه ۵ پیشنهاد با سیاست گذاری وزارت صمت و همکاری خودروسازان، در تلاش برای حل چالش های خود هستند.
 
تازه ترین گزارش انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو از تعطیلی و نیمه تعطیلی ۴۰۰ واحد قطعه سازی از ۱۲۰۰ قطعه ساز رسمی خبر می دهد.
 
یکی از اصلی ترین دلایل این امر اینست که اصلاح قیمت های فروش قطعات با وجود افزایش های چندباره قیمت های مواد اولیه و نهاده های تولید، به موقع صورت نمی پذیرد، بنابراین در سال ۹۸ خودروسازان و قطعه سازان با زیان قابل توجهی مواجه هستند.
 
بر اساس این گزارش ارزش روز دارایی های قطعه سازان کشور بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که ارزش روز دارایی های خودروسازان بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که در مجموع دارایی های صنعت خودرو به حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که ۵۵۰ هزار نفر اشتغال قطعه سازان و ۱۵۰ هزار نفر اشتغال خودروسازان را شامل می شود که کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو را به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسانده است.
 
براساس این گزارش کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که مطالبات معوق به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخش دیگر به علت توانمندی خودروسازان در بازپرداخت زنجیره تامین است. در صورت کسر چک های خرید دین واگذار شده به بانک ها از طریق زنجیره تامین، مطالبات معوق بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است.
 
قطعه سازان در این شرایط ۵ پیشنهاد بابت حل مشکلات این صنعت با سیاست گذاری وزارت صمت و همکاری خودروسازان مطرح کرده اند.
 
افزایش فوری و بدون قید و شرط حداقل ۶۵ درصد علی الحساب میانگین قیمت قطعات خودرو به عنوان نخستین پیشنهاد مطرح شده است.
 
انجماد اصل بدهی بانکی خودروسازان و قطعه سازان به نظام بانکی و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق شدن اقساط بانکی و گرفتاری هرباره از بابت اخذ استعلام ها و واریز کل مبلغ تسهیلات، تهیه فاکتور و اخذ مجدد تسهیلات نیز از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی قطعه سازان است.
 
انتقال بدهی های دولتی قطعه سازان به خودروسازان و تجمیع و انجماد یک ساله بدهی های دولتی صنعت خودرو به سازمان تامین اجتماعی، دارایی و یا تقسیط بلندمدت با اقساط قابل پرداخت و بخشودگی جرایم سومین پیشنهاد قطعه سازان برای رفع چالش ها است.
 
از دیگر پیشنهادهای قطعه سازان می توان به تامین کسری نقدینگی قطعه سازان به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت تحقق جهش تولید و تسویه بدهی معوق خودروسازان به زنجیره تامین داخلی با میزان ۹ هزار میلیارد تومان با ارائه تسهیلات مناسب به خودروساز یا همچنین روش های دیگر مثل فروش اموال مازاد و افزایش حد اعتباری آن ها نزد بانک ها با توجه به اصلاح ساختار مالی و اعطای تسهیلات بانکی به قطعه سازان به صورت مستقیم و استفاده از شیوه هایی نظیر خرید دین، گشایش اعتبار اسنادی داخلی در مجموع به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که با تکیه بر این راهکارها بتوان بخشی از مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف کرد.
 
در عین حال تخصیص ارز کافی به صنعت خودرو حدود ۴ میلیارد دلار در سال از روش های موجود و تامین بخشی از این نیاز (حدود یک میلیارد دلار) با صدور مجوز واردات بدون انتقال ارز از پیشنهادهایی است که این روزها بر اجرای آن تاکید شده اما با سکوت بانک مرکزی مواجه شده است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : سلام طاها جان ❤️😘 مبارکت باشه چرخش برات بچرخه چقدر سود تاخیر بهت دادن
اسماعیلی : 26 اردیبهشت 1403 مبلغ 231 میلیون جهت سهند s واریز کردم . تحویل هفته چهارم اسفند بوده ، الان هم اردیبهشت 1404 داره تموم میشه ولی خبری از دعوتنامه و واریز قسط دوم نیست . لطفاً راهنمایی کنید ، بعد از یکسال تکلیف چیه ؟ آیا این عدالت اجتماعی است چرا خودرو سازها خلف وعده می کنند
دستی اسفند : سلام ردیف قرار داد هم بگید
حمیدی : سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا می‌خوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
شاهین : منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
حامد : مبارکه چه رنگی بود
حامد : خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
کوانج : سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
آیدین سالاری : سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : مگه من گفتم عیبه
امیر : نه روز هایی تعطیل هم حساب نمیشه
هادی : اگر 10 تومن بود من مال تو هم میدم ساده هستی
هادی اریزو : میره
سورت تحویل 3تیر : سلام احتمالا تحویل حضوری منظورش هست؟
رضا : سلام. خودروی دنا اتومات شما چه رنگی سفارش داده بودید؟
محمد 19مهر : اصلا فکر کن ما تغییر کردیم شما که تغییر نمیکنی میومدی از حقت دفاع میکردی متاسفانه مشکل ما ایرانی ها همین فقط بلدیم تز بدیم همین اگه مرد عملی خودتم میومدی من به شخصه واسه حق خودم رفتم نخیر داداش ما با دیدن سود تاخیر تغییر نکردیم به من شخصه گفت دو هفته دیگه تکمیل میشه و شما جزو اولین ها هستی فاکتور میشی من دو هفته دیگه صبر میکنم اگه شروع به فاکتور نشد با بچه هایی که اومده بودن شماره هاشون و گرفتم هماهنگ میشم میریم اونجا دوباره
کوییک gxrl : الکی زده تمام کوییک ها 8سوپاپ هستند
کوییک rs : آقا توحید من تبدیل زدم پیش فروش بودم تاریخ پذیرش اردیبهشت 1403بودم کوییک gxrl که دعوت نامه پیشنهادی برام اومد کوییک rs که13 بهمن تکمیل وجه کردم که گفتن یک هفته الی 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدیم الان سه ماه گذشته هنوز فاکتور نکردن
محمد محمدی : الان من 13 اسفند تکمیل وجه کردم فوقالعاده تحویل 11 خرداد.. 8400 هم واریز کردم.. جریان اون 280 چیه چجوری واریز کنم؟؟ چون تو سایت ایرانخودرو نیستش