نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

دوج چلنجر (Dodge Challenger) نام تجاری سه نسل از خودروهای تولیدی این شرکت است که در طی سال های متمادی روانه بازار شده است. اگرچه اولین خودرو با نام دوج چلنجر Silver در سال 1959 چشم به جهان گشوده است، اما در سال های  1970 تا 1974، رسماً نسل اول این خودروها تحت عنوان ماشین های پونی (Pony Cars) که طراحی آن ها بر پایه پلت فرم کرایسلر (Chrysler) بود، ساخته و به بازار عرضه شد. پس از معرفی نسل دوم خودروهای چلنجر در طول سال های 1978 تا 1983، نسل سوم این خودروها در سال 2008 طراحی و ساخته شد.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر از جمله خودروهایی است که کار خود را با به کار گیری موتورهای Six Pack و Hemi 426 شروع کرد. این نوع موتورها به گونه ای هستند که بسته به نوع کاربراتور به کار رفته در آن ها، توان یا قدرت موتور متفاوتی تولید می کنند. از نقطه نظر ظاهری، به طورکلی در دوج چلنجر، چراغ های جلو اندکی تورفته تر هستند که این مسئله همراه با طراحی و قوس بسیار زیبای بدنه، حس خشمگینی و قدرت را به خوبی به بیننده القا کرده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

برای طراحی و ساخت چلنجرهای اولیه از خودروی باراکودا (Barracuda) الگوبرداری شد، با این تفاوت که فاصله بین محورهای جلو و عقب در چلنجر به اندازه 5 سانتی متر بیش تر از باراکودا بود. این نوع چلنجرها، در دو مدل ساده و اسپرت با قدرت موتورهای مختلف تولید می شدند که مدل اسپرت آن ها به "RT" یا "Road and Track" معروف شده بود.  از جمله معایب این خودرو می توان به کم بودن میدان دید راننده در جلو و نیز بزرگ بودن بیش از حد اتاق اشاره کرد.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

به طورکلی، موتورهای مورد استفاده در چلنجر سه نوع بودند: (1) موتورهای مجهز به کاربراتور چهار دهانه با قدرت 375 اسب بخار، (2) موتورهای مجهز به کاربراتور دو دهانه با قدرت موتور 390 اسب بخار، (3) موتورهای Hemi 426 با قدرت 425 اسب بخار. این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت دارای گیربکس 4 سرعته دستی بوده است که البته در حالت سفارشی، امکان تغییر آن به حالت اتوماتیک نیز مقدور بوده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

از میان همه خودروهای تولیدی این شرکت، مدل دوج Trans AM نمونه خاصی از چلنجر بود که به طور خاص برای شرکت در مسابقات رالی تولید شده بود. در این مدل از آپشن هایی نظیر سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای بهبود یافته استفاده می شد. گذشته از همه این ها، در این مدل کاملاً استثنایی، سایز چرخ های جلو و عقب با یکدیگر متفاوت بود. گفتنی است، سه خودروی عضلانی معروفی که در آمریکا که همیشه با یکدیگر رقابت داشته اند شامل فورد موستانگ، شورلت کامارو، و دوج چلنجر بوده اند. اگرچه بنا به گفته عده معدودی صاحب نظران عرصه خودروهای کلاسیک، خودروی فورد بیش از دو رقیب دیگر به پلت فرم قدیمی و باستانی خود پایبند بوده است و در ظاهر آن تغییرات کم تری به چشم می خورد، اما در حقیقت باید گفت اصالت دوج چلنجر بیش تر از فورد بوده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر
نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

تفاوت دوج با رقبای خود در این است که طراحان این خودرو علاوه بر در نظر گرفتن بهترین ها در سیستم قدرتمند موتور، از راحتی و رفاه سرنشینان صرف نظر نکرده اند؛ درحالی که در خودروهای کامارو و موستانگ سازندگان، بیش ترین توجه را صرفاً نسبت به سیستم موتور به ویژه در قدرت های بالای داشته اند. ازاین رو، به همین دلیل است که از نظر کیفیت سواری و راحتی سرنشینان، دوج نسبت به دو رقیب عضلانی خود برتری محسوس تری داشته است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

هم اکنون دوج چلنجر در سه مدل متداول RT ،SXT و SRT8 در حال تولید و عرضه به بازار جهانی است که در ادامه به اختصار به بیان مشخصات اصلی آن ها پرداخته می شود. گفتنی است، علاوه بر این سه مدل، در سال 2012 نیز دو مدل دیگر با نام های Rally Redline و Yellow Jacket به سایر مدل های این خودرو افزوده شده است.

 

چلنجر SXT

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر SXT با داشتن موتور V6 به حجم 3,600 سی سی می تواند 305 اسب بخار نیرو تولید کند. نیروی موتور به واسطه سیستم انتقال قدرت 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. گفته شده است، مصرف سوخت این خودرو در شهر و بزرگراه به ترتیب 15 و 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی می باشد و قیمت آن چیزی در حدود 25,145 دلار برآورد شده است.

 

چلنجر RT

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر RT به وزن 2,404 کیلوگرم با داشتن یک موتور V8 به حجم 5,700 سی سی می تواند پس از تولید 376 اسب بخار نیرو، آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل کند. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی برابر با 18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه برآورد شده است و قیمت آن نیز در حدود 29,995 دلار اعلام شده است.

 

چلنجر SRT8

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر SRT8 با وزنی معادل 1,887 کیلوگرم، در واقع جزء قدرتمند ترین ها به شمار می رود که با داشتن یک موتور V8 به حجم 6,400 سی سی می تواند 470 اسب بخار نیرو تولید کند. میزان مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب 20 و 12 لیتر برآورد شده است. گفتنی است، قیمت این چلنجر پرقدرت چیزی در حدود 44,125 دلار اعلام شده است.

آن چه در این تاریخچه کوتاه از نظر شما گذشت، در واقع گذری بود بر سرگذشت دوج چلنجرهای کلاسیکدر خاتمه امیدواریم این نوع مقالات که از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 1Car از دریافت نظرات، دیدگاه ها، و پیشنهادات شما بسیار استقبال می کند. با ما همراه باشید!


منبع

Edmunds

برچسب : دوج , چلنجر , کلاسیک , عضلانی , ماسل , اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

27 نظر

فرهام
1

من داج داشتم ولی ماشین خوبی بوده و صدای زیادی داره
17:30  1402/08/04
گزارش
پاسخ دادن
ارمين
6

اونايي ك ميگن بوگاتي سريع خواهشن چيزي نميدونن نگن دوج ماشين توليد انبوه قيمتش ١/٨ بوگاتي نما يندگيش زياده بوگاتي كلن ٧٠ تا توليد شده ادم معمولي نميتونه بخرتش پس الكي مقايسه نكنيد اينارو حالا بماند ك بازم دوج دوس داشتني تره😎😎
00:57  1396/12/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
7

من دوج خیلی خوشم میاد واقعا عالیه مخصوصا سری دیمون
من ماشینایی که فیس خشن دارن رو دوس دارم
14:14  1396/04/01
گزارش
پاسخ دادن
چلنجر باز
7

با سلام خدمت چلنجر باز ها خدمت تون عارضم که مدل جدید دودج چلنجر اس ار تی ملقب به هل کت یا گربه جهنمی درسال 2016دست به تولید زده و این خودرو را با متور 6300سی سی وقدرت 707 اسب بخار عرضه میشود که بین دو رقیب هم ولایتی خود یعنی فورد شلبی و شورلت کامارو زد ال 1 حرف اول را میزند جهت اثبات این مصعله سرچ کنید بخونید
00:53  1395/06/06
گزارش
پاسخ دادن
arash 25
4

عالی ترین ماشین دنیاست خیلی هم ارزونه در هر حال عالی ترین ماشینه
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
19:47  1394/10/06
گزارش
پاسخ دادن
امین
10

من و دادشم قرار بود از منطقه ازاد جلفا کامارو بگیریم ولی الان یه دوج چلنجر گرفتیم واقعا یه حس و حال دیگه ای داره صداش قیافش موتورش واقعا محشره نمیتونم توصیفش کنم خیلی وحشیه امیدوارم همتون تجربه کنیین
17:31  1394/02/16
گزارش
پاسخ دادن
عليرضا
4

ماشين هاي دوج به اين خاطر پرمصرف بودن چون بنزين اون موقع مفت بوده
16:26  1393/06/26
گزارش
پاسخ دادن
Pourya love all
5

عكساي قشنگي بود ولي اين ماشيناي ١٠ اسب بخاري كه جوني ندارند !!! الان سريع ترين ماشين دنيا بوگاتي ويرون هست با بيش از 500 كيلومتر در ساعت سرعت داره . شك ندارم اگه دو تا بال بهش اضافه كنند پرواز بكنه!!!
19:01  1393/04/11
گزارش
پاسخ دادن
محسن
16

داداش کی گفته بوگاتی 500 تا میره 431 میره اونم به زور این ماشینی هم که میفرمایید 10 اسب بخار داره لازم به ذکره که نزدیک به400 اسب بخار نیرو داره
22:16  1393/12/11

گزارش
persian mastiff
9

هر ماشین طرفدارای خاص خودشو داره اونایی ک عشق امریکایین ب خاطر سرعتشون نیس ب خاطر اون موتور هشت سیلندرو بدنه عضلانیو موتورشونن البته امریکاییا هنسیو دارن ک روی بوگاتیم کم میکنه ولی اگه همه ب خاطر سرعت بودن ماشینای دیگه طرفدار نداشتن تازه ماشینی ک ۴۰۰ تا سرعت بره و دو ملیون دلار پولش باشه کجا میشه استفاده کرد مردم همیشه دنبال اسپرتای ژاپنی المانی امریکایین ک کم خرجو راحت تیون بشه و خوراک مسابقات خیابونیی هستن
17:00  1394/10/14

گزارش
پوریا
4

داداش بوگاتی مال پیرمرد های خستس
دوج چلنجر هلکت 800 اسبی یا دیمون 840 اسبی هم 10 اسب بخاری نیستن
خواهشا رو ریاضیت کارکن
15:44  1398/05/04

گزارش
پوریا
3

با این حال عشق است نیسان جی تی ار بوگاتی هم نهایت بتونه یه پیکان باشه
15:46  1398/05/04

گزارش
peyman
2

خوبه.حال کردم
22:58  1393/01/18
گزارش
پاسخ دادن
hadi
8

دوج همیشه بخاطر ساختن مدلهای چلنجر تحسین شده.علت نفروختنش این بوده که اگر کسی می خواست با همچین پولی ماشین برداره احتمالا یک هاچ بک مدرن میگرفت که مصرفش کم باشه و کاربردی. نه یه گرگ بنزینی که هیچ وخت ازخوردن بنزین سیر نمیشه.
19:58  1392/12/16
گزارش
پاسخ دادن
ا
8

بانظرت کاملا مخالفم چون چیزی از دوج نمیدونی شاید برای شماپول حرفه اول باشه
22:14  1393/02/10

گزارش
صابر
0

تو تبريز زياد شده از اين دوج ها ولي نيمدونم اصن شكلش يه جوري هستش ! خيلي بيريخته
12:50  1392/12/16
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به حمید:
کاربر گرامی، با کلیک بر روی نام بالای هر عکس، به صفحه اطلاعات همان خودرو هدایت خواهید شد و در آنجا می توانید از میزان مصرف سوخت آن خودرو مطلع شوید. برای مثال، میزان مصرف سوخت دوج چلنجر SRT8 به این قرار است:
مصرف داخل شهر: 20 لیتر در هر یکصد کیلومتر
مصرف در بزرگراه: 12 لیتر در هر یکصد کیلومتر
سیکل ترکیبی: 16 لیتر در هر یکصد کیلومتر
15:33  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
حمید
1

دوج مصرف بنزینش چقدره؟
13:25  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
نگار
2

ماشین خیلی خوبیه ولی خیلی بد فروشه
01:16  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
متین
3

بسیار خوب و زیبا و جذاب بود
21:18  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
4

واقعا ممنون
خودروی رویوهای من همیشه داج چلنجر بوده
و به نظرم خیلی هم کمتر از موستانگ و کامارو تغییر کرده
بازم ممنون
به امید روزی که بالاخره بخرمش
14:57  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهدی
4

اگه امکان داشت این جور ماشینها با قیمت کمشون به بازار بیان بعید میدونم کسی سمت خرید هیوندا جنسیس کوپه میرفت.
02:22  1392/01/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد کشاورز
10

دوست داشتنی ترین دوران دنیای خودرو به نظر من همین دوران دهه 70/80 خودروهای عضلانی آمریکاست
واقعا خودرو های جذاب و قدرتمندی بودند
پ.ن: با تظکر از مطلب
18:22  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mamad ali
6

مدل های قدیمی چجوریه که قوی تر بودن؟
12:18  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
Amir
4

دمت گرم همین جوری ادامه بدی خوبه...
10:48  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: آرمین
2

ممنون
09:57  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m
2

20لیتر!!!
09:42  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
R : آره منم شنیدم که مهر رو دارن میدن. خداکنه آبان هم زود تر راه بیوفته.
فربد : سلام دوست عزیز شما تحویل چند شهریور هستید؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : بزودی ساینا اس 650م بالاتر میشه در ماههای اتی بالای 700هم میره بالا
نصیحت پدر بزرگ ریش سفید با 40سال تجربه اقتصادی : در ماههای اتی شک نکن 207 دنده ای به قیمت 1میلیارد گیرت نمیاد چون ساینا اس بالای 700میلیون میه
احمد از شیراز : خواهش شماره پذیرش بزارید اگر فاکتور شدید . پذیرش 4 شهریور هنوز فاکتور نشدم 12334198
پیش فروش 31مرداد : منم سایت خراسانم از بیستم اماده جهت تحویله
نسترن 207 تی یو : قیمت خودرو شدیدا افزایش خواهد یافت
پیش بینی های کارشناسان بازار خودرو و بازار سرمایه : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره که قیمتها به شدت افزایش خواهند شد دیگه با این قیمت نمیتونید خودرو بخرید
رانا تحویل31شهریور : آقا حمید شما واقعا فاکتور شدی؟! من 18 تیر تکمیل کردم هنوز از فاکتور خبری از فاکتور نیست
حمید شهریورواریزی 21تیر : سلام بله میشه اسناد برگ سبز که از طریق پست میاد .بعدشم تو کاستومر خیلی از مراحل بروز نیست تو سایت نمایندگی دیده میشه. درسته فکرتم درگیر نکن .من تحویل شهریور هستم فاکتور شدم پلاک نیومده بود امروز رفتم نمایندگی پلاک هم صادر شده بود ولی تو کاستومر نبود
کوییکRs : فکر میکنم برحسب روز تکمیل وجه دارن جلو میرن برای شما 4روز بعد هست
علوی : سلام من 24 تیر پول واریز کردم 3 شهریور پذیرش شدم کاش ثبت نام نمیکردم پولم میدادم طلا خیلی بهتر بود ماه دیگه باید قسط بدیم بنظر شما ماشین بیاد بفروشمش بازار ذاره