چرا کیت های آب سوز کردن خودرو در 99/9 درصد مواقع کلاه برداری است؟

 

چرا کیت های آب سوز کردن خودرو در 99/9 درصد مواقع کلاه برداری است؟

 

در سالهای گذشته کیت‌های مخصوص به آب سوز کردن خودرو در سرتاسر جهان با کدی موسوم به HHO به فروش رسیده‌است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر از چندگاهی فردی یا شرکتی مدعی ساخت وسیله‌ای شده که با نصب آن خودروی شما آب سوز می شود. در ادامه قصد داریم نگاهی به این ادعاها داشته باشیم و ببینیم که آیا عملا این مسئله امکان پذیر است یا خیر؟

 

 

کیت آبسوز ایرانی خودرو
 

 

گفتنی است که در سال ۱۳۹۸ نیز با توجه به موج خبری در خصوص این طرح٬ در قالب مقاله‌ای به ابعاد علمی این موضوع پرداخته بودیم٬‌ اما حالا با توجه به فروش کیت‌های آب سوز با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومانی و دست یابی به شواهدی تازه٬‌ بر آن شدیم که با نگاهی دقیق‌تر موضوع خودروهای آب سوز را بررسی نماییم!

 
 
خودرو آب سوز
 

این کیت‌ها به هیچ عنوان اختراع تازه یا یک اختراع ایرانی نیستند و در سطح جهانی عموما با نام «HHO generator» شناخته می‌شوند. در واقع از یک الکترولیز برای تقسیم آب (H2O) به مولکول‌های پایه خود یعنی 2 هیدروژن و 1 اکسیژن استفاده می‌کنند.

این سیستم به تنهایی قابلیت کار کردن ندارد و شما مجبور هستید تا همچنان از سوخت اصلی موتور استفاده کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید٬‌ مشابه چنین کیتی اخیرا در ایران نیز معرفی و نصب می‌شود که علیرغم تبلیغات اولیه «خودرو آبسوز» همچنان به استفاده از بنزین نیازمند است و در واقع به عنوان مکمل برای کاهش مصرف سوخت معرفی می شود٬‌ هرچند در این زمینه نیز کارایی لازم را ندارد!

شماتیک کاری سیستم HHO
 

چرا کیت آب سوز کار نمی‌کند؟

سیستم الکترولیز موجود در این کیت‌ها که نیروی خود را از طریق دینام خودرو (با بازدهی بسیار پایین تامین می‌کند)٬ با تولید یک نوع گاز قهوه‌ای رنگ که از هیدروژن و اکسیژن بدست می‌آید، آن را به درون محفظه سوخت اضافه می‌کند تا موتور خودرو علاوه بر سوخت اصلی هیدروژن نیز بسوزاند٬ این نوع گاز معمولا در صنعت جوشکاری کاربرد دارد و نمی تواند به عنوان سوخت کارایی داشته باشد٬‌ اما وجود این گاز برای قانع کردن خریدار این کیت‌ها که قرار است ماجرای آبسوز شدن خودرو خود را باور کنند٬‌ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کیت خودرو آب سوز کلاه برداری
 

 

این کیت‌ها به طور معمول از سلول‌های خشک برای انجام این کار استفاده می‌کنند. این سلول‌ها در نقش قطب مثبت و منفی برای برق گرفته شده از دینام خودرو عمل می‌کنند. در مورد بازدهی دینام٬‌ باید گفت که تامین برق از دینام عملا به معنای افزایش مصرف سوخت خودرو و فشار به سیستم برق رسانی است و الکترولیز کردن آب با این شیوه به خودی خود بازدهی منفی دارد و میزان سوخت مصرفی٬‌ به هیچ عنوان با هیدروژن تولید شده٬‌ جبران نمی‌شود!

 

خودرو ابسوز
 

 

از نظر الکتروشیمیایی، هیدروکسید پتاسیم (KOH) با افزایش رسانایی الکتریکی آب موجب انتقال آسان‌تر جریان میان صفحات فلزی می‌شود و از یخ‌زدگی آب درون مخزن در سرما جلوگیری به عمل می‌آورد. گاز تولید شده که معمولا حجم ناچیزی هم دارد٬ توسط خلا موتور به منیفولد ورودی کشیده می‌شود٬‌ تا به ظاهر در موتور خودرو مصرف شود.

گرچه تمامی این موارد از نظر تئوری قابل انجام است، اما نیاز به انرژی بسیاری زیادی برای این انجام فرآیند وجود دارد.

به طور مثال در یک تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه اسکندریه مصر توانستند سیستمی برای تولید و تزریق «اکسی هیدروژن» به درون محفظه منیفولد ایجاد کنند٬‌ اما در نهایت این آزمایش برای یک خودرو روزمره قابل استفاده نبود.

 

خودرو ابسوز
 

 

گرچه در همین تحقیق به علت استفاده از تجهیزات اندازه گیری آماتوری و نبود امکانات و تجهیزات در حد و اندازه یک مرکز تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروسازی، نمی‌توان اعداد اعلام شده توسط آن را تایید کرد.

بزرگ‌ترین مشکل سیستم‌های آب سوز کردن خودرو مربوط به قوانین ترمودینامیک و میزان انرژی مورد نیاز برای انجام چنین فرآیند شیمیایی پیچیده است.

قانون اول ترمودینامیک که به آن اصل بقا انرژی نیز می‌گویند. عنوان می‌کند که انرژی نه خلق می‌شود و نه از بین می‌رود. بلکه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می‌شود.

در قانون دوم ترمودینامیک نیز بیان می‌شود که تمامی فرآیندها تنها در یک جهت امکان پذیر است.

موتور هیدروژنی تویوتا یاریس
 
در موتورهای هیدروژن سوز تحقیقاتی از یک مخزن ویژه حمل هیدروژن استفاده می شود٬ چرا که الکترولیز کردن آب با استفاده از برق خودرو از نظر ترمودینامیکی با بازدهی منفی همراه است و نمی توان انرژی مصرف شده برای الکترولیز را با سوزاندن هیدروژن جبران کرد.

براین اساس سیستم‌هایی برای استفاده از هیدروژن در خودروهای احتراق داخلی معرفی شده‌اند٬‌ اما تمامی این سیستم‌ها مجهز به یک مخزن جداگانه ذخیره ساز هیدروژن هستند و نیاز به شارژ مجدد هیدروژن دارند که تامین هیدروژن خالص به شدت پرهزینه است، اما در کیت های اصطلاحا آبسوز چنین موردی وجود ندارد و شاهد نصب قطعاتی در راستای تبدیل آب خالص (آب مقطر) به هیدروژن هستیم که البته کارایی نمایشی دارند و در عمل تغییری در عملکرد مثبت موتور ایجاد نمی‌کنند.

یک کارشناس مهندسی شیمی٬‌ در رابطه با سیستم شیمیایی کیت‌های خودرو آبسوز می‌گوید٬‌ «به طور کلی هیدروژن یکی از ترکیب پذیرترین و فعال‌ترین عناصر در جدول شیمیایی است است و رها سازی هیدروژن خالص در منیفولد ورودی خودرو نمی‌تواند کارایی موثری بر کارکرد موتور داشته باشد٬‌ چرا که هیدروژن قبل از رسیدن به محفظه احتراق٬‌ قطعا با هوای ورودی موتور ترکیب شده و عملا بار دیگر تبدیل به رطوبت و بخار آب می‌شود.»

خودرو آبسوز کلاهبرداری
 
نمونه مشابه از کیت آبسوزی که به عنوان یک اختراع ایرانی مطرح می شود به راحتی در اینترنت قابل خرید است و براساس بررسی های متعدد به هیچ عنوان کارایی مفیدی ندارد.

مهندس مائده باقری در این رابطه می‌افزاید:‌ «شاید اضافه کردن اکسیژن خالص به محفظه احتراق بتواند٬‌ انفجار قوی تری را پدید آورد ولی اضافه کردن هیدروژن به هوای ورودی به موتور و پس از آن نیز افزودن بنزین‌٬‌ نه تنها کارایی موثری ندارد بلکه می‌تواند موتور را نیز از تنظیم خارج کند.»

محمد داوری٬‌ دیگر کارشناس ارشد شیمی در رابطه با سیستم کارکرد کیت‌های آبسوز به دیجیاتو می‌گوید:‌ به طور کلی اگر قرار به استفاده از هیدروژن باشد٬‌ باید یک سیستم و مدار مجزا برای هیدروژن تعبیه شود.»

 

کیت خودرو آب سوز کلاه برداری
 

 

مهندس بهنام جلیلی٬‌ کارشناس مکانیک خودرو در پرسش دیجیاتو در رابطه با عواقب استفاده از کیت‌های آبسوز با این شیوه در خودروهای داخلی می‌گوید:‌ «چنین کاری عملا با اضافه کردن آب به بنزین تفاوتی ندارد و جدا از فشار سنگین به سیستم دینام و مدار برقی خودرو٬‌ در بلند مدت به پوسیدگی و زنگ زدگی اجزای داخلی موتور منجر می‌شود. همچنین افزایش مصرف سوخت ناشی از کارکرد دائمی دینام و برهم خوردن تنظیم موتور نیز از جمله دیگر عواقب نصب چنین کیت‌هایی است که عملا نوعی از کلاه برداری محسوب می‌شوند و در میان کارشناسان فنی کاملا مردود اند.»

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آب سوز کردن خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
اطلس gl : سلام دوستانی که تغییر رنگ دادن لطفا عجله نکنید مثل ما هر روز چک میکردیم حالمون بد بود دقیقا همون حرفی که نمایندگی گفت بعد یه هفته فاکتور وپلاک میشی گفت تا تایید بشه یه هفته طول می کشه
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.
قاسم میلانی : سلام الان کوییک s تا چه تاریخی فاکتور شده زنگ زدم میگن 21 تیر خب من 22 هستم پس چرا انجام نمیشه یعنی اینقدر یک روز فرق می کنه بنظرتون سر کاری نیست؟؟؟؟
وحید ازنا لرستان : سلام علی آقا.. بسلامتی فاکتورشدی؟؟منم امروزظهرتبدیل زدم ولی فاکتور نشد،احتمالش هست فردا فاکتوربشه به نظرت؟؟؟
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : کلاه گذاشتن سرمون.من پرسیدم میگن ماشین نیست یک ماه صبرکنید