بررسی ولوو XC60 

بررسی ولوو XC60

 ولوو XC60 یکی از محصولات پر فروش این خودروساز سوئدی در سراسر جهان است. اولین فیس لیفت جدی این خودرو، تقریبا بعد از گذشت 5 سال از معرفی آن در سال 2008، انجام شده است که از جمله تغییرات ایجاد شده در آن می‌توان به سپرها، درب موتور جدید و علامت بزرگتر ولوو اشاره کرد. در داخل نیز، تغییرات محدودی رخ داده است که شامل کیلومترشمار دیجیتالی، رنگ بندی جدید برای تودوزی و تزیینات چوبی و فلزی می‌باشند. از دیگر امکانات این شاسی بلند سوئدی می‌توان به چراغ های تطبیقی در جلو، سیستم کنترل نقاط کور، هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو، نشان دهنده علائم جاده، سیستم تشخیص عابر و دوچرخه سوار، و سیستم ارتقا یافته ترمز اتوماتیک که در سرعت های بالای 50کیلومتر در ساعت فعال می‌شود، اشاره کرد. به جز سیستم ترمز اتوماتیک که استاندارد است، بقیه امکانات فوق سفارشی هستند و تحت پکیج Driver Support عرضه می‌شوند. 

بررسی ولوو XC60

ولوو برای سال 2014 موتور 6 سیلندر بنزینی 3.2 لیتری را حذف کرده است و همچنین تعداد تیپ ها را از 12 به 8 تقلیل داده است که به همراه 4 موتور باقی مانده که تحت دو مشخصه D4 برای موتورهای دیزلی و T5 برای موتور های بنزینی با پکیج های Kinetic و Luxury عرضه می‌شوند و موتورهای D5 دیزلی و T6 بنزینی با پکیج های Luxury و R-Design به بازار عرضه می‌شوند. موتور 4 سیلندر 2 لیتری در مدل T5 به قدرت 237 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر، ترکیب دلپذیری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز به کلاچ دوگانه درست کرده است. شتاب 0 تا 100 ولوو XC60 با موتور T5 برابر 8.1 ثانیه است که اگرچه سریع به نظر نمی‌رسد، ولی نیروی موتور تقریبا بدون وقفه و به صورت خطی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. اما محبوب ترین انتخاب در بین مدل های مختلف ولوو XC60، مدل چهار چرخ محرک دیزلی D5 است.

بررسی ولوو XC60 بررسی ولوو XC60

موتور پنج سیلندر 2.4 لیتری D5 همانند موتور کوچکتر D4 دیزلی، کم مصرف و اقتصادی است و در سیکل ترکیبی مصرفی معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. این در حالی است که در تیپ Luxury، قدرت آن 211 اسب بخار و گشتاور آن 440 نیوتن متر است و در تیپ R-Design قدرت آن به 277 اسب بخار و گشتاورش به 510 نیوتن متر افزایش می‌یابد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت نیز، بسته به تیپ انتخابی بین 8.1 ثانیه تا 8.3 ثانیه متغیر است. گفتنی است، مدل های مجهز به موتور D4 با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر، شتاب 10.3 ثانیه را ثبت کرده‌اند. هر دو تیپ از گیربکس اتوماتیک معمولی استفاده می‌کنند و نیرو در مدل مجهز به موتور D4، فقط به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

بررسی ولوو XC60

مدل مجهز به موتور D5 با وزن 1819 کیلو گرم، با وجود موتور بزرگتر و سیستم چهار چرخ محرک، فقط 48 کیلوگرم سنگین تر از D4 است. موتور D4 بهتر با گیربکس اتوماتیک 6 سیلندر جفت شده است، در حالیکه موتور D5 علاقه زیادی به سبک کردن سریع دنده ها دارد ولی در هنگام معکوس کردن به کندی عمل می‌کند، اما گیربکس در موتور D4 دنده ها را به مدت بیشتری نگه می‌دارد و در معکوس کردن سریعتر عمل می‌کند که این امر، به معنی در اختیار قرار دادن فوری نیرو است. در بین دو موتور دیزل ذکر شده، موتور D5 از نظر ارائه قدرت، عملکرد بهتری دارد. این موتور در دورهای پایین صدای کمتری تولید می‌کند و هنگامی که قصد شتابگیری دارید، با اعتماد به نفس کامل قدرتش را در اختیار شما قرار می‌دهد. حداکثر گشتاور این موتور در دورهای 1500 تا 3000 تولید می‌شود. 

بررسی ولوو XC60 بررسی ولوو XC60

هر دو موتور دیزلی و البته دو موتور بنزینی، صدای بسیار کمی در داخل کابین ایجاد می‌کنند، حتی زمانی که تا محدوده قرمز دور موتور تحت فشار قرار می‌گیرند. اما صدای باد تولید شده توسط آینه های خارجی بزرگ و ستون های A در سرعت های بالا غیر قابل چشم پوشی است. بدون تردید، از نظر عملکردی در میان مدل های مختلف ولوو  XC60، مدل های مجهز به موتور T6 برجسته هستند. این خودروی شاسی بلند با تولید 300 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور توسط موتور 6 سیلندر خطی 3 لیتری خود در تیپ Luxury و 324 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور در تیپ پرقدرت تر R-Design، فقط به 6.6 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز دارد. البته با مصرف 10.5 لیتر در سیکل ترکیبی، پر اشتها ترین موتور نیز در بین هم خانواده های خود می‌باشد.

بررسی ولوو XC60

از نظر کیفیت سواری مدل شاخص در میان تیپ های مختلف ولوو XC60 می‌توان به T5 kinetic اشاره کرد. ولوو XC60 از جمله ماشین هایی است که کیفیت سواری آن رابطه مستقیم با اندازه رینگ و لاستیک دارد، و مدل پایه T5 kinetic مجهز به رینگ های استیل 17 اینچی و تایرهایی با پهنای 235 میلیمتر و نسبت منظری 65، از هم خانواده گرانتر خود یعنی T6 R-Design سواری بسیار راحت تری دارد. تیپ های kinetic در جذب ناهمواری های جاده و دست اندازها، بهترین عملکرد را دارند و کابین را از بسیاری از لرزش ها، که در تیپ های Luxury با رینگ های 18 اینچی و R-Design به صورت مشهود در حین حرکت همراه با افزایش سرعت افزایش می‌یابند، دور نگه می‌دارند. به همراه سواری سفت و محکم تیپ R-Design باید به شاسی اسپرت آن با ویژگی هایی همچون فنربندی سفت تر، فنرها و میله های ضد غلطش محکم تر نیز، اشاره کنیم. 

بررسی ولوو XC60

در پیچ ها تیپ های R-Design از دیگر تیپ ها که تمایل به انحراف دارند، عملکرد استواری از خود نشان می‌دهند. در بین خانواده ولوو XC60، این تیپ خشن ترین سواری را دارد. واکنش های سیستم تعلیق بسیار تند و تیز است و در جاده های ناهموار باعث خستگی سرنشینان می‌شود. فرمان پذیری در تمام تیپ های ولوو XC60 به طور مشهودی با ثبات است، البته مدل های دیفرانسیل جلو دارای فرمان سبکتری هستند، ولی گاها بعضی از ضربات وارده به تایرها، به فرمان نیز منتقل می‌شوند. صندلی راننده بسیار راحت است، مخصوصا در تیپ R-Design که صندلی های جلو به کناره های دربرگیرنده مجهز هستند.

بررسی ولوو XC60
بررسی ولوو XC60
بررسی ولوو XC60

در صندلی عقب فضای کافی برای سر و پای دو سرنشین بزرگسال وجود دارد. ارتفاع کفی صندلی عقب برای نشستن کودکان قابل تنظیم است؛ البته در این حالت به دلیل وجود خروجی هوا بر روی ستون B ماشین، هوای خروجی مستقیما به صورت شما برخورد خواهد کرد. نمایشگر استاندارد رنگی 7 اینچی، تصویری واضح دارد و کار کردن با آن آسان است، البته نبود یک کنترل چرخان که در رقبای آن وجود دارد، در اینجا به چشم می‌آید. در کابین فضای کافی برای قرار دادن بطری، گوشی و کیف پول وجود دارد. حجم فضای صندوق بار 495 لیتر است که از رقبایش یعنی بی ام و X3 و آئودی Q5 کوچکتر است. در صورت تا کردن صندلی های عقب، که به نسبت 40/20/40 تا می‌شوند، حجم صندوق بار به 1455 لیتر می‌رسد.  


منبع

CarAdvice

برچسب : XC60 , X3 , Q5 , ولوو , بی ام و , آئودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
شاهینG : سلام‌ کسی‌ تکمیل‌وجه‌ ۱۱‌ آذر‌هست‌که‌فاکتور‌نشده‌باشه ؟؟
شاهین cvt : 12 اسفند فاکتور نشدم
شاهین‌ gl : افرادی‌که‌ چهارشنبه‌ ۱۷ پنچ‌شنبه‌ ۱۸‌ اردیبهشت تبدیل‌زدن‌ ایا‌‌ امروز‌‌ فاکتور‌‌ شدین ؟؟؟
شاهینgl : دوستان‌glتا‌۱۶‌ اردیبهشت‌فاکتور‌شده من‌خودم‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌‌ تکمیل‌وجه‌کردم ۲۸‌ اردیبهشت‌ نشسته‌توی‌سیستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : سلام ببخشید نمی دونید کوییک ار اس تحویل 30روز تکمیل وجه 17اردیبهشت رو کی میدن گفتن 30روز الان 80روز شد برای مشهد
کوییک gxrl : دوستان کسی تغییر رنگ کوییک gxrl نشسته تو پروفایلتون والا برا ما که هنو همون رنگه و آماده تخصیص مسخره کردن به خدا زنگ هم میزنی اصلا خبر نارن کارشناسان گاوشون
خرزوخاک سایپا : با این راهنمایی ها و شوخ طبعی ها در حق خانم سما 😂 فک کنم بیخیال حواله ش شد رفت فروختش 😂👊
اطلس دوران جنگ : جالب اینجا هست که ماشین تحویل گرفتن خدمات نمیده سایپا شاید باور نکنید هیچ خدماتی اصلأ هیچ شما بگو یه پیچ یا مهره بهتون نمیدن میگن برو آزاد انجام بده فکر اون طرف داستان هم بکنید اطلس نمیدن اونوقت که میدن بدون خدمات هست
مهدی : سلام طرح تبدیل قالپاق به رینگ الان واسه چه ماهایی امده فقط تیر یا مرداد و شهریورم امده؟
مهدی : سلام من از این میام پیشگوییت درست از اب درامده الان الان 1 تومنه 207 امروز تاریخ برج 5 سال 404 اینو برای ایندگان مینویسمسال 1406 احتمالا رو دو میلیارده نمیدونم اینده چی پیش میاد فقط خدا خودش کمکمون کنه
سامی ایلام : نه بابا چرت میگن من پذیرش 27 اردیبهشتم هنوز خبری نیست
Ali : منم این تاریخم پلاک شده تحویل ندادن
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : خدا لعنتشون کنه من گفتم امروز دیگه فاکتورم ظاهرا حالا حالا ها نمیدن
علی : واریزی تکمیل11تیر تبدیل به تک. 25 آذر403. فاکتورشدین