چرا خودروسازان تولید خودروهای جدید اما ارزان قیمت را ترجیح می‌دهند؟

چرا خودروسازان تولید خودروهای جدید اما ارزان قیمت را ترجیح می‌دهند؟

با اینکه این روزها مدیران صنایع خودروسازی ‌سعی دارند نشان‌دهند که مدل‌های جدید چندان تغییری در بازار ایجاد نخواهند کرد اما اخبار حکایت از آن دارد که ممکن است تغییراتی در بازار خودروهای ارزان قیمت در آینده نزدیک رخ دهد. 

تولید دو خودرو احتمالا تغییراتی در بازار خودرو های ارزان قیمت ایران ایجاد می کند که یکی تولید رنو کوئید با قیمت 25 میلیون تومان در سایپا و دیگری تولید سوزوکی سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو قصد دارد محصول ارزان سوزوکی ژاپن را در کشور تولید و عرضه کند، افزوده : سوزوکی سلریو یکی از ارزانترین محصولاتی است که روانه بازار کشور خواهد شد و قیمت این خودرو زیر ۳۰ میلیون تومان است و شاید بتوان آن را حول و حوش ۲۸ میلیون تومان عرضه کرد.

با اینکه کمی درباره قیمت این دو خودرو شک وجود دارد اما مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده سعی خواهد کرد سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو تولید شود .

اگر وعده مدیران خودرویی برای تولید این دو مدل با قیمت 25 و 28 میلیون تومان تحقق پیدا کند، بازار خودرو‌های ارزان قیمت ایران دچار تحول اساسی از نظر کیفیت محصولات ارائه شده خواهد شد .

 اما این دو خودرو چه ویژگی هایی دارند؟ رنو کوئید یک خودرو شبه شاسی بلند کوچک و سوزوکی سلریو یک خودرو هاچ بک در اندازه پراید است.

هر دو خودرو توسط سازندگانشان برای بازار هند طراحی شده اند البته سوزوکی سلریو با قیمت 8 هزار یورو وارد بازار اروپا شده است ولی فعلا برنامه ای برای ورود به بازار رنو کوئید به بازار اروپا اعلام نشده است.

در بازار هند  سوزوکی سهم بزرگی در  بخش  خودروهای  ارزان قیمت و کوچک دارد و رنو با  کوئید  سعی دارد بخشی از این  بازار را تصاحب کند.در بازار اروپا هم سوزوکی با  قیمت 8 تا 9 هزار یورویی سلریو  توانسته با بسیاری از خودرو ها رقابت کند. 

البته همچنان در این کلاس فولکس واگن آپ و اشکودا سیتی گو بهترین خودرو های بازار هستنند اما سوزوکی سلریو توانسته  خودرویی مانند فیات پاندا را از نظر کیفیت و ارزیابی مجلات فنی اتومبیل در اروپا شکست دهد . فیات پاندا یکی دیگر از گزینه های ایران خودرو برای تولید خودرو ارزان قیمت است . که البته فعلا  به دلیل شراکت  فیات با کرایسلر به گفته  وزیر صنایع، احتمال کمی برای تولیدش در ایران وجود دارد . 

سوزوکی سلریو از نظر مجلات اروپایی خودرویی با دوام با موتوری کم مصرف ، از نظر نگهداری کم خرج و دارای فضای مناسب در خودروهای کلاس خود ارزیابی شده است. 

از نظر طراحی رنو کوئید و  سوزوکی بسیار ساده طراحی شده اند البته رنو کمی وضعیت بهتری نسبت به سوزوکی دارد .رنو کوئید در طراحی خارجی طراحی جذاب تر و به روز تری نسبت به سوزوکی دارد. ازنظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .

 در داخل سوزوکی سلریو هم با اینکه از مواد ارزان قیمتی در ساختش بهر گرفته شده اما دارای کیفیت مناسبی است .از نظر فضای داخلی هر دو خودرو بگونه ای طراحی شده اند که فضای پای کافی حتی برای افراد بلند قد داشته باشند .

موتور این دو خودرو دقیقا جایی است که سبب می شود خودروهای بالای 30 میلیون تومان سایپا و ایران خودرو در حاشیه امن باقی بمانند . موتور هر دو خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر است. حجم موتور رنو کوئید 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند .

در زمینه قدرت موتور سوزوکی قدرت موتور بیشتری دارد و با موتور یک لیتری خود 67 اسب بخار قدرت تولید می کند البته از نظر مصرف سوخت رنو کوئید خودرو بهتری است .

از نظر ایمنی هر دو خودرو دارای سه ستاره ایمنی هستند و می توان سطح ایمنی این دو خودرو را در حد تندر 90 ارزیابی کرد .

اگر حرف مسئولان درباره قیمت این دو خودرو درست باشد و پس از مدتی این دو محصول جایگزین پراید در بازار ایران بشوند میتوان انتظار داشت حجم زیادی از کشته های جاده ای ایران کاهش یابد .

درباره خودروهای ایمن و غیر ایمن و نقش آنها 

در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می شود به عنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می شود پراید حدود 15 درصد مرگ میر جاده ای ایران را به خود اختصاص داده سعی می کند اینگونه توجیه کند که چون تیراژ این خودرو بالا است میزان مرگ میر با این خودرو هم بالا نشان داده می شود در حالی که پژو 206 با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ میر جاد ای را به خود اختصاص داده یعنی اگر پراید هم مانند پژو 206 ایمن می بود به جای سالی 15 درصد سالی 6 درصد را به کام مرگ می کشید یعنی اگر پراید ایمن تر می بود سالی 1500 نفر کمتر کشته می شدند .

حال اگر پراید را بتوان با خودرویی که استاندارد نزدیک از نظر ایمنی به 206 و تندر 90 دارد جایگزین کرد سالیانه صد ها نفر از مرگ نجات خواهند یافت .

البته سوال مهم این است که اگر دو خودرو ساز ایرانی این دو خودرو را با چنین قیمتی وارد بازار ایران کنند آنوقت دیگر کسی مشتری خودرو های بالای 30 میلیون تومان این دو شرکت نخواهد بود .

بررسی‌های اقتصادنیوز نشان‌می‌دهد که با این همه قدرت پایین موتور رنو کوئید و سلریو در مقایسه با تندر 90 ، پژو 206 و سمند  این امکان را به خودرو سازان ایرانی برای حفظ بازار خودروهایشان می دهد البته برخی خودروها مانند سمند باید دچار تحول اساسی شوند . برخی مانند پژو 405 هم باید خط تولید را ترک کنند . درباره پراید و تیبا هم اگر  سوزوکی سلریو و رنو کوئید با  قیمت  25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند یا باید قیمت پراید و تیبا کاهش پیدا کند یا این دو خودرو از خط تولید خدا حافظی کنند یا اینکه باید قیمت کوئید و سلریو بالاتر از قیمت های اعلام شده 25 تا 30  میلیون تومان باشد .

آنچه مشخص است دو خودرو رنو کوئید و سوزوکی سلریو اگر خودروسازان ایرانی بخواهند می توانند با قیمت 25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند که با این اتفاق قشر متوسط ایرانی هم می توانند صاحب خودرو های امن تر و با کیفیت تری بشوند . 

البته  با توجه با تاریخچه 35 ساله  نه چندان روشن خودرو سازان ایرانی و عدم توجه به انتظار مشتریان و خواست بازار  و سودجویی زیاد خودرو سازان ایرانی ،بسیاری  درباره این اتفاق تردید دارند.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : خودرو , بازار خودر , خودروسازان , خودرو داخلی , سوزوکی سلریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

علی
1

به این مسئولین بگین به این ملت نجیب رحم کنید بخدا گناه دارند
13:50  1394/06/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
1

چرا باید بشینیم تا مدیران ایرانخودرو و سایپا برایمان ماشین انتخاب کنند؟ آنها برای خودشان خودرو انتخاب کنند و خودروهای وارداتی مناطق آزاد هم پلاک ملی شوند تا مردم هم خودشان انتخابشان را انجام دهند. مگر مدیران فرغونسازیها بیشتر از مردم صرفه و صلاح ملت را می فهمند؟
13:16  1394/06/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر
4

سی و چند سال خودروسازان در این مملکت برنامه ریزی نداشتند برای تولید
خودروی روز و باکیفیت و از این به بعد هم نخواهند داشت.
11:22  1394/06/15
گزارش
پاسخ دادن
انزلی چی
3

از من به شما نصیحت ، اینها ماشین نیستند اسباب بازی هستند ،
به همه خودروسازان دنیا اعتماد کنید ولی به ایران خودرو و سایپا هرگز اعتماد نکنید ، خودروی خارجی "واقعی" ارزان قیمت در ایران با عقل جور در نمی آید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
08:42  1394/06/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

چون با سود 100درصدی بازم بتونن بفروشن
21:44  1394/06/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
9

فعلا ک قیمتی ک برای محصولات سوزوکی اعلام کردن رو اگه وارد میکردن ارزون تر میشد.
من ک میگم باز کلاه دیگری در دست دارن و میخوان سرمردم بزارن.
همگی هوشیارباشیم.
16:36  1394/06/14
گزارش
پاسخ دادن
سعید
10

اخه موتور های ۱ لیتری و ۸. لیتری شدموتور ما ماسل کار میخوایم با ماسل کار
10:30  1394/06/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: dodge
8

اون وقت باید با پمپ بنزین قرداد ببندیم با این قیمت بنزین
23:08  1394/06/14

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
شاهینG : سلام‌ کسی‌ تکمیل‌وجه‌ ۱۱‌ آذر‌هست‌که‌فاکتور‌نشده‌باشه ؟؟
شاهین cvt : 12 اسفند فاکتور نشدم
شاهین‌ gl : افرادی‌که‌ چهارشنبه‌ ۱۷ پنچ‌شنبه‌ ۱۸‌ اردیبهشت تبدیل‌زدن‌ ایا‌‌ امروز‌‌ فاکتور‌‌ شدین ؟؟؟
شاهینgl : دوستان‌glتا‌۱۶‌ اردیبهشت‌فاکتور‌شده من‌خودم‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌‌ تکمیل‌وجه‌کردم ۲۸‌ اردیبهشت‌ نشسته‌توی‌سیستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : سلام ببخشید نمی دونید کوییک ار اس تحویل 30روز تکمیل وجه 17اردیبهشت رو کی میدن گفتن 30روز الان 80روز شد برای مشهد
کوییک gxrl : دوستان کسی تغییر رنگ کوییک gxrl نشسته تو پروفایلتون والا برا ما که هنو همون رنگه و آماده تخصیص مسخره کردن به خدا زنگ هم میزنی اصلا خبر نارن کارشناسان گاوشون
خرزوخاک سایپا : با این راهنمایی ها و شوخ طبعی ها در حق خانم سما 😂 فک کنم بیخیال حواله ش شد رفت فروختش 😂👊
اطلس دوران جنگ : جالب اینجا هست که ماشین تحویل گرفتن خدمات نمیده سایپا شاید باور نکنید هیچ خدماتی اصلأ هیچ شما بگو یه پیچ یا مهره بهتون نمیدن میگن برو آزاد انجام بده فکر اون طرف داستان هم بکنید اطلس نمیدن اونوقت که میدن بدون خدمات هست
مهدی : سلام طرح تبدیل قالپاق به رینگ الان واسه چه ماهایی امده فقط تیر یا مرداد و شهریورم امده؟
مهدی : سلام من از این میام پیشگوییت درست از اب درامده الان الان 1 تومنه 207 امروز تاریخ برج 5 سال 404 اینو برای ایندگان مینویسمسال 1406 احتمالا رو دو میلیارده نمیدونم اینده چی پیش میاد فقط خدا خودش کمکمون کنه
سامی ایلام : نه بابا چرت میگن من پذیرش 27 اردیبهشتم هنوز خبری نیست
Ali : منم این تاریخم پلاک شده تحویل ندادن
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : خدا لعنتشون کنه من گفتم امروز دیگه فاکتورم ظاهرا حالا حالا ها نمیدن
علی : واریزی تکمیل11تیر تبدیل به تک. 25 آذر403. فاکتورشدین