ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای

سیستم ترمز کاسه‌ای هم درست طبق همان اصول ترمزهای دیسکی کار می‌کند، یعنی لنت ها به یک سطح در حال چرخش فشار وارد می‌کنند. تنها تفاوت آنها در این است که در این سیستم، آن سطح چرخان کاسه ترمز نامیده می‌شود. بیشتر خودروها در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای برخوردارند. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که سیستم ترمز کاسه‌ای چگونه کار می‌کند، ساختار ترمز اضطراری را بررسی خواهیم کرد و پی خواهیم برد این نوع ترمز به چه نوع سرویس هایی نیاز دارد. بیایید از مبانی شروع کنیم.

ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای ممکن است پیچیده به نظر برسد و اگر یکی از آن‌ها را باز کنید، شاید به نظرتان ترسناک باشد. خب، بیایید آن را باز کنیم و ببینیم هر قطعه چه کاری انجام می‌دهد. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمز کاسه‌ای هم دو عدد لنت و یک پیستون دارد، ولی ترمز کاسه‌ای از یک مکانیسم رگلاژ کننده، ترمز اضطراری و فنرهای زیاد بهره می‌برد. قبل از هر چیز بهتر است درباره مبانی صحبت کنیم. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستون باعث می‌شود لنت ها به کاسه بچسبند. ساده به نظر می‌رسد، پس این همه فنر به چه دردی می‌خورند؟ این‌جاست که موضوع کمی پیچیده می‌شود.

ترمز کاسه‌ای ترمز کاسه‌ای

بسیاری از ترمزهای کاسه‌ای به صورت خودکار فعال‌ می‌شوند. وقتی لنت ها به کاسه ترمز می‌چسبند، نوعی چفت‌شوندگی رخ می‌دهد. این چفت شدن به خاطر این است که هرچه بیشتر پدال ترمز را بفشارید، لنت ها بیشتر به کاسه می‌چسبند. نیروی متوقف کننده اضافی که توسط این چفت‌شوندگی تولید می‌شود، به ترمزهای کاسه‌ای اجازه می‌دهد نسبت به ترمزهای دیسکی از پیستون کوچکتری استفاده کنند.

ترمز کاسه‌ای

به خاطر وجود همین خاصیت چفت شوندگی است که وقتی پدال ترمز را رها می‌کنید، لنت ها باید از کاسه جدا شوند. علت وجود بعضی از آن فنرها همین است. سایر فنرها کمک می‌کنند که لنت ها سرجایشان بمانند و بازوی تنظیم کننده را پس از عملکرد، برمی‌گردانند.

 

رگلاژکننده ترمز

ترمز کاسه‌ای

برای اینکه ترمز کاسه‌ای درست عمل کند، لنت باید بدون اینکه به آن بچسبد، نزدیکش باقی بماند. اگر لنت زیاد از کاسه دور بشود (برای مثال وقتی لنت خورده شده است)، پیستون برای پر کردن این فاصله به روغن بیشتری احتیاج دارد و به قول معروف ترمز پایین می‌رود. به این خاطر است که ترمزهای کاسه‌ای باید رگلاژ کننده اتوماتیک داشته باشند. حال بیایید مکانیسم رگلاژکننده را بررسی کنیم. رگلاژکننده هم از همان اصل چفت شوندگی که پیشتر ذکر کردیم، استفاده می‌کند. وقتی لنت خورده می‌شود، فضای بیشتری بین لنت و کاسه به وجود می‌آید. هر بار که خودرو توقف می‌کند، لنت محکم به کاسه می‌چسبد. اگر این فاصله به اندازه کافی زیاد باشد، اهرم رگلاژ کننده عمل کرده و چرخ دنده رگلاژ کننده را یک دندانه می‌چرخاند. رگلاژ کننده درست مثل پیچ دارای حدیده هایی است، به همین خاطر وقتی چرخانده می‌شود یک گام پیچیده شده و فاصله را پر می‌کند. وقتی لنت کمی بیشتر خورده بشود، رگلاژ کننده می‌تواند دوباره عمل کرده و لنت را نزدیک به کاسه نگه دارد. بعضی خودروها مجهز به رگلاژ کننده‌ای هستند که فقط برای ترمزهای دستیمناسب است. اگر ترمز دستی برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است این رگلاژ کننده از تنظیم خارج بشود. پس اگر خودروتان مجهز به این نوع رگلاژ کننده است، باید دست‌کم هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

 

ترمز دستی

ترمز کاسه‌ای

ترمز دستی یک خودرو باید علاوه بر سیستم ترمز اولیه، به یک منبع نیروی دیگر هم مجهز باشد. طراحی ترمز کاسه‌ای طوری است که برای یک مکانیسم کابلی ساده جا دارد. وقتی ترمز دستی عمل می‌کند، یک کابل، اهرم را می‌کشد و لنت ها را از هم جدا می‌کند.

 

سرویس و نگهداری

ترمز کاسه‌ای

بیشترین سرویسی که در مورد ترمزهای کاسه‌ای انجام می‌شود، تعویض لنت هاست. بعضی ترمزهای کاسه‌ای یک روزنه مخصوص بازدید در پشت دارند که از آن جا می‌توانید میزان خوردگی لنت را ببیند. اگر ضخامت گوشت لنت ها به 0.8 میلی‌متر برسد، وقت عوض کردنشان فرا رسیده است.

ترمز کاسه‌ای

اگر گوشت لنت به پلیت عقبی چسبیده باشد، لنت ها باید وقتی 1.6 میلی متر ضخامت دارند، تعویض بشوند. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمزهای شدید گاهی ترمز کاسه‌ای را فرسوده می‌کند. اگر یک لنت خورده شده برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار بگیرد، پینی که گوشت لنت را به صفحه فلزی لنت وصل می‌کند، می‌تواند روی کاسه ترمز شیار بیندازد. کاسه ترمزی که زیاد خورده شده باشد، باید تراشکاری و تعمیر بشود. وقتی لنت حداقل ضخامت مجاز را داشته باشد، کاسه ترمز از حداکثر قطر مجاز برخوردار است. از آن‌جایی که سطح تماس داخل کاسه ترمز قرار دارد، وقتی مواد چسبیده شده به کاسه را پاک کنید، قطر بزرگتر و بزرگتر می‌شود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

احسان شهیدی فر
0

سلام 🖐
خیلی ممنون 🙏🙏🙏
مقالتون خیلی عالیه 👌👌👌
10:41  1402/05/10
گزارش
پاسخ دادن
مژگان
2

سلام
چرا زود به زود رگلاژ ترمز عقب بهم میخوره؟
22:22  1398/03/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: وحید 1
2

چون تلرانس حرکت پیستون های ترمز های کاسه ای کمه. یه خورده که کفشک سابیده شد، از رگلاژ خارج میشه.
23:13  1398/03/19

گزارش
محمد..م
4

آقا ترمز دستی و چرخ عقب قفل کنه مشکل از کجاشه ؟؟؟؟
13:53  1397/07/17
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

داداشمون داره اشتباه میزنه ترمز های کاسه ای قدیمی ترن و در گرما خیلی ضعیف کار میکنند به جز ماشین سنگین ها بقیه ماشین ها از ترمز های دیسکی استفاده می کنند
23:43  1397/01/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
2

ممنون از راهنماییتون.خیلی واضحه
20:05  1394/11/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رویا : من هم ثبت نام ایگل ۲۱ تیر انجام دادم تحویل ۹۰ روزه بوده اما شاسی نشده
علی مدبر : سلام من یک ماه که بخاطر بعضی از افراد که فقط بلدن توهین کنن هیچ پیامی اینجا با اسم خودم نزاستم چرا باید از اسم نازنین خانم پیام بزارم واقعا متاسفم برا بعضیا که اینجانب برا خوشگذرانی ما همه گرفتار این سایپا شدیم هر کسیم یک نظر داره درست یا غلط قرار نیس بهش حمله بشه شما که اطلاعاتت بهتر راهنمایی کن ن چنگ و دندون نشون بده
cvt : آخه قربون تو برم ما 22 اسفند تکمیل وجه کردیم. هنوز هیچ خبری نیس. هیچکس جوابگو نیست. 7 ماه و 20 روز هست که منتظریم ؛ هنوز فاکتور نشده. لطفا یه تاریخ و ساعتی تعیین کنید.
رها : دوست عزیز کدوم خودروسازی امسال ۶۰۰ تومان گرون کرده الان همکارم سایپا شاهین ثبت نام کرده بااینکه دیر داره تحویل میده با گرانی جدید سایپا براش پیام آمده این افزایش قیمت شامل شما نمیشه فقط پیش پرداخت داشته
پیام : آقای شاهین من به خودت گاوت گفتم که حرف مفت نزنی خیلی بیجامیکنی اسم بابامنومیری که البته نشان از تربیت خانوادگی تون هست هرکسی یه نظر و سلیقه ای داره کسی مجبورتون نکرده شاهین بردارید ودرجواب اون آقای فضول هم باید بگم من این شاهین سومی هست که درمیارم هیچ مشکلی ام نداشتن نه حالا ماشیناایرانخودرو خیلی خوبن دایم واشرمیسوزونن ودرادامه حاضرم شرطی توان شاهین را تک تک ماشیناایرانخودرو بجز ای آف سون توربو در سربالایی نشونتون بدم که حرف مفت نزنید والا نه سایپا مال کنه نه ایران‌خودرو ارث شماس
حمید : مردحرف از دهنش درمیاد هرکدوم حاضرید من میام کورس ببندیم توسینه کشی با همه ماشینا ایران خودرو گفتم بجز موتور ای آف سون توربو که بیشترروی دنااپشنال هست تا ببینم شاهین ضعیفه یا آشغالا ایران‌خودرو مورد بعدی برو ازپلیس راهور که شاهد تصادفات کل ماشینهای داخلی از نزدیک بودن بپرس تا از تصادفاوایمنی شاهین برات بگه تا زبونت کوتاه بشه شرمنده بقیه دوستان ببخشید اگر بالحن بد نوشتم
جی ال : موتور خوب ایران‌خودرو منظورت واشر شاتونه؟
X5 : بنظرم کسایی که از کرمان موتور ماشین ثبت نام کردن ،قبلا هم از سایپا یا ایران خودرو ثبت نام کردن ، یعنی اولین بار مون نیست ثبت نام کردیم ،دوستان ثبت نام درمرحله ایی اسمش روشه به قیمت روز پولش رو میگیره مثل باقی تمام شرکت های خودرو سازی، ناراحتی نداره با چشم باز وآگاهی ثبت نام میکنیم،پس ناراحتی نداره
حمید : آقای شاهین من به خودت گاوت گفتم که حرف مفت نزنی خیلی بیجامیکنی اسم بابامنومیری که البته نشان از تربیت خانوادگی تون هست هرکسی یه نظر و سلیقه ای داره کسی مجبورتون نکرده شاهین بردارید ودرجواب اون آقای فضول هم باید بگم من این شاهین سومی هست که درمیارم هیچ مشکلی ام نداشتن نه حالا ماشیناایرانخودرو خیلی خوبن دایم واشرمیسوزونن ودرادامه حاضرم شرطی توان شاهین را تک تک ماشیناایرانخودرو بجز ای آف سون توربو در سربالایی نشونتون بدم که حرف مفت نزنید والا نه سایپا مال کنه نه ایران‌خودرو ارث شماس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک شجاع : اقا من دو ماه فاکتور شدم پلاک نشدم باید چی کار کنم
نمایشگاه کمباین ایران : نیسان اکستند دوگانه پذیرش 27مهر 5803فاکتور شد
مسعود : درودبه همه دوستان.تحویلی30مهر وتبدیل به پلاس ورینگ 20مهر زدم.دیروز11آبانفاکتورشدوامروز12آبان پلاک شدم.امیدوارم همه دوستان هرچه زودتر فاکتوروپلاک شویدوتحویل بگیرید.
4شهریور لاینر پاششی : سلام 5997 همچنان فاکتور نشده زنگ هم می‌زنیم فقط میگن منتظر باشید 4شهریور رو دارن فاکتور میکنند واقعن دیگه خسته شدیم هیچ کس هم جوابگو نیست
ساینا تک طرح فرسوده ثبت نامی طرح دهه فجر بهمن : طرح دهه فجر تکمیل وجه 29 مرداد
علی : سلام دقیقا واریزی اولت کی بوده
اتومات سقف فلز 30 دی ماه : تو میز خدمت من نوشته قراردادهای مربوط به ماه جاری (آبان) ماه در حال فاکتور می باشند.
. : نگران نباش پلیس می کنه
کوییک GXL : اگه خودروتون sbr نداره خوشبحالتون چون نهایت سه روزه پلاک میشین توی کافه هم هر خودرویی پلاک شده دقت کنین صفحه رو زوم کنین جلوی اطلاعات خودروش sbr نداره . اما شماهایی که مثل خود من sbr دارین اصلا مشخص نیست چه زمانی پلاک میشه
پیش فروش اسفند : سلام تکمیل وجه تیر ماه هستم احتمال داره همین هفته فاکتور بشه؟