ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای

سیستم ترمز کاسه‌ای هم درست طبق همان اصول ترمزهای دیسکی کار می‌کند، یعنی لنت ها به یک سطح در حال چرخش فشار وارد می‌کنند. تنها تفاوت آنها در این است که در این سیستم، آن سطح چرخان کاسه ترمز نامیده می‌شود. بیشتر خودروها در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای برخوردارند. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که سیستم ترمز کاسه‌ای چگونه کار می‌کند، ساختار ترمز اضطراری را بررسی خواهیم کرد و پی خواهیم برد این نوع ترمز به چه نوع سرویس هایی نیاز دارد. بیایید از مبانی شروع کنیم.

ترمز کاسه‌ای

ترمز کاسه‌ای ممکن است پیچیده به نظر برسد و اگر یکی از آن‌ها را باز کنید، شاید به نظرتان ترسناک باشد. خب، بیایید آن را باز کنیم و ببینیم هر قطعه چه کاری انجام می‌دهد. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمز کاسه‌ای هم دو عدد لنت و یک پیستون دارد، ولی ترمز کاسه‌ای از یک مکانیسم رگلاژ کننده، ترمز اضطراری و فنرهای زیاد بهره می‌برد. قبل از هر چیز بهتر است درباره مبانی صحبت کنیم. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستون باعث می‌شود لنت ها به کاسه بچسبند. ساده به نظر می‌رسد، پس این همه فنر به چه دردی می‌خورند؟ این‌جاست که موضوع کمی پیچیده می‌شود.

ترمز کاسه‌ای ترمز کاسه‌ای

بسیاری از ترمزهای کاسه‌ای به صورت خودکار فعال‌ می‌شوند. وقتی لنت ها به کاسه ترمز می‌چسبند، نوعی چفت‌شوندگی رخ می‌دهد. این چفت شدن به خاطر این است که هرچه بیشتر پدال ترمز را بفشارید، لنت ها بیشتر به کاسه می‌چسبند. نیروی متوقف کننده اضافی که توسط این چفت‌شوندگی تولید می‌شود، به ترمزهای کاسه‌ای اجازه می‌دهد نسبت به ترمزهای دیسکی از پیستون کوچکتری استفاده کنند.

ترمز کاسه‌ای

به خاطر وجود همین خاصیت چفت شوندگی است که وقتی پدال ترمز را رها می‌کنید، لنت ها باید از کاسه جدا شوند. علت وجود بعضی از آن فنرها همین است. سایر فنرها کمک می‌کنند که لنت ها سرجایشان بمانند و بازوی تنظیم کننده را پس از عملکرد، برمی‌گردانند.

 

رگلاژکننده ترمز

ترمز کاسه‌ای

برای اینکه ترمز کاسه‌ای درست عمل کند، لنت باید بدون اینکه به آن بچسبد، نزدیکش باقی بماند. اگر لنت زیاد از کاسه دور بشود (برای مثال وقتی لنت خورده شده است)، پیستون برای پر کردن این فاصله به روغن بیشتری احتیاج دارد و به قول معروف ترمز پایین می‌رود. به این خاطر است که ترمزهای کاسه‌ای باید رگلاژ کننده اتوماتیک داشته باشند. حال بیایید مکانیسم رگلاژکننده را بررسی کنیم. رگلاژکننده هم از همان اصل چفت شوندگی که پیشتر ذکر کردیم، استفاده می‌کند. وقتی لنت خورده می‌شود، فضای بیشتری بین لنت و کاسه به وجود می‌آید. هر بار که خودرو توقف می‌کند، لنت محکم به کاسه می‌چسبد. اگر این فاصله به اندازه کافی زیاد باشد، اهرم رگلاژ کننده عمل کرده و چرخ دنده رگلاژ کننده را یک دندانه می‌چرخاند. رگلاژ کننده درست مثل پیچ دارای حدیده هایی است، به همین خاطر وقتی چرخانده می‌شود یک گام پیچیده شده و فاصله را پر می‌کند. وقتی لنت کمی بیشتر خورده بشود، رگلاژ کننده می‌تواند دوباره عمل کرده و لنت را نزدیک به کاسه نگه دارد. بعضی خودروها مجهز به رگلاژ کننده‌ای هستند که فقط برای ترمزهای دستیمناسب است. اگر ترمز دستی برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است این رگلاژ کننده از تنظیم خارج بشود. پس اگر خودروتان مجهز به این نوع رگلاژ کننده است، باید دست‌کم هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

 

ترمز دستی

ترمز کاسه‌ای

ترمز دستی یک خودرو باید علاوه بر سیستم ترمز اولیه، به یک منبع نیروی دیگر هم مجهز باشد. طراحی ترمز کاسه‌ای طوری است که برای یک مکانیسم کابلی ساده جا دارد. وقتی ترمز دستی عمل می‌کند، یک کابل، اهرم را می‌کشد و لنت ها را از هم جدا می‌کند.

 

سرویس و نگهداری

ترمز کاسه‌ای

بیشترین سرویسی که در مورد ترمزهای کاسه‌ای انجام می‌شود، تعویض لنت هاست. بعضی ترمزهای کاسه‌ای یک روزنه مخصوص بازدید در پشت دارند که از آن جا می‌توانید میزان خوردگی لنت را ببیند. اگر ضخامت گوشت لنت ها به 0.8 میلی‌متر برسد، وقت عوض کردنشان فرا رسیده است.

ترمز کاسه‌ای

اگر گوشت لنت به پلیت عقبی چسبیده باشد، لنت ها باید وقتی 1.6 میلی متر ضخامت دارند، تعویض بشوند. درست مثل ترمزهای دیسکی، ترمزهای شدید گاهی ترمز کاسه‌ای را فرسوده می‌کند. اگر یک لنت خورده شده برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار بگیرد، پینی که گوشت لنت را به صفحه فلزی لنت وصل می‌کند، می‌تواند روی کاسه ترمز شیار بیندازد. کاسه ترمزی که زیاد خورده شده باشد، باید تراشکاری و تعمیر بشود. وقتی لنت حداقل ضخامت مجاز را داشته باشد، کاسه ترمز از حداکثر قطر مجاز برخوردار است. از آن‌جایی که سطح تماس داخل کاسه ترمز قرار دارد، وقتی مواد چسبیده شده به کاسه را پاک کنید، قطر بزرگتر و بزرگتر می‌شود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

احسان شهیدی فر
0

سلام 🖐
خیلی ممنون 🙏🙏🙏
مقالتون خیلی عالیه 👌👌👌
10:41  1402/05/10
گزارش
پاسخ دادن
مژگان
2

سلام
چرا زود به زود رگلاژ ترمز عقب بهم میخوره؟
22:22  1398/03/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: وحید 1
2

چون تلرانس حرکت پیستون های ترمز های کاسه ای کمه. یه خورده که کفشک سابیده شد، از رگلاژ خارج میشه.
23:13  1398/03/19

گزارش
محمد..م
3

آقا ترمز دستی و چرخ عقب قفل کنه مشکل از کجاشه ؟؟؟؟
13:53  1397/07/17
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

داداشمون داره اشتباه میزنه ترمز های کاسه ای قدیمی ترن و در گرما خیلی ضعیف کار میکنند به جز ماشین سنگین ها بقیه ماشین ها از ترمز های دیسکی استفاده می کنند
23:43  1397/01/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
2

ممنون از راهنماییتون.خیلی واضحه
20:05  1394/11/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : دوست عزیز این شماره فقط گویا پاسخ میده میشه راهنمایی کنید چجوری ب شخص وصل بشم که بشه صحبت کرد ممنون
X5 : توجه کردین برای بارگیری j4 مشکل ندارن و وقتی فاکتور میشه ۲۰ روز تا ۱ ماه بعدش میرسه دست نمایندگی زنگ میزنن برا تحویل؟ ولی ایکس ۵ ۲ ماه فقط توی صف بارگیریه ۳ماه از فاکتورم گذشته چخبره اینجا واقعا؟
شاهین پلاس : دوست عزیز میشه لطفاً بگید چجوری تماس گرفتید ک شخص جواب داد نه گویا
قم : امروز ماشین تحویل گرفتم پر گردوخاک کثیف تحویل دادن یعنی وزارت صمت زنگ بزنه به من نارضایتی صددرصدمیدم شاهین جی ال تکمیل وجه ۱۵اردیبهشت هفته آخرتیربودم
J4عسل : من ثبت نام ۲۳بهمن بودم.۱تیر فاکتور شد امروزم زنگ زدن گفتن فردا ساعت ۴بیاید برای تحویل انشالله به همتون زنگ بزنن
شاهین : دوستان طبق اخبار واصله سایپا چند ماهه تمام تولید رو واسه صادرات به عراق گذاشته ، شاهین پلاس ماشین پلیس عراق شده ، دلیل تاخیر تحویل همینه ...
احسان : داداش زر زیاد میزنن فقط میخوان بپیچوننت من 13 اذر تکمیل وجه و سخا دادم فاکتور نشدم
شاهینgl : سلام من موافقم حداقل اینجوری شاید زودتر به ماشینمون برسیم با تجمع جلو سایپا هیچ کاری پیش نمیره همه بیاین یه روزه دیگه ممکنه واسه خیلیا سخت باشه ولی میارزه . یاعلی
رز زرد : سلام منم هفته چهارم خرداد هستم...خیر دعوتنامه نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس تهران : خبر خوش کوییک اس تا 10خرداد همشون فاکتور شدن فردا ساعت 8 همتون استعلام بگیرید♥️
کوییک اس : 7 خرداد سخا ثبت شده تحویل 30 روزه ،همچنان فاکتور نشدم
6دنده پیش فروش31مرداد : امیدوارم که اگه فولادی باشه رفتیم برای شهریور شایدم مهر تحویل بگیریم
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : اگه داشت زودتر تکمیل وجه کرده باشه زودتر تحویلش میدن .
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : منم همین تاریخ و همین مبلغ بودم.امیدوارم آلومینیومی باشیم
6 تیر تبدیل به 207 : سلام. از موقع پلاک تا صدور اسناد چقدر طول میکشه؟ برای تحویل حضوری چه کار کنیم؟
میثم : منم 13 تیرم هنوز فاکتور نشده طرح مادران فوق العاده
دنا6دنده فولادی 31مرداد : 20خردادیا22خرداد اومد مهلتش تا 5تیر بود من4تیر تکمیل کرد
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : دعوتنامه دوم چه تاریخی براتون اومد؟تا کی فرصت داشتی برای تکمیل وجه ؟
6دنده پیش فروش31مرداد : اصلا امکان نداره یا همه آلمنیومی هستیم یا فولادی اینا آب زیرشون نمیره